Sabtu, 21 Ogos 2010

pesan-pesan (siri 2)

panjangkan nasihat daripada teman:


Lima Jenis Racun dan Lima Penawarnya .....

1. Dunia itu racun, zuhud itu ubatnya.

2. Harta itu racun, zakat itu ubatnya.

3. Perkataan yang sia-sia itu racun, zikir itu ubatnya.

4. Seluruh umur itu racun, taat itu ubatnya.

5. Seluruh tahun itu racun, Ramadhan itu ubatnya.

18 orang adijauhari:

manna_salwa berkata...

setiap racun ade penawarnya..
=)

~fisha~ berkata...

humm.. mendalam maksudnye.. nice sharing.. cute nye anak2 itu.. like!

NICK IRFAN berkata...

wah! thnkz! menarik entry ni..

tyha sarkawi berkata...

terima kaseh untuk pesanan ini :)

zulkbo berkata...

salam..
terima kasih
mengingati perkara
yang kita mudah lupa

Abd Razak berkata...

Salam...

Moga diambil pengajaran dari kesemuanya..

udanggalah berkata...

Teringat lagu madu dan racun..Sempena ramadhan kenalah jenguk ayah dan ibu..jika dah tiada panjatkan doa untuk mereka..kenalah jadi madu bukan racun kepada keduanya.

alehkayong berkata...

semoga Allah bagi taufik untuk kita sampaikan dan amalkan,

endiem berkata...

salam..ziarah

noorlara berkata...

Cemomoi,
Terima kasih lah dengan 5 pesanan yg amat berguna itu.

lain dari itu, gambar umah daun tu kata mana ek. nampak macam pondok sementara, cantik persekitarannya bersih dan dimanfaat dengan menanam pokok syur-sayuran.

maCy berkata...

berpesan pesan dengan kebenaran dan kesabaran~

ikan emas berkata...

moi,

t.kasih..
nasib badan tak termakan racun !

dah bayar zakat ?

akuanakpahang berkata...

Terima kasih ingat dan mengingati diatas perkara kebaikan utk saya yg sentiasa lalai ini.

penjejak maya berkata...

salam,

semoga hati kita bersih dan mendapat keampunan-Nya dalam bulan ramadhan ini..

MissXYZ a.k.a Abaikan berkata...

ermm igtn buat semua yg selalu terkena racun hi3 =)

bgs2

sahromnasrudin berkata...

salam..marilah kita saling mengingati

pacifist berkata...

salam.
zuhud itu bukan tidak punya apa-apa.tetapi tidak kenyang/terpedaya dengan nya.
dunia bererti hina,bkn kena meninggalkan tetapi kena berhati-hati denganya.kerana terlalu banyak racun.dengan rahmat Ilahi disertakan sekali penawarnya.bagi org2 yg berfikir....

cemomoi berkata...

assalamualaikum:

manna_salwa: wuuu, penawar idop, susah nak cari

Fisha: tima kasih... alhamdulillah

nick irfan: sampaikan pada teman-teman jika ada kebaikannya...


tyha sarkawi: hindari racun, jauhi bermadu?

zulkbo: manusia ni memang mudoh lupa moh le kita saling mengingatkan

abd razak: harapnya kita dapat laksanakannya tak banyak sikit pon ok le juga

udanggalah: tima kasih mengingatkan... minggu pertama posa dah balik kampung dahh!

alehkayong: moga doa tu dimakbulkan Allah dan kita ringan dalam mengerjakan ibadah

endiem: posa ok? besa orang nanya gone bebuka...

kak noorlara: itu rumah kekal masyarakat Bonggi di Pulau Banggi, Sabah .. simple je, kekadang idop cam dorang rasa senang ati plak tak payah memikirkan apa nak sumbat dalam rumah tu

macy: moga kita tak termasuk dalam golongan orang yang rugi

ikan emas: hiii

zakat? blom lagi.. nak kira zakat pendapat tahun ni brapa pulak kena bayo sebab tahun ni dapat lebih sikit dari tahun-tahun seblomnya

akuanakpahang: kewajipan muslim ialah saling menasihati dan mengingati.. koi pon sokmo lupa ace dah buat gini elok juga mengingatkan diri sendiri

penjejak maya: aminnnn rabbana taqabbal minna du'a ana...

missxyz: tiap malam sedut racun serangga... nyamuk banyak!

sahrom: moga beroleh hidayah Allah kepada kita semua

pacifist: tul tu. banyak orang memilih zuhud umpama seorang tok sami yang akhirnya melarat hidup menumpang sedekah orang. sudahnya agama kita menjadi hina di mata orang lain