Rabu, 2 Jun 2010

hebat ke MENATANG ni?

satu malam kami bersembang perihal gigi. maklum le dia ni amik course pergigian. daripada cerita karang gigi, gusi turun, gigi palsu, ikat gigi, pembedahan hingga ke tanam gigi.

"ko tau, sekarang ni ada teknologi baru tanam gigi kekal. tapi guna serbuk tulang. kalu orang islam dia cadang le tulang lembu, kalu non-muslim dia isi tulang babi je..." dia kata dengan selamba.

"hoh! ko bio betui"

"haaa la. tulang babi dengan tulang lembu. tapi dia dah jadikan serbuk. bila kita tampalkan pada gigi, nanti tulang tu tumbuh la..."

"loh, kalu bantainya dia pasang tulang babi dalam mulut kita, tumbuh le tulang tu nanti?"

"gitu le gayanya..."

begitu le serba sedikit yang dapat aku paham daripada crita dia. maklum la banyak yang teknikalnya.

tapi yang terbenam di kepala otak aku ni ialah persoalan kenapa babi? hebat beno ke menatang ni... apa-apa hal mesti babi. orang makan babi dah satu hal, babi buat gelatin, dulu heboh tepung goreng menggunakan bahan daripada babi supaya makanan tu boleh tahan lama, kuaci shanghai dikatakan digoreng dengan tulang babi, ada juga perencah tomyam yang menggunakan serbuk diperbuat daripada babi dan macam-macam lagi.

bagaimanakah idop kita nak selamat: pakai kasut gie semejid menda yang haram, makanan yang kita makan juga bercampur benda paling haram, kita nak cat rumah atau anak-anak nak melukih pon berusnya diperbuat daripada benda haram. eee teruknya orang islam ni. selagi kita bergantung selama-lamanya kepada mereka inilah yang kita akan hadapi...

19 orang adijauhari:

akuanakpahang berkata...

Sakit dah kita ini kepung dek babi aje dah..maru...tidak dpt tidak ini juga mungkin perancang puak kapir utk memunahkan umat isalam..

zulkbo berkata...

salam..
balerr..
berhati-hati

deena farhana berkata...

kita kena usaha jd usahawan gak le..buat brg2 n produk sniri...br tjamin..

azieazah berkata...

Tanam gigi kekal? Boleh ker orang Islam tanam gigi (permanent) nih?

Rasanya hukum haram, sbb bila meninggal takleh cabut..

Wallahuallam...

melatidaisy berkata...

huhu, dia pon makhluk Allah jgk kan :) tapi dalam Al Quran dah jelas menyatakan ia haram. Banyak lg benda yg Allah halalkan,sikit je yg Dia haramkan, jadi mudah2kan lah kehidupan kita :)

yassiru wa la tu'assiru ..

endiem berkata...

mungkin babi banyak berbanding lembu atau kos murah. Orang bukan islam bukan kira halal atau haram, pakai bantai saja.

manna_salwa berkata...

salam ziarah...

hurm.. ape la nk jadik.. adoi..

Lady SharpShouter berkata...

kl lah pergantungan terhadap mereka ni boleh dielakkan... tp mslhnya diorang yang menguasai industri kan? ssh kita nak tembus. dan kdg2 orang 'kita' sdr jual brg atas nama agama, tp sbenarnya jauh menyimpang.mcm mana tu??

sahromnasrudin berkata...

eeeeeeee.........mintak dijauhkan la hendaknya si ba alif ba ya nie..tgk muncung dia pun dh nak terkeluar muntah hijau pink huhuhuhuh

Mak Su berkata...

:(

kita kena latih anak2 kecil kita, supaya menjadi usahawan dan berfikir out of box

ummu berkata...

salam Bro
yalah asyik2 menatang ni jer kans.macam menatang pelbagai guna pula.sedangkan bila Allah dah tak bagi,pasti ada hikmah dan rahsianya.

Webmaster@Echam berkata...

