Rabu, 7 Julai 2010

camana nak jawab ni?

"Perintahkanlah anak-anak kamu supaya menunaikan solat apabila usia mereka tujuh tahun. Apabila usianya 10 tahun pukullah mereka seandainya mereka ingkar, dan pisahkanlah tempat tidur mereka (antara anak lelaki dan perempuan)." (Riwayat Abu Daud)

kisah benar

seorang murid ditangkap kerana menjual gambar photostat cover dvd lucah di sekolah

...

satu petang...
"mama, hati-hati bukak pintu, kang orang jahat datang tangkap mama, dia bawak dalam bilik, dia bukak kain, dia rogol mama..."
ibunya terkejut@terkesima beruk mendengar anak seusia 8 tahun spontan bercakap begitu.

belum sempat dia membebel, si anak 4 tahun pula mencelah, "dia angkat baju mama, dia ambik gambar kopek mama!"
"weyyyy, mana ko belajar semua ni, cakap menda tak senonoh ni?"

pengaruh kawan? pengaruh tv yang banyak memaparkan keganasan seksual? atau kerana pendidikan seks tak diajar kat sekolah?
perlu ke pendidikan seks diajarkan kalu dah seusia kecil ini dah pandai menjual gambar lucah?

23 orang adijauhari:

oempak berkata...

bad kid ! :D

zulkbo berkata...

Salam bertandang
sementara menunggu
perlawanan bola
terhebat 2010
Spain VS germany
macam-macam weh
kat mongolia ke china tu?

Abd Razak berkata...

Salam...

Puncanya kesempitan wang, pemantauan ibubapa, kurang didikan agama dan banyak lagi.

melatidaisy berkata...

aduh,byk nye cabaran nk mendidik anak2..takut plak.

iqbalsyarie berkata...

Woi...gila punya anak!!mak bapak lagi gila kalau ajar anak matapelajaran seks!!!
budak zaman sekarang dengar sbb nak buat!Ya Allah...jgnlah biarkan pemerintah kami yg tak sedar diri tu rosakkan anak-anak kami(anak bangsa seagama dgn kami,sbb sy bujang lg)..amiinnn

sahromnasrudin berkata...

seks ohh seks..perlukah ia dimatapelajarankan??? tepuk dada tanya pak menteri..dasar berubah ikut siapa pak menterinya....

Mazru Majid berkata...

salam..

hilir dah jerman..

is is is..koi rs oang zaman dulu2 xde pulok nak kena ajor pendidikan seks ni dak?kitnye tu la..xde maslah pun cam skrg ni..

jgn ikut omputih sbb kite bukan nye omputih...bimbang lain jd nye

wallahualam

akuanakpahang berkata...

Seks itu perlu diketahui jangan dipelajari sekadar tau apa itu seks kebaikan dan keburukan dia.

Kalau lebih sangat berlajor jadi lain pulak huhuhuhu....

MissXYZ a.k.a Abaikan berkata...

mmg otai wooooooo dak ni adoiyai

LanaBulu berkata...

Cemomoi..
Bila yg bukan ahli berada disalah tempat...maka tidak akan menjumpai jalan penyelesaiannya..
Pasai apa nak pi terkam ajaq subject sex pulaa.?
bengong la depa ni..
Masalah akhlak..sikap..peribadi..yg menjadi bencana spt la ni adalah akibat dari semakin jauhnya kita dgn pergantungan dgn agama tuhan ini..
selagi tak kembali..dgn pendidikan agama yg sempurna..jgn harap akan dapat selesaikan masalah..
Kenapa tak diberikan penekanan subject agama Islam dgn lebih detail..
Perkembangan media yg dah keterlaluan..dan kita mencari jalan penyelesaian dgn kaedah 'mereka' juga...
bukan selesai tapi akan melebihkan kearah barat itu sendiri..
p/s-ada pihak yg suka suasana begini..sbb ???
renung kembali kisah yg lepas..kenapakah bantuan perkapita utk sekolah agama dicabut oleh tangan2 ganas dulu..?

Cik Shinju berkata...

Salam...

koi rase kan..didikan dr awal gak yg penting...didik anak seawal dlm kandungan...ni tdk...anak tu lahir jer,bg mkn pkai..manjakan dia...pastu umur 7thn anto ke skolah n lepaskan segala tggjwb mendidik pd guru...dh 7 thn baru nak dididik...teruk tugas cikgu skrg...dulu2 xpe...media cetak n elektronik x begitu terbuka...x mcm skrg...ade internet bagai..dvd lucah pun berleluasa...bdk skrg advance...

mahira oya berkata...

teruks nih..

ashrafi berkata...

minta dijauhkan dari benda benda macam tu.. cerita tu, gambar tu... ishhh

na'udzubillahiminzaalik..

Jejaka Desa berkata...

Ah Cepoih....

shameel Iskandar berkata...

mengajar pendidikan seks kpd pelajar umpama menagjar pencuri bagaimana cara nak mencuri. Pihak yg mencadangkan tu memang bahlol

Aanas berkata...

Salam Tuan,
hari tu masa amik anak dari nursery, headmistress tu pesan supaya pisahkan tidur dengan anak2.. katanya dia terdengar perbualan budak 6 tahun kat situ, "papa tidur dengan mama, bukak baju, keluar baby".. agaknya mak bapak ingat anak tak faham lagi, tu yang tak pandang kiri kanan..

NICK IRFAN berkata...

huh! kecik2 dh pandai besar xthu la mcm mne??

Nida berkata...

uiks... ganasnya budak ni.. kesian kat dia, tanpa didikan yg sepatutnya..

