Sabtu, 22 Mei 2010

heran kita tak boleh sabil?

"pertama ialah perkhidmatan yang baik untuk kita persembahkan kepada tuhan dengan menghalau orang islam dari negeri ini dan menghalang pengaruh golongan muhamad (s.a.w.) daripada berkembang."

ucapan alfonso de albuquerque menjelang serangan kedua ke atas kota melaka.

kesudahan atas kejatuhan melaka... setiap kali ditemui, orang melayu lelaki dan perempuan, tua dan muda serta kanak-kanak dijarah atas rasa kebencian dan permusuhan bertulangbelakangkan perang salib.

lebih kurang 3000 ribu meriam dirampas, 2000 daripadanya diperbuat daripada gangsa. selain itu, mereka merampas banyak senjata api yang dikenali sebagai bercos yang mempunyai roda, senapang lantak, baju besi dan sebagainya.

beberapa saudagar yang pada mulanya menyokong raja telah berpaling tadah pada saat melihat kejatuhan melaka. antaranya nina chatu yang kemudiannya dilantik menjadi shahbandar bagi saudagar hindu. beliau akhirnya mati membunuh diri pada 1514. utimutaraja, ketua saudagar jawa yang berpaling tadah ini kemudiannya dihukum mati dan seluruh keluarga turut dibunuh apabila diketahui beliau mempunyai hubungan sulit dengan raja yang tersingkir.

Nasrani

musuh yang sentiasa membakar hati kita dengan perbuatan yang jijik dan menjengkelkan.

Yahudi

dah ramai orang bercerita tentang sejarah dan latar belakang kaum pelampau ini.

kita diserang dari kiri dan kanan. dalam kemarahan kepada mereka, kita masih berkawan. dalam kebencian terhadap mereka, kita masih memasang harapan. tatkala kita dihina oleh mereka, kita hanya tersenyum kelat sambil tangan menagih...

umat islam akhir zaman umpama buih lautan. bila dihempas ke pantai, berbondong-bondong mereka berhimpun dengan letusan gelembung udara yang tidak kedengaran.

12 orang adijauhari:

Acik berkata...

Salam..
Bila umat Islam masih lagi mengutamakan hal sendiri dan perut masing2.. perkara ni akan terus berpanjangan..

p/s Kelmarin tak dpt nk masuk dan komen di sini sbb tiap kali buka blog ni, kena attack dan keluar amaran virus. Hari ni tak ada tp masih ada box yg keluar ganggu...

Mimie.Candy Cane berkata...

sama seperti kes di atas..ada warning utk virus appear..

sebak tengok gambar tu..cuba bayangkan saya ditempat anak muda tu... :(

melatidaisy berkata...

salam,

perenggan last dr anda mmbuatkan sy termenung tunduk dan akur..

Lady SharpShouter berkata...

cemomoi, ada virus disini menyerang tetamu kamu termasuk saya :)

Ada kemungkinankah suara kita akan didengari kl umat Islam masih tetap 'disini' dan 'begini'?

maCy berkata...

sedih.. bila kita akan berhenti ditindas~

manna_salwa berkata...

salam,
hmm.. Islamku..

deena farhana berkata...

sayu nengok gambo2 ni..ya allah :(

sahromnasrudin berkata...

alhamdulillah..sy jd follower cemomoi yg ke 93..jemput ke blog sy..tyenkiu

cemomoi berkata...

assalamualaikum:

kak acik: tak tau apa lagi nak jadikan kita bersatu

virus ni pon menyebabkan kita berpecah-belah jugak

mimie: bersyukur le kita

tak diserang dek yahudi tapi diserang dek virus yahudi

melatidaisy: lihat le pada buih di lautan yang meletus di celah suarah ombak yang gagah

lady ss: owh abih ikhtiar saya melawan virus ini. maaf le membuatkan kengkawan susah, sebab saya pon dapat dari sapa tak tau

lemahnya kita menentang pencerobohan belum lagi diduga dengan perang, ketakutan dan kebuluran

macy: selama mana kita berpecah-belah dari tali Allah

manna salwa: islamku dan bakal generasiku...

farhana: sedih, apa lagi yang mampu kita buat untuk mereka... semoga kita akan diberi kekuatan untuk membantu saudara seagama kita

sahromnasrudin: tima kasih singgah dan polow saya... moga ada kebaikan di sini yang dapat dikongsikan

ummu masyitah berkata...

salam bro
syukran atas ingatan ini..

Mazru Majid berkata...

salam..sedih weh,gambo te kat mane?

aiseh,koi da remove da,malware te..

dari search msia..

terpakse remove la,gone pulok warning manjang

cemomoi berkata...

ummu masyitah: "berpesan-pesan le, kerana berpesan-pesan itu memberikan manfaat kepada orang mukmin" maksud quran

mazru: amik, amik memang koi nok bagi pada sesapa yang suka nok amik

ye ke 'search malaysia' koi kena buang juga le..

pilihan

Melayu Hebat: kita genius la

siri tajuk tu pon dah menjadikkan sesetengah orang melayu rasa jelek - malu nak ngaku apatah lagi nak bangga dengan kemelayuannya. takpe, tu...

rodong