Khamis, 26 Ogos 2010

moga remdan kali ni milik kita

nak kena cari juga walaupun skali...

dah lebih tigaploh tahun idop ni, aku tak tau le aku pnah dapat ke tak?

"ketahuilah bahawasanya siang dan malam itu hanya dua puluh empat jam sahaja maka janganlah engkau tidur pada siang atau malam lebih daripada lapan jam kerana jikalau engkau berumur enam puluh tahun maka memadailah engkau telah mensia-siakan daripada umurmu sebanyak dua puluh tahun iaitu sepertiga daripada umurmu." (Imam al-Ghazali, Bidayatul Hidayah)


setahun - 365 hari x 8 j/hari = 2,920 j/setahun (tido)
setahun - 365 hari x 24 " = 8,760 "

umur - 60 tahun x 8 j/tahun = 175,200 jam tido
umur - 20 tahun x 8,760 j/tahun = 175,200 "
(aku kira pada tahun 1995 dulu nih... korang kira la balik pasal matematik aku, cekgu asyik bertukar aje...)

jadik, kalau dapat lailatul qadar satu malam pon yang rahmatnya 1000 bulan tu, dapat juga la topup jumlah 20 tahun tido tu...

huu... masa remaja dulu pnah gak tengah malam ganjil ramadhan dok kat luo rumah kot-kot bule nampak pokok sujud, maknanya lailatul qadar le tu...

18 orang adijauhari:

alehkayong berkata...

semoga kita diberi taufik hidayat untuk memperbanyakkan amalan yang memanafaatkan untuk akhirat yang kekal selama-lamanya.

penjejak maya berkata...

salam,

moga hasrat tu termakbul nanti..

Lana~Bulu berkata...

semoga kita termasuk dalam pilihan hambaNya yg terpilih utk menerima ganjaran tersebut..
InsyaAllah

zulkbo berkata...

Salam bertandang lagi..
semoga sihat orang disini.
betul tu sesamalah kita
mencari lailatul Qadar
alahaiii..cian nye tido
pegang ayam seketoi..he he

a.z.r.i.n.a.03.07 berkata...

lari tajuk sikit.

alolooo..
letihnya dia..



yalah..kecik2 dulu kita pun sibuk tunggu..

maCy berkata...

lemahnya bila 'mahu' itu pun tiada.. apatah lagi 'cuba'..

azieazah berkata...

Begitulah rahsia NYA....


*Hmmm budak Kikilala tu sampai tak nyempat abih ayam golen nyerrr.. udah dia tergolek... hehehehe

Abd Razak berkata...

Salam...

Sungguh beruntung kita umat Muhammad dikurniakan satu malam yang lebih baik dari 1000 bulan...

sahromnasrudin berkata...

salam..beruntung sape yg Allah bg tanda akan kehadiran mlm penuh rahmat ini

manna_salwa berkata...

salam,
moga2 dapat la topup tido tu kan..
zzz~

noorlara berkata...

Cemomoi,
semua yg beragama Islam dan tahu betapa hebatnye Malam lailatul Qadar akan sentiasa menanti-nanti dan berusaha agar terpilih untuk mendapatnya. Berdoalah kita

Hakak kalu dapat nak mintak supaya umat Islam seluruh dunia bersatu dan kuat untuk melawan musuh kita.

Aya de Luna berkata...

semoga tercapai hasrat kita itu..

NICK IRFAN berkata...

eh! hmm... byk masa tido la plak? adoi..

Cikgu Jang .. berkata...

Insyaalah kalo Allah perkenankan...

Abu Aiman berkata...

mudah2an, amiin...
terimakasih tolong buat kira-kira tu, buat peringatan.

Mohamad berkata...

Cemomoi,
Ini kes puasa upah ke atau dipaksa puasa... hehee.. semoga kitalah orang terpilih pada malam tersebut..

en_me berkata...

fuyohhh.. letih tewww..

cemomoi berkata...

assalamualaikum:

Ya Allah, moga Engkau memakbulkan doa kami, terimalah solat kami, puasa kami, zakat kami dan amalan kami, dan masukkan kami dalam golongan orang-orang yang beruntung dikurniakan kebaikan lailatul qadr malam seribu bulan, aminnn