Khamis, 27 Mei 2010

Filled Under:

takpe aku topup sikit...

sapa saja bole terbang?

orang kata, ada duit semua bule jadik... tapi kalu takde barang, banyak duit pon tak guna juga. jadik la macam zaman jepun. duit pokok pisang. berguni-guni tapi takde nilai.

umpama kasih sayang... ada orang kata duit boleh beli cinta, tapi belum tentu bole beli kasih sayang. kalu duit banyak hati tak bahagia, apa le gunanya. duit kadang-kadang jadi penjara hati. hati dikurung oleh ketamakan dan hasad dengki. duit menjadi nanah yang membengkak, pecah dan busuk akhirnya. takde duit pon susah juga yea. sekarang ni macam-macam cara dicipta untuk mendapatkan duit dengan mudah. mlm, skim cepat kaya, surat @ emel berantai dan macam-macam lagik.

"Bila mati anak Adam, akan terputuslah segala amalannya kecuali tiga perkara iaitu sedekah jariah yang dibuatnya, ilmu yang bermenafaat yang diajarnya dan anaknya yang soleh.”

aku slalu fikir, takde orang nak senang-senang bagi kita kaya. bukan ke lebih baik mereka dulu kaya. lepas tu kayakan kaum kerabat mereka daripada nak bagi kat kita yang tak pnah dia kenali... takpe la. bagi yang ingin berusaha keras untuk memilikinya, cuma pastikan mengikut lunas agama supaya idop di dunia gumbira di akhirat pula bahgia

seblom balik kampung, ni aku bekalkan sikit duit untuk sesapa yang nak amik... sila la kalo malu tutup mata, amik dan terus berlalu, jangan pandang belakang!

15 orang adijauhari:

Acik berkata...

Salam..
Duit ni makin dicari makin tak cukup dan silap2 tak ingat pd Allah.. tp kalau Allah yg dicari, makin lama makin tak kisah tak ada duit!

Fello Ariza berkata...

yap..betol 2..usaha tangga kjayaan..huhuhu

Abd Razak berkata...

Salam..

Bila kaya senang nak beribadah buat pahala tapi senang juga nak cipta maksiat..

deena farhana berkata...

hehe...laku lg ke duit tu ye....kang pakai wat beli gula, marah toke kdai..

p/s:duit bkn segalanya..

akuanakpahang berkata...

Hehehe..singgit aje yeek..mehel weh duit lama nie nilai nya...hehehehe...

shameel Iskandar berkata...

wang bukan segala-galanya. tapi tanpa wang tiada segala-galanya. Rujun islam pun bergerak dgn wang, kecuali mengucap dua kalimah syahdah. Yg lain spt soalt, puasa, zakat dan mengerjakan haji amat memerlukan wang.

Yang penting kita kena jadi pemerintah wang dan bukannya diperintah oleh wang.

adapun bersedekah itu merupakan money changer utk menukar mata wang dunia kpd mata wang akhirat

LIPISLADY berkata...

Assalamualaikum, aok nok bagi duit cemomot, bersedekoh kee, huh..kecol tapok tangan sedutir rumoh keh tadohkan, mana??

ashrafi berkata...

tak salah nak cari kekayaan. tapi kesederhanaan (walaupun sudah kaya) tetap dituntut. saya sendiri pun berangan juga nak jadi kaya.. apapun, mudah mudahan takkan lalai. Insha Allah

Wallahu a'lam

Nida berkata...

Bagi ler banyak sikit.. singgit tak cukup lagi nih nak beli tiket balik Malaysia

pakcik kordi berkata...

koi nk duit lama tu ah~!haha..

Mimie.Candy Cane berkata...

aihh...singgit je??? mane cukup pakcik!
hehehe...
saya tengah belajar berjimat ni.tabiat buruk saya suke beli benda yang bukan kperluan..

Nur -al- Ain berkata...

nostalgia singgit tu.

wang memang bukan segalenye, tanpe tanpe wang segalenye tak dpt.. cm no?
nak masuk toilet pun 30sen

piewahid berkata...

salam,
hihihi... best n3 ni. t kasih!
mmg payoh mendidik jiwa supaya menghayati sifat QANAAH

melatidaisy berkata...

hidup perlu duit, tp ramai yg buta bile dah banyak duit..na'udzubillah .. (sy masih bwh tanggungan ummi abah..hehe)

cemomoi berkata...

assalamualaikum:

kak acik: sebab tu hati dikurung dek ketamakan.. lebih parah bila ada hasad dengki

f.ariza: chayyok!

a.Razak: semua tu ujian, kaya ujian, susah pon ujian untuk melihat siapa paling baik amalannya

deena farhana: kalu bli kat kedai tak laku ... tapi kalu jual kat ebay, laku!

akuanakpahang: haa nilai dia singgit tapi reganya mungkin lebih

shameel: setuju.. ada orang kata duit tak bawak mati.. hadis tu terang-terang kata sedekah jariah, kalu takde duit lebih camana nak sedekah yea

kak lipihlady: takat ni tu je hok bule ter... mehei jugak regenya

ashrafi: yappp, jadi le sperti saidina uthman, kaya raya tapi sangat tawadduk

nida: insyaallah ada lagi stok... nanti la yea

pakcik kordi: kena le jumpa koi

mimie: "budak-budak tak bole pengan duit banyak" - hj bakhil

moga bjaya uboh tabiat tu... tang menguntungkan dunia dan akhirat

ain: idop susa, mati pon susaaaa

abg pie: ye, lupa ke koi sifat qonaah sesuai dengan n3 ni, tima kasih saling mengingatkan

melatidaisy: haa takpe jangan perabih boreh sudahhhh