Rabu, 27 Januari 2010

pesan untuk orang bujang trang tang-tang dan bujang tiga

saja la pon ni cerita orang lelaki aje.. aku collect dari emel... orang pompuan jangan marah tapi baik amik ikhtibar supaya kita semua selamattt..


6 JENIS WANITA MALANG

“Jangan engkau kahwini wanita yang enam, jangan yang Ananah, yang Mananah, dan yang Hananah, dan jangan engkau kahwini yang Hadaqah, yang Baraqah dan yang Syadaqah.”

Wanita Ananah: banyak mengeluh dan mengadu dan tiap saat memperalatkan sakit atau buat-buat sakit.

Wanita Mananah: suka membangkit-bangkit terhadap suami. Wanita ini sering menyatakan, “Aku membuat itu keranamu”.

Wanita Hananah: menyatakan kasih sayangnya kepada suaminya yang lain, yang dikahwininya sebelum ini atau kepada anaknya dari suami yang lain.

Wanita Hadaqah: melemparkan pandangan dan matanya pada tiap sesuatu, lalu menyatakan keinginannya untuk memiliki barang itu dan memaksa suaminya untuk membelinya.



Wanita Baraqah: ada 2 makna, pertama yang sepanjang hari mengilatkan dan menghias mukanya, kedua dia marah ketika makan dan tidak mahu makan kecuali sendirian dan diasingkannya bahagiannya.

Wanita Syadaqah: banyak cakap tidak menentu lagi bising.

Dicatat oleh Imam Al-Ghazalli

psst:- yang last tu agaknya jangan banyak membebel... nanti sakit jantung orang lelaki, kempunan tak sempat nak pasang angan-angan

12 orang adijauhari:

azieazah berkata...

Ada ker lelaki yg tak berangan nak pasang lagi dan lagi? U tell me laarrr..

heheheh itu bukan marah, itu soklan biasa. Tak yah jawab pun takdak hal..

Apapun, SALAM KENAL..

I like the entri..!

endiem berkata...

dah kawin pun..tapi untuk masa depan kena ambik panduan ini.

shaniza berkata...

Salam..
Alhamdulillah, tak termasuk pun mana2 golongan yg disebutkan tu... tak caya tanya suami saya!

p/s angan2 adalah gula2 syaitan bg melalaikan hati dari mengingati Allah..jd jgn berangan. Kalau nk kawin lebih bgtau terus terang...

IRIS berkata...

Salam.

Wah. Kena jaga diri ni...nanti tak kena pilih jadi suri. =)

Tapi, saya memang jenis pendiam.

cemomoi berkata...

kengkawan maya:-

kak azieazah:- stended la lelaki yg normal memang fikir nak lebih... yg tak pikir cam tu blum tau, kekadang yg diam tu lagik bahaya dari yg dok beria-ria...

endiem:- tul tu, tak kira dituju untuk sapa kita kena amik panduan, sebab esok-esok kot ada anak pompuan kena la didik sebaik mungkin

shaniza:- iye, iye saya caya empunya diri dari orang lain... ooo untung suami dia, ada can dapat payung emas

iris:- erk, tak kawin lagik... awat tak habaq awai... seloroh noh jangan mrah.. orang lelaki cam tu le

apa pun satu dua tiga empat, semua tu ujian sama ada untuk suami atau isteri... macam kita dapat harta bukan bererti kita berhak setelah berusaha keras, tapi Allah nak uji kita jadik pemurah ke atau makin kedekut

Werdah berkata...

Salam cemomoi,

Alhamdulillah, benar2 nasihat di atas boleh dibuat sempadan bagi isteri2, nnt cari nasihat untuk suami2 pula ya.

Nida berkata...

Salam tuan tanah..

Bujang je ker? yg dah kahwin lepas ni pula ye... jangan lupa update tau...

p/s: tu gambar cemomoi ke?

shaniza berkata...

salam..
Nk balas ulasan cemomoi..
Memang hubby pernah berhajat nk kawin dgn kawan baik saya tp tak jadi sbb dua2 tak sampai hati...
Sekarang ni kalau suruh pun besar kemungkinan hubby tak nak sbb dia kata bila kawin lg satu ibarat sebelah kaki dh ada di neraka, takut tak berlaku adil.

cemomoi berkata...

eee sebab tu kabo awal-awal ni citer orang lelaki je.. kan orang pompuan dah naik semacam...

kak werdah:- insyaallah ada nasihat untuk semua, kitakan 1M semua orang dapat...

nida:- bujang 3 tu istilah untuk orang lelaki baru satu isteri jadik bujang tiga tu maksudnya ada 3 lagik bujangnya...

gambo tu? rahsiaaa..

kak sahniza:- cam ada lagi yang blum diluah tu.. apa pon tahniah sebab hubby dah berjaya hadapi ujian tu... saya pon blum kena test lagikk, tu yang berdebo-debo nunggu sapa nak mengorat

apa pun tak sapa mampu berlaku adil sebab sifat manusia tu lemah, alangkan dengan anak-anak sendiri pon ada sikit perbezaan

sabau je le

Ahmad Muslihin berkata...

x kawen lgi...
nk elakkan perempuan sbgini...
tp dri kne la btolkan dulu..
:)

piewahid berkata...

alhamdulillah apa yg ande dh srba smpurna sbagai manusia biase. kdg2 mase memilih memasing bkn main pandai blakon, bila dh dpt, taring sebenor dia terjulor! hihihih..

cemomoi berkata...

kengkawan:-

ahmad muslihin:- tul tu, kalu kita nak yang baik kita juga mesti buat baik

islam dah ajo camana nak cari isteri, kerana cantik, harta, keturunan dan kerana agamanya. 3 yang pertama tak menjamin kebahagian

piewahid:- alhamdulillah kalo doh dapat yang semperne di mata baik pula di hati... moga bahagia membawa ke syurga

besa le, tengoh bercinta kentut pon wangi... bukan bole salahkan partner je, kita sendiri pon cenggitu juga

pilihan

Melayu Hebat: kita genius la

siri tajuk tu pon dah menjadikkan sesetengah orang melayu rasa jelek - malu nak ngaku apatah lagi nak bangga dengan kemelayuannya. takpe, tu...

rodong