Khamis, 1 Julai 2010

tangan aku aku punya

kenali hebatnya budaya kita

Orang Melayu makan biasanya menggunakan tangan kanan. Apakah rasionalnya dan kenapa orang Melayu makan dengan tangan? Soalan ini dijawab dengan mudah di akhir abad ke-19 oleh seorang kerabat Diraja Kedah yang menetap di Selangor bernama Tengku Kudin. Kisah ini diceritakan oleh seorang isteri pegawai tinggi British, Emilly Innes yang berkhidmat di Selangor pada masa itu dalam bukunya "Chersonese - The Guilding Off" .

Pada suatu hari Tengku Kudin telah dijemput oleh British Resident menghadiri satu jamuan makan malam di rumah residen tersebut. Ketika semua tetamu jemputan telah bersedia untuk menghadapi hidangan, Tengku Kudin tiba-tiba bangun menuju ke arah paip air dan membasuh tangannya. Tanpa menghiraukan orang lain yang semuanya menggunakan sudu dan garfu, beliau dengan selamba menyuap makanan ke mulutnya dengan tangannya...!

Telatah Tengku Kudin ini diperhatikan oleh seorang wanita Inggeris yang kebetulan duduk di sisinya. Merasa tertarik dengan perlakuan Tengku Kudin itu wanita tersebut lantas bertanya:

"Kenapa anda makan dengan tangan? Bukankah menggunakan sudu dan garfu itu lebih bersih dan lebih sopan?"

Dengan selamba Tengku Kudin menjawab lantang dan dapat didengari oleh orang lain. Katanya:

"Saya makan dengan menggunakan tangan saya sekurang-kurangnya ada tiga sebab:

Pertama:

Saya tau tangan saya lebih bersih dari sudu dan garfu, sebab saya sendiri yang membasuhnya - bukan orang lain. Sudu dan garfu itu dibasuh oleh orang lain yang belum tentu cukup bersih.

Kedua:

Saya yakin tangan saya lebih bersih kerana tangan saya hanya saya seorang saja yang menggunakannya - tidak pernah dipinjam oleh orang lain, sedangkan sudu dan garfu itu ramai yang pernah menggunakannya.

Ketiga:

Saya percaya tangan saya lebih bersih kerana ia tidak pernah jatuh dalam longkang.... !!!

Jawapan Tengkun Kudin ini menjadikan semua orang yang mendengarnya terlopong. Kalau sebelum itu ada antara mereka yang tersenyum sinis melihat Tengku Kudin menyuap makanannya dengan tangan tapi selepas itu masing-masing mengangguk mungkin kerana memikirkan ada logiknya jawapan tersebut....

jadik jangan hina dan persenda adat dan budaya kita yang hebat ni...

10 orang adijauhari:

sahromnasrudin berkata...

alhamdulillah..br saya tahu saudara ini lelaki..maaf saya bertanya kerana dari nickname cemomoi tue saya tak leh nak agak awak lelaki atau perempuan..melalui tulisan awak, sukar utk saya tafsirkan..trime kasih ya..

al-lavendari berkata...

Itu salah satu sebab lagi saya malas pergi kenduri kat hotel.

tapi ada masanya kita kena juga makan pakai sudu. contoh kalau makan bubur kacang ..!

melatidaisy berkata...

tu dia..sy pon trlopong.. sgt rasional jawapan die bg.

manna_salwa berkata...

salam,
penah bce dah ni.. huhu~
tp bce ag pon best jgk.
mkn gune tangn kie..
=)
baru berkat..
hehe~

oempak berkata...

great ! visiting here again :D

akuanakpahang berkata...

Sebaiknya guna tangan baru ada kepuasan.. memakan makan tersebut kalau gune sudu dan garfu kawan berasa tak kenyang hehehe....

deena farhana berkata...

terlopong bc entri..terlopong bc komen sahrom...hahaha..kalu kt sbh, word yg ade "moi" ni mmg refer kt anak gadis cina..eheheh..

mula2 dlu sy pun ssh nk agak cemomoi ni boy org girl, tp bila dah bc entri2 dia..br la..."oooooh..ayah budak ni....." hehee

Cik SHiNJU berkata...

kala mkn bubur kcg kat umoh kenduri,mgkuk ngn sudu kertas...pakai buang..hhehe...mmg geli ar share2 sudu...koi kala mkn kat kdai siap lap dulu sudu ngn garpu...tu pun x bape puas hati lg...rase nk bwk sudu dr umoh jer...

cemomoi berkata...

assalamualaikum

sahrom: cemomoi tu memang nama pompuan, awek orang asli yang akhirnya menjadi nama bagi sebuah perkampungan dan kini sudahpun dibangunkan sebuah lagi perkampungan felda, di situ le saya memulakan kehidupan

al-lavendari: saya suka makan bubur kacang selepas dibekukan jadik eskrem

melatidaisy: yang bagusnya dia bule bagi jawapan spontan, tu yang mahal tu, menandakan beliau memang seorang yang bijak

manna_salwa: terasa le nikmat makan tu bila guna tangan dan dapat pahala bila jilat jari kerana ikut sunnah

oempak: gi mana sih, bole jadi ikutan gitu...

akuanakpahang: heee ada masa nak potong daging melompat pulak dia, mesti idop lagi menda alah tu

deena farhana: kitorang panggil amoi je, tak tau la pulak kalu hujung tu menandakan panggilan pada anak dara cina, bole le praktik kalu g sana sok

'jujur dalam perbuatan' kata ukays

cik shinju: elok la bawak dari rumah jangan sampai bocor beg tangan dek tercucuk garfu sudoh le yerk

melatidaisy berkata...

felda cemomoi tu dkt bentong kan? awk org cemomoi ke?

pilihan

Melayu Hebat: kita genius la

siri tajuk tu pon dah menjadikkan sesetengah orang melayu rasa jelek - malu nak ngaku apatah lagi nak bangga dengan kemelayuannya. takpe, tu...

rodong