Jumaat, 2 Mei 2014

nangis lagi ke?

crita sorang kawan...

sorang member sms, katanya "jiwa kacau sekarang!" "napa?" aku tanya. "suami ko nak kawin lagi ke?" eh boleh pulok aku gurau saat dia tengah sedih cenggitu.... "tak! hasben yang meracau. dia dapat rasakan ajalnya makin dekat..."

apa yang bole aku tolong aaa...?

moga emel ni dapat membantu jiwa kamu yang dirundung sedih

Assalamualaikum w. b. t


apa crita sekarang... dah oke ke abang ko... harap dapat tenangkan fikiran. mati tu kerja Allah sama ada dekat atau jauh setiap orang akan mati. berbahagialah orang yang dah tau kematiannya kian dekat dan dia makin dekat dengan Allah, tapi sebaliknya kalau lupa pada mati dan lupa pada Allah itu tanda orang yang celaka ('celaka' dalam agama je, sebab tu perkataan tu disebut dalam al-Quran, kata ustaz yang ngajar kat surau aku. dia pelik bila kita istilahkan kemalangan kepada kecelakaan! - sori, iklan jap)

orang yang ingat pada mati itu cerdik, kata Rasulullah sallahu alaihi wassalam. sebab orang yang ingat mati akan perbanyakkan amalannya. kerana kita hidup kekal di akhiratlah, maka kita sediakan bekalan untuk ke sana, bukan beli tanah banyak-banyak macam aku ni. jangan menangis pada orang yang akan kita tinggalkan, kerana biasanya mereka akan ketawa setelah kita tiada lagi di dunia ini. ada baiknya kita tangisi pada nasib yang bakal menimpa kita kelak. nauzu billah. memang kematian itu menakutkan.

Allahumma tahtimna bi husnul khatimah wa la tahtim alaina bi suu'il khatimah

moga kita sentiasa ingat mati

1 orang adijauhari:

QasehnyaRania berkata...

betul tu