Sabtu, 28 Ogos 2010

kurma: jangan tau hikmah aje

kurma sebagai saksi dan bukti...

"Dan gegarlah ke arahmu batang pohon kurma itu, supaya gugur kepadamu buah kurma yang masak. Maka makanlah dan minumlah serta bertenanglah hati dari segala yang merunsingkan." maksud Al-Quran [17] Surah Maryam [Ayat 25-26]

ni kisah maryam ketika nak bersalin. apa lagi yang ada pada cerita kurma ni? aku tak le tau sangat, cuma diberitahu bahawa kurma akan berbuah dan masak ranum pada antara bulan ogos hingga september. apa kaitan kurma dan krismas? kurma menjadi saksi kepada kelahiran nabi Isa a.s atau Jesus oleh orang kristian.

kenapa kristian kata, 25 Disember Jesus lahir? kan ke dah menyalahi apa yang Allah bagitau dalam al-Quran tu! takpe la mereka tak caya, sebab mereka tak beriman dengan al-Quran, kan? masalahnya ialah mereka menolak kata bible yang dok bagitau kelahiran Jesus, "Ketika mereka di Betlehem tibalah waktunya bagi Maria untuk bersalin. Ia melahirkan seorang anak laki-laki, anaknya yang sulung. Anak itu dibungkusnya dengan kain, lalu diletakkan di dalam palung berisi jerami; sebab mereka tidak mendapat tempat untuk menginap. Pada malam itu ada gembala-gembala yang sedang menjaga domba-dombanya di padang rumput di daerah itu." (luke, 6 & 8)

sapa yang nak jaga ternakan dalam bulan disember sila angkat tangan? kat malaysia besanya musim banjir, kambing pon geli geleman nak turun tanah. kalau kat eropah, santa claus pon pakai baju panas time nak bagi hadiah... sejuk yeop!!! di palastine, masa tu time musim dingin melampau, takde orng nak dok kat luar rumah.

begitu le antara mukjizat al-Quran, bukan sekadar kita ambil hikmah buah kurma yang baik untuk ibu mengandung, sebaliknya ada cerita di sebalik cerita. yang tersurat dan tersirat.

fikir-fikirkan!

16 orang adijauhari:

akuanakpahang berkata...

Kawan kalau xde kurma nak buka pose macam tak best aje :)

manna_salwa berkata...

kebenaran AQ..
=) kurma mmg best..

Lana~Bulu berkata...

Benda sunnah ni..mmg ada yg tersurat dan tersirat..

ikan emas berkata...

skrg ada kompeni yg keeluarkan benih kurma utk tanam kat tanah msia ni...2 thn boleh dpr hasil..

momoi tau ke mana nak cari?

Cikgu Jang .. berkata...

dah jadi amalan tu....dpt pahala lebih weh...

LIPISLADY berkata...

Assalamualaikum,

Kurma buat bubur campur2, pun sedap.
Tapi bak kata en Yassin, kalau berbuka tak ada kurma rasa macam tak lengkap juadah berbuka.

armouris berkata...

info tentang kurma di SIHAT SELALU - Khasiat Kurma

Abd Razak berkata...

Salam...

Memakan tujuh butir kurma ‘ajwah Kurma Nabi) setiap pagi hari.

Berdasarkan sabda Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam :


مَنْ تَصَبَّحَ كُلَّ يَوْمٍ سَبْعَ تَمَرَاتٍ عَجْوَةً لَمْ يَضُرَّهُ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ سُمٌّ وَلَا سِحْرٌ


"Barangsiapa yang makan tujuh butir kurma ‘ajwah pada setiap pagi, maka racun dan sihir tidak akan mampu membahayakannya pada hari itu".

ashrafi berkata...

salam..

ada hikmahnya

shaniza berkata...

Salam..
Paling suka makan kurma muda..rangup.
Kalau siapa yg berfikir akan dpt rasakan hikmah disebalik kisah2 dalam Al-Quran..

Jejaka Desa berkata...

Berbuke dengan kurme dapat free je pahala.

NICK IRFAN berkata...

wah! byk gak info psl kurma aku bru thu... thnkz ye...

pacifist berkata...

salam otai cemomoi.
ada kebaikan/keberkatan/pengajaran dlm sunnah.
"jika tidak dapat buat semua,jangan ditinggalkan semua"

maCy berkata...

oh baru kutahu~

Webmaster@Echam berkata...

Lagi satu kurma penuh khasiat. Nampok je rupa gitu tapi sgt berkhasiat...

cemomoi berkata...

assalamualaikum:

akuanakpahang: betoi dah, tak berseri remdhan gamoknya kalu tak ander kurma

manna_salwa: mukjizat tu... gitu juga dengan kurma tu

abg lanabulu: kalu takde orang nak kaji, kita pakat tak sampai sudah le

ikan emas: kat mana orang jual? koi ander tanam, idop... ketnya tak mboh beso

cekgu jang: pemurohnya Allah, makan kurma pon dapat pahala yerk

kak lipislady: tak pna pulak orang blanja... ace beri le resepi bule koi suruh sesapa treinya

armouris: elok le dipanjang hikmahnya tu

abd razak: tul tu, tapi dengo crita kurma tu mahal

ashrafi: moga kita dapat hikmahnya

kak shaniza: tu jual timbang tu, jarang jumpa kurma muda ni... (malas nak merayau pasar remdhan)

jejaka desa: gitu le gayanya, idop penuh pahala, bbuka awal dapat pahala, makan kurma pon dapat pahala

nick irfan: alaaa kongsi mana yang patut


pacifist: tul tu, tak banyak sikit jangan tak buat langsung

macy: tau dah? bagitau kengkawan plak heee kongsi ilmu...

echam: ketnya makan bulan posa je kita ni yerk

pilihan

Melayu Hebat: kita genius la

siri tajuk tu pon dah menjadikkan sesetengah orang melayu rasa jelek - malu nak ngaku apatah lagi nak bangga dengan kemelayuannya. takpe, tu...

rodong