Khamis, 12 Ogos 2010

berbuka apa petang ni?

seblom membeli-dan membelah juadah berbuka petang nih, ingat-ingat le orang yang kurang bernasib baik.

memanjangkan info kelebihan kurma:

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Rumah yang tidak ada kurma di dalamnya, akan menyebabkan penghuninya kurang sihat".

Nabi Muhammad SAW bersabda lagi: "Berilah makanan kurma pada wanita yang hamil sebelum dia melahirkan, sebab yang demikian itu akan menyebabkan anaknya menjadi
seorang yang tabah dan bertakwa (bersih hatinya)".


Abu Abdillah berkata: "Buah kurma adalah salah satu buah yang berasal dari syurga dan dapat mensirnakan pengaruh sihir".

Abu Abdillah juga berkata: "Orang yang memakan 7 buah kurma yang baik sebelum sarapan, maka pada hari itu dia tidak akan tertimpa racun, sihir dan tidak diganggu syaitan".

Imam Ja'far Ash-Shadiq pula berkata: "Barangsiapa memakan 7 buah kurma yang baik, maka cacing-cacing yang ada di perutnya akan mati".

12 orang adijauhari:

akuanakpahang berkata...

Tak de kurma tak manis berbuka puasa.. sunat berbuka makan kurma. :)

Abd Razak berkata...

Salam...

Umat Islam semuanya khususnya di negara kita ni berbuka dengan buah tamar. Belum pernahlah lagi tengok satu majlis berbuka tanpa adanya buah tamar. Tak tahulah pengalaman orang lain.

Jejaka Desa berkata...

Kala jenih tak tahan lapor ter elok la makan kurme sikit.Tak ande he weh siang ter...

sahromnasrudin berkata...

salam ramadhan..kurma nabi mahal kan...cecah rm 124 sekilo...

Werdah berkata...

Salam Cemomoi,

Kurma juga dipercayai boleh mengubat penyakit gastrik.

shameel Iskandar berkata...

Ramadhan adalah pesta ibadat dan bukannya pesta juadah. betul tu, org kita masih berboros tika berbelanja dan adakalanya melebihi perbelanjaan pada bulan2 sebelumnya. sepatutnya ramadhan, dijadikan bulan muhasabah diri.

Tentang kurma, mmg berbuka denganya adalah satu sunnah. selain itu, selalu mengamalkan sejenis kurma ( maaf saya lupa namanya) bleh menghindfarkan diri dari terkena sihir.

mahira oya berkata...

kurma is wajib makan dulu time buka..

jane berkata...

pkcik

sedih tgk gmbr ni

huhuhuhuhu

azieazah berkata...

Sebaiknya bersederhana itu yang paling baik..

cemomoi berkata...

assalamualaikum:

akuanakpahang: jangan jadikkan budaya t takut tak dapat pahala, jadikan amalan takpe...

abd razak: tul le tu, tapi kita makan time remdhan je sedangkan kita tahu kebaikannya meliputi sepanjang masa

jejaka desa: koi sahur tak makan nasi, padan dengan air sudoh le, kalu teringat capai juga ke kurma ter

sahrom: aaaa.. ada juga dengonya.. camana le khasiatnya pulak yea

kak werdah: tima kasih menambahkan lagi info tu

shameel: setuju

kurma nabi tu kot.. ajwa ke namanya. tak pasti kena tanya sahrom tu

mahira oya: huuu tidak le wajib dalam agama... wajib jadik menu makan takpe

jane: la tahzan innallaha ma'ana

maCy berkata...

xmnat kurma..camne ni..huk3

cemomoi berkata...

kak azieazah: tul tu, makan sambil jaga badan an jaga kesihatannnn

macy: cuba la.. sikittt je, try duluuuu! elok untuk orang yang hamil tauu

pilihan

Melayu Hebat: kita genius la

siri tajuk tu pon dah menjadikkan sesetengah orang melayu rasa jelek - malu nak ngaku apatah lagi nak bangga dengan kemelayuannya. takpe, tu...

rodong