NICK IRFAN berkata...

ape2pun dlm gmbr ni mmg mengejutkan! kecik2 dh pandai hisap rokok...

Werdah berkata...

Salam cemomoi

Alhamdulillah dapat jengok lagi ke sini..

puncanya kerana tak ikut sunnatullah dan syariatullah..

noorlara berkata...

Mendiperkembangan teknologi tanpa batasan ini amat mencabar. Sudah tentu Al Quran dan Ai Sunnah bisa membantu. Semua ahli masyarakat turut wajib menjalankan peranan yang sepatutnya tanpa menuding jari pada sesiapapun kerana ini masalah KITA semua!

cemomoi berkata...

assalamualaikum:

oempak: masih bole diperbetulkan lagi

zulkbo: gamoknya le kot, sepet semacam je ter

abd razak: betul le tu tapi didikan agama le yang mungkin terlepas pandang dek familynya

melatidaisy: memang cabaran besau mendidik bebudak alaf baru ni, mereka matang terlalu awal oleh sebab persekitaran

iqbal: susah nak cakap, kekadang mak bapak dah beri didikan, anak tak tahan godaan rakan-rakan... semoga doa tu makbul sekali gus dapat membetulkan kerosakan ummah kita ni

sahrom: jangan dapat pak menteri yang suka terlajak pada seks lagi le teruk kita nanti

mazru: tak payah ajo pon orang tau pasal seks ni... ntah la camana dorang fikir. sepatutnya pelajaran fekah tu dah cukup sebagai pendidikan seks, dari bab bersuci sampai le bab nikah kawin

akuanakpahang: dah belajo kang deme kata apa guna takat tau je, nok le praktikalnya skali... sudoh la cekguuuuu

abg lanabulu: setuju tu... nak ajar subjek agama dorang rasa cam kolot so ajar le etika le, moral le, sivik le...

cik shinju: susah nak cakap, mak ayoh nganto ke sekoloh sibuk g kija, nok balik awal bos pulok maroh, kunun nok jadik pekerja cemerlang kene le korbankan sikit masa keluarga, bila balik rumah, seme orang dah tido... gitu le rutin idop...

mahira oya: memang teruk dan bertambah teruksss

ashrafi akan hadapi sebab persekitaran merubah manusia begitu

jejaka desa: mampoihhhh

shameel: bahlol tolo badigol maliul wul, wul... (p.ramlee)

aanas: kekadang bebudak ni tengok tv, cerita orang bersalin le, kena rogol le, tah hapa-hapa lagi... tu yang melekat kat kepala dorang

nick irfan: itu le kemodenan yang kita nak cari, nak wat camana.. ada pro dan kontra

kak werdah: sihat dah ke? moga dah sembuh le... susah nak cakap sebab akak punya pengalaman lagi banyak dengan bebudak cenggini

noorlara: masalah sejagat, suka atau tak kita kena hadapi tapi berapa kerat sangat yang kisahh, tu le yang jadik masalah

cemomoi berkata...

assalamualaikum:

oempak: masih bole diperbetulkan lagi

zulkbo: gamoknya le kot, sepet semacam je ter

abd razak: betul le tu tapi didikan agama le yang mungkin terlepas pandang dek familynya

melatidaisy: memang cabaran besau mendidik bebudak alaf baru ni, mereka matang terlalu awal oleh sebab persekitaran

iqbal: susah nak cakap, kekadang mak bapak dah beri didikan, anak tak tahan godaan rakan-rakan... semoga doa tu makbul sekali gus dapat membetulkan kerosakan ummah kita ni

sahrom: jangan dapat pak menteri yang suka terlajak pada seks lagi le teruk kita nanti

mazru: tak payah ajo pon orang tau pasal seks ni... ntah la camana dorang fikir. sepatutnya pelajaran fekah tu dah cukup sebagai pendidikan seks, dari bab bersuci sampai le bab nikah kawin

akuanakpahang: dah belajo kang deme kata apa guna takat tau je, nok le praktikalnya skali... sudoh la cekguuuuu

abg lanabulu: setuju tu... nak ajar subjek agama dorang rasa cam kolot so ajar le etika le, moral le, sivik le...

cik shinju: susah nak cakap, mak ayoh nganto ke sekoloh sibuk g kija, nok balik awal bos pulok maroh, kunun nok jadik pekerja cemerlang kene le korbankan sikit masa keluarga, bila balik rumah, seme orang dah tido... gitu le rutin idop...

mahira oya: memang teruk dan bertambah teruksss

ashrafi akan hadapi sebab persekitaran merubah manusia begitu

jejaka desa: mampoihhhh

shameel: bahlol tolo badigol maliul wul, wul... (p.ramlee)

aanas: kekadang bebudak ni tengok tv, cerita orang bersalin le, kena rogol le, tah hapa-hapa lagi... tu yang melekat kat kepala dorang

nick irfan: itu le kemodenan yang kita nak cari, nak wat camana.. ada pro dan kontra

kak werdah: sihat dah ke? moga dah sembuh le... susah nak cakap sebab akak punya pengalaman lagi banyak dengan bebudak cenggini

noorlara: masalah sejagat, suka atau tak kita kena hadapi tapi berapa kerat sangat yang kisahh, tu le yang jadik masalah

pilihan

Melayu Hebat: kita genius la

siri tajuk tu pon dah menjadikkan sesetengah orang melayu rasa jelek - malu nak ngaku apatah lagi nak bangga dengan kemelayuannya. takpe, tu...

rodong