Teringat dulu kecik2 suka tgk cina buru babi....

maCy berkata...

maCy nanti akan ajo budak2 sampai beso nanti depa ley atasi org kafir ni.. huhu

shameel Iskandar berkata...

kalau betul lh maklumat tersebut, bererti kita amat terancam. Tamadun islam telah melahuirkan ramai ilmuan dlm bidang perunbatan. Tapi kini amat jarang doktor2 islam. jadi tak heran jika benda haram ni cuba dihalalkan oleh pakar2 perubatan kuffar

noorlara berkata...

Rasanya salah satu sebab Allah jadikan babi tu serba serbi gunanya adalah untuk menduga kita org Islam ni sejauh mana dapat menjaga diri dari menggunakannya.

Abd Razak berkata...

Salam..

Binatang ni tak salah sebab ia pun makhluk ciptaan Allah, cumanya ianya sebagai ujian kepada kita. Allah dah kata haram jadi kita perlu berhati-hati dalam pemakanan dan pengunaan bahan2 yg terhasil darinya.

jane berkata...

skrg byk bnde letak babi ni dlm majoroiti produk, mknn n brg yg kite pakai

kene hati2 ... bahaya...

>__________<




pkcik cemomoi~
kecek boolah??
ngahahahhaah lama tk dgr word mcm ni
masa kecik2 dulu, org suke cakap saya boolah
kahkahkah

memang ye pon
kekkekekkeke;)

sama2 la kite yer pcik;)

mahira oya berkata...

samak!!!!!
tu la dh la haram..
hati2...

cemomoi berkata...

assalamualaikum:

abg yasin: setju ya amat... dema tau kita takleh tengok menatang ni, dema masukkan dalam bentuk yang kita tak kenei lalu

zulkbo: kena kabo ke orang lain juga

deena farhana:betui tu, kta patut galakkan orang islam buat dan guna.. masalahnya orang islam sendiri tanak beli produk orang islam

kak azieazah: kena tanya ustat le tu... sekarang ni orang islam dah tak kesah dah, main blasah aje

melatidaisy: betui le tu... cuma persoalan kenapa mesti babi, cuba le guna menatang lain pulak, kesian kat babi tu tiada seinci pon yang selamat

enndiem: hee gamoknya la, sebab babi kalu branak meremut-remut tak macam lembu

manna salwa: pesan juga kat orang lain

lady ss: benar belaka, lemahnya orang kita sanggup gadai masa depan janji dia senang, yang susah anak cucu la esoknya

shahrom: orang kata tang idong sedap buat sup... haaa tak penah cuba yeaaa

maksu: harap cita-cita tu kesampaian... banyak orang melayu yang dah kaya raya tapi anak tak menyambung usaha mak bapaknya, leih teruk ramai yang jadi tukang perabih

ummu: binatang mp(no)v? hiiii...

echam: ada skali koi dok kat kebun, cina manchis datang tegur, "ekau dok diam-diam yo".. hek eleh cino ni cakap nogori la pulak

macy: syabas... moga berjaya sebagaimana orang Acheh berjaya menanamkan kebencian kepada anak dorang terhadap penjajah belanda

shameel: banyak jugak dorang yang keja dengan orang kafir kerana faktor kewangan

noorlara: betui le tu... kita kena fikirkan pulak alternatifnya sebab mesti Allah jadikan sesuatu kelebihan pula untuk kita

Abd. Razak: binatang tu memang tak salah sebab dia tak menyusahkan kita, yang menyusahkan kita manusia yang sengaja menginaya kita ni atas tujuan permusuhan

jane: sedap tomyam, peksa dulu

hee 'boolah' tu aku pon tak paham.. selalu dengo orang nyebut je...

oya: wuit! babi, anjing dan keturunannya takleh samak... kalu dah beli kasut yang dibuat menggunakan menatang tu mintak balik ganti rugi je la

pilihan

Melayu Hebat: kita genius la

siri tajuk tu pon dah menjadikkan sesetengah orang melayu rasa jelek - malu nak ngaku apatah lagi nak bangga dengan kemelayuannya. takpe, tu...

rodong