Jumaat, 21 Mei 2010

masa bukan lagi milik kita

"Sesungguhnya di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah manusia tidak mahu mengucapkan salam kepada orang lain kecuali yang dikenalnya saja." - Riwayat Ahmad

dalam perjalanan balik dari pulau pinang, kami bersembang banyak perkara dari soal kerja, sepak terjang kerjaya, poligami (sebab ada pompuan dalam kumpulan tu - tajuk peberet) sampailah tersentuh tentang hari kiamat. satu ketika ada blogger yang memasukkan entri seorang bayi dilahirkan dengan satu mata di tengah dahi. persis dajjal dan berceritalah ia tentang dajjal. semoga kita tak terlalu fanatik dengan fenomena ajaib yang Allah jadikan itu. bimbang budak itu dibunuh konon takutkan dajjal pulak. sebab, aku penah baca buku sains perubatan yang juga ada gambar budak sebegitu... maknanya dah ada yang bermata satu sebelum ni. cuma barangkali Allah nak tunjuk lagi akan tidak mustahil kewujudan manusia bernama dajjal yang bermata satu - orang dulu-dulu ingat dajjal ni macam lanun tutup mata sebelah

gambar hiasan

Pada akhir zaman akan terjadi tanah runtuh, rusuhan dan perubahan muka."Ada yang bertanya kepada Rasulullah; "Wahai Rasulullah bila hal ini terjadi?" Baginda menjawab; "Apabila telah bermaharajalela bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi-penyanyi wanita" - Ibnu Majah

ni sekadar pendapat aku aje la.

bila tiba masanya Allah nak tunjukkan apa yang dijanjikan walaupun pada masa ia disebut sangat pelik dan hampir mustahil, insyaallah Allah akan pamerkan kekuasaan-Nya bersesuaian dengan waktunya. contoh, tentang israk dan mikraj. banyak orang Islam akan menunding jari membodohkan arab 'jahiliah' kerana menolak mukjizat Rasulullah itu. aku rasa kalu aku berada pada zaman itu entah le... hingga dikatakan di kalangan orang Islam sendiri ada yang bergoncang keimanannya kepada Rasullullah. apsal? sebab apa yang Allah paparkan pada waktu itu, tak terjangkau dek akal fikiran mereka. mereka hanya ada unta, kaldai dan kapal layar. belum pnah tengok kereta yang boleh memecut lebih 300 km/j, apatah lagi pesawat yang boleh meleraikan pendengaran mereka jauh sekali nak terfikir manusia akan ke angkasa lepas dalam beberapa minit aje. Allah dah tunjukkan kebenaran pada hari ini bahawa pergerakan manusia seiring kelajuan cahaya cuma tak dapat le nak menandingi kehebatan buraq ciptaan Allah tu. lalu bersyukurlah kita kerana kita islam sejak lahir, menerima cerita israk mikraj tanpa ragu sedangkan saintis yang mencipta roket tersebut ramai yang belum mendapat hidayah.

cerita pula tentang yahudi di akhir zaman akan lari bersembunyi di sebalik sejenis pokok yang boleh melindunginya daripada pembunuhan oleh orang Islam. ketika itu, larilah ke bukit, batu besar atau apa sahaja makhluk yang bole dijadikan benteng, namun mereka akan bercakap dan memberitahu akan kedudukan yahudi ini. aku rasa yang ini jika difikirkan juga hampir mustahil kerana yang bercakap hanyalah manusia. mahkluk lain berkomunikasi dalam bahasa dan isyarat yang sukar difahami oleh manusia. so logikkah kita akan mendengar suara mahkluk ini kelak... huh! tungu aje la akan kebenaran janji Allah. aku rasa dah ada dah petanda dia.. aku agak je la, sejak orang yahudi membina tembok yang memisahkan israel dengan palestine, aku fikir sebenarnya seolah-olah mereka sedang dikumpulkan oleh takdir Allah dalam satu lesung batu yang menunggu masa untuk dihempuk... wallahu a'lam...

masa berlari pantas meninggalkan kita yang tercungap-cungap dan tenggelam dalam keasyikan oleh keindahan di sekeliling kita

5 orang adijauhari:

manna_salwa berkata...

salam cik cemomoi,

wah~ go0d 1.. hm~ kiamat dh dekat sgt.. tp bkn hak kite nk mempersoalkannye.. mmg dah janji Allah yg kiamat pasti dtg..
hm~ moga kita berada dlm golongn yg berada dibawah naungn RAHMAT ALLAH..
insyaAllah~

terima kasih ats peringtn ni.. *fikir2..*

deena farhana berkata...

byk dah tanda2 nk kiamat berlaku dpn mata...tp selalu manusia buat2 xnampak..

moga kita semua bertemu Allah dalam keadaan husnul khatimah..

Mimie.Candy Cane berkata...

skang dh byk tanda2 akhir zaman..terpulang kepada individu tu sendiri la kan..tepuk dada tanye iman..

azieazah berkata...

Sesungguhnya ALLAH Maha Besar, lagi Maha Mengetahui...

cemomoi berkata...

assalamualaikum:

manna_salwa: harapnya gitu le terselamat dari fitnah hari kiamat

farhana: semoga taubat kita diterima sentiasa. jangan sampai matahari terbit dari barat dah le

mimie: tul tu, tapi sokmo alpa

kak azieazah: dengan apa lagi petanda yang boleh menyedarkan kita yea

pilihan

Melayu Hebat: kita genius la

siri tajuk tu pon dah menjadikkan sesetengah orang melayu rasa jelek - malu nak ngaku apatah lagi nak bangga dengan kemelayuannya. takpe, tu...

rodong