Sabtu, 10 Julai 2010

ko penyokong spanyol heh?

pnah dengo nama sultan alimuddin 1 dari sulu (mindanao)? heee, sejarah negara pon tak hengat, camana pulak nak kenal mamat dari sulu ni ye dak? meh aku kenalkan sebab aku pon baru je kenal...

ketika penduduk sulu berperang menentang penjajah spanyol di sekitar kepulauan selatan filipina, mereka berhadapan dengan satu bangsa yang sangat kejam dan zalim. sama seperti bangsa portugis yang sangat memusuhi islam, orang spanyol bertindak membakar masjid, memaksa penduduk menganut kristian khatolik, menjadikan mereka sebagai hamba abdi, dan menangkap, memenjara dan mengkristiankan guru-guru agama.

apabila perdamaian dicadangkan, sultan alimuddin 1 telah bertemu dengan pemerintah spanyol. dengan tipu helah dan cara yang keji, baginda ditawan dan dipenjarakan di manila. baginda dipaksa menerima kristian, ditukarkan namanya sebagai sultan alimuddin ferdinand dan disebut dalam buku-buku mereka sebagai 'don partandori alimuddin pertama khatolik sultan sulu'. orang melayu sulu tidak pnah diam untuk membebaskan baginda. hanya setelah inggeris mengalahkan spanyol pada 1763 di manila, baginda berjaya dibebaskan.

alhamdulillah, rupanya baginda tidak pernah memeluk kristian walaupun terpenjara selama 14 tahun. barangkali penukaran nama itu sebagai strategi memperdayakan orang islam sulu supaya menjadi kristian. hebatnya baginda mempertahankan keimanannya walau dihina, dipaksa dan diseksa. kalu nak tau apa perkaitan kita dengan sultan ni, baginda ialah kerabat sultan johor yang sangat tegas dalam menegakkan hukum islam. baginda akan menghukum rakyatnya yang coleh/culas (cuai) melaksanakan perintah agama khususnya solat.

berbanding sekarang, barangkali kita biasa dengar nama azlina joy. bagaimana pulak dengan kisah hartina, norfazilah, siti dan banyak kes yang tak diketahui umum yang rata-ratanya tersungkur di pintu gereja hanya dek kerana cinta. (rujuk: murtad jangan pandang sebelah mata, ann wan seng)

jati diri islam+melayu sudah terlerai

7 orang adijauhari:

LanaBulu berkata...

tak sokong mana2..
pasukan teman dah lama bungkus..
sapa2 menang pun tak pa...
janji tak melepas F1 dahh...
hhmm..

zulkbo berkata...

salam..
sejarah islam tu..
baguslah bawak hebah-hebahkan
generasi baru ramai tak tahu tu..

Jejaka Desa berkata...

Molek amat ter weh.Ande yang tau dan ande yang tak tau.Tapi kadang2 kite selalu terlepas pandang cerite2 sejaroh gini.

Cik Shinju berkata...

Salam...

alaa...bkn sokong negaranya...
sokong team bola nye aje...
sama je ngn org yg skong England,Germany,Belanda dll tu..
lalala :s

Kesultanan Sulu ni masih wujud kan,ramai artis2 kita dpt title Datuk dr Kesultanan Sulu ketnye x diiktiraf di sini...

iqbalsyarie berkata...

mantap!terharu dgn keteguhan imannya....Malaysia sudah lama menanti-nanti pemimpin yg beriman dan islam..huhu
Latest post:Menarik!Kisah pemabuk bersolat

akuanakpahang berkata...

Islam ttp unggul walaupun dicemuh dan dipandang hina Islam ttp unggul.

cemomoi berkata...

assalamualaikum:

abg lanabulu: hups lama dah tak layan f1, kat litar mana la nih?

zulkbo: sesekali ingat kat penderitaan nenek moyang elok juga buat ikhtibar

jejaka desa: yang lama dibuang jangan kabo ke anok cucu hebatnya mat kilau ter

cik shinju: weik terasa ke? heee gurau je tu

sultan sulu ada lagi, dorang kekadang datang kat sini cari bahan sejarah dari kita...

iqbal: harap sampai le doa kita semua moga Allah bangkitkan reformis setiap kurun tu di kalangan orang kita pulak

akuanakpahang: janji Allah begitu, begitulah jadiknya

pilihan

Melayu Hebat: kita genius la

siri tajuk tu pon dah menjadikkan sesetengah orang melayu rasa jelek - malu nak ngaku apatah lagi nak bangga dengan kemelayuannya. takpe, tu...

rodong