Sabtu, 15 Mei 2010

dah kenyangkah kami?

hari acara cam biasa akan ada ronggeng-ronggeng. dari tarian orang melayu melanau, persembahan orang iban, tak lupa juga orang ulu. ada petikan sape dan juga er hu. persembahan anak-anak dengan gamelannya. tapi ati aku tertarik dengan satu je. terpempan mata aku dek dua beradik dari tengah hari dok memerhatikan persiapan kami dari luar pagar. aku yang dok jauh masa tu, dapat rasakan dari cara dia berpakaian, aku yakin mereka ni tak bersekolah... kalu tak salah le tekaan aku tu.
pukul 3. 00 petang acara bermula tapi dia masuk dengan emaknya kali ni. tu pon agak lewat. barangkali dah pon 5.00 petang. ketika itu banyak makanan dah abis. orang mula berebut sampai ke dapur... banyak yang berebut nak bungkus sebenarnya. ibu empat beranak ni seperti canggung bila masuk ke majlis tersebut tak tau mana hendak dituju. tercangak-cangak.

dek simpati, aku terus mengajak dia ke tengah lautan orang yang berebut makanan. lupakan pada orang politik yang sedang berkempen. perut perlu diisi dulu. dah kenyang tentu suka hati. malangnya makanan dah banyak yang bersisa. aku jumpa sepinggan pau dua butir dengan sedikit lemang, kalu tak silap. aku tanya kalu takde sapa punya aku rembat le. rezeki dorang.

kendian aku gi berebut pulak untuk dapatkan lagi 3 biji pau, pasal mesti tak cukup. selesai untuk dorang, aku snap untuk kenangan aku. sebab aku sering jugak jumpa orang begini sama ada ketika aku ke rengit, semporna atau yang terbaru di manila... keadaan yang hampir sama...
hari terakhir

kami dibawa ke durin. tempat ni aku pernah sampai dulu. masa tu aku teragak-agak nak beli barang idaman. kali ni selepas aku berhempas pulas tawar-menawar dengan slang sarawak yang sesekali bunyi sabah, indon pon ada.. akhirnya terbarai duit aku rm220. hooo parang ilang, dah beberapa kali aku datang sarawak nak beli, baru hari ni aku dapat. berhulukan tanduk rusa, tu yang mahal sikit tu... letak harga je dekat rm300. kawan aku meleleh air liur nak menda yang sama tapi bajet lari, bedal yang rm150 je. tak kesah le janji ada.

supaya balik tak tido kat luar aku belikan untuk orang rumah yang sesuai dengan kemahirannya. tadaaaaa...

17 orang adijauhari:

Nur -al- Ain berkata...

tu sume mmg tahan lame. kt umh kite mak beli dulu, tahan lagi.. masak sume gune itu. hehee, tapi kdg2 geli nk pegang snn corak dier tu..

Jejaka Desa berkata...

Tak jalan kala perut lapor weh.Dah kenyang baru boleh pikir nok buat mende

akuanakpahang berkata...

Salam rodong
Gendang gendut tali kecapi, kenyang perut suka hati hehehehe...

LanaBulu berkata...

selagi percuma dan tak memudaratkan serta halal..makan je..kan
lagipun tak delah membazir ..
orang yg beramal pun suka bila melihat usaha mereka mendapat sambutan..

cemomoi berkata...

assalamualaikum:

ain: dibuat daripada buluh gamaknya buluh betung kot. camana rasanya ada perisa tambahan ke?

jejaka desa: perut dah kenyang rasa nok tido la pulok... pakat tak dengo doh menda orang ceramoh

akuanakpahang: dah kenyang suka le... pree pulok ter

abg lanabulu: ye halal dan free pulak... bedal le... jangan lupa baca bismillah

deena farhana berkata...

sayu nengok..kt sbh ni ramai je xkenyang..

brg2 tu seme lebih kualiti n tahan lama, biala buang pitih sket..xpe..

Acik berkata...

salam..
Wah..beli ilang, boleh ngayau! Senduk kayu tu cantik la..boleh buat hiasan.

Nida berkata...

Ni kalau hubbyku lihat barang2 yg berkaitan dengan hasil tangan sure dia pun simpan cita2 nak memilikinya..

Satu kepala ler anda berdua ni :)

Mazru Majid berkata...

salam,

lawor jugek parang tu weh.

Werdah berkata...

Salam cemomoi.

Pelbagai ragam kan, kesihan melihat ibu dan anaknya tu.


Beli paranglah nampaknya.. senduk kayu tu ada juga kak membelinya dulu..

mahira oya berkata...

kenyang mmg suke hati...
kalau lapar nnt x senang nk jalan..

melatidaisy berkata...

salam..

suke nye sy ngan pict kt bawah skali tu..kalau ade rezki ke sana nk beli banyak2 :))

LIPISLADY berkata...

Assalamualaikum, Seronok membeli belah yee...terutama kat Durin semua menda terliur..

pakcik kordi berkata...

bapok lawonye parang te!!!mhl gone pon sanggup koi bli..hehe...

Cik Amy Sensei berkata...

salammm...

waaaaah....ke sibu ekk..
best?

cemomoi berkata...

farhana: masa kat semporna ada gak rakam nasib bebudak begini.. nanti le ada masa akan disiarkan insyaallah

kak acik: ngayau kat mana, tanah ada sekangkang kera tu pon abih keja dek kambing... silap hari bulan kambing kena ngap sayot

nida: jangan bagitau dia nanti nak kirim jenuh pik lak nak ke sibu lagi

mazru: sama lawo dengan rega.. tang tu yang tak tahan ter

kak werdah: senduk tu buat cover line je.. jangan senduk makan tuan dah le

oya: makan dulu sebelum berjalan... jimat sikit

melatidaisy: yang tu murah aje... kalu jumpa mau satu kedai diborongnya

kak lipislady: melelh air lio nok kluo duit... haru betui seme menda nak dicapainya

pakcik kordi: bapok lawo.. tanduk rusa tuuu

cik amy: tak sompek nak jalan jauh sikit... kira ok je la

CekWa berkata...

seronok dpat ke Sibu

pilihan

Melayu Hebat: kita genius la

siri tajuk tu pon dah menjadikkan sesetengah orang melayu rasa jelek - malu nak ngaku apatah lagi nak bangga dengan kemelayuannya. takpe, tu...

rodong