Isnin, 19 April 2010

sukanya diaaaa...

Kata Imam Ghazali,

“Adapun berlebih-lebihan pada bergurau, maka akan mempusakai banyak tertawa. Dan banyak tertawa itu mematikan hati dan mewarisi kedengkian pada sesetengah keadaan. Dan menjatuhkan kehebatan diri dan kemuliaan. Dan apa yang terlepas dari hal-hal tersebut, maka tidak tercela,” sebagaimana diriwayatkan dari Nabi S.A.W. bahawa baginda bersabda:

Maksudnya: “Sesungguhnya aku bersenda gurau dan aku tidak mengatakan, selain yang benar.”

penah tengok rancangan 'jangan ketawa?' rancangan yang kununnya lawak tapi ironisnya takyah ketawa... apa pon ketawa yang berlebihan akan memudaratkan. ketawa sampai tak ingat dunia, lagi bahaya kerana bimbang bila dia tersedar rupanya dah tak ada di dunia. memang penah ada orang mati masa ketawa, kan?

Nabi S.A.W. bersabda:
Maksudnya: “Jikalau kamu tahu apa yang aku tahu, nescaya pasti kamu banyak menangis dan sedikit ketawa.”

16 orang adijauhari:

akuanakpahang berkata...

Kata dik org tua suka-suka boleh bawak duka..maksudnya jangan beria ngat suka kelak dapat duka sedang2 sudoh laa...hehehe

piewahid berkata...

salam,
ulang balik mende aok cakap:

Nabi S.A.W. bersabda:
Maksudnya: “Jikalau kamu tahu apa yang aku tahu, nescaya pasti kamu banyak menangis dan sedikit ketawa."

Werdah berkata...

Salam cemomoi.

Itulah yang peliknya kan.. buat rancangan nak suruh orang ketawa. InsyaAllah marilah kita ambil peringatan Nabi kita ya banyakkanlah menangis.

si para para berkata...

suka/ketawa itu perlu..yg tidak perlu cuma secara berlebihan...

shameel Iskandar berkata...

Ada sesetengah ustaz/penceramah agama sering membuat lawak tika memberi kuliah. alasannya tak nak bagi pendengar jemu dan lesu. Tap iseimngat saya, beberaopa org tokoh agama membenarkan lawak dlm kuliah agama utk hilangkan ngantuk tp mesti ada haddan kadarnya. jgn kuliah agama menjadi pentas raja lawak sudahlah

Mimie.Candy Cane berkata...

koi kadang2 terlebih gelak jugak.tp biasanye beringat..kate org,jgn suke sangat,nanti ade duka

pakcik kordi berkata...

nape org tua tu?

Cikgu Jang .. berkata...

ketawav penubat luka wehhhh

LIPISLADY berkata...

Assalamualaikum, ketawa ni kadang2 perlu juga, tapi janganlah berlebihan dan tengok tempatlah, jangan pulak tengok kawan jatuh tangga kita ketawa sampai terguling2, itu alamat nok kena junjung kasut dia lah tuh...

LIPISLADY berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
LIPISLADY berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Mazru Majid berkata...

koi tgok dee jgn ketawa tu da jd oang puan yak

cemomoi berkata...

assalamualaikum:

akuanakpahang: memang betui abg yassin, ander orang ketawa sampai kluo air mata sudohnya menangis betoi..

abgpie: pasal kita tak nampok apa nabi s.a.w dah lihat.. macam jin juga, ace kalo kita nampak seme jin nescaya tak bule idop kita.. takuttt memanjang

kak werdah: elok le ketawa sekadar menghibur hati pada menda yang sepatutnya..

si para para: ketawa berlebihan tu yang gelap ati tu

shameel: setuju tu, kekadang ustaz yang berceramah jadik badut pulak, sudahnya orang datang nak dengar lawak bukan nak dengar ilmu tu

mimie: hee tak elok beno anok dara mengilai... tapi sekarang sapa nak amik kesah ye dakkk

pakcik kordi: huuu sukanya diaaaa... ayoh koi, dapat duit banyok.. masyukkkk

cekgu jang: tapi ande yang kabo, bibir tersenyum, hati sapa yang tau..

kak lepehlady: zalim amat ketawa ke ghodong jatuh tangga, mujur aje junjung kasut buatnya masuk mulut, ace tak bercakak sampei kiamat gamoknya

mazru: tak brani koi nok kabo, menurut penghakiman mata kasar gitu le gamoknya. menda kabo dek orang tua-tua "don jaz de buk bai its kabe"

al-lavendari berkata...

sayangnya ramai yang tak tahu apa yang Nabi kita tahu .. tu lah sebabnya ada program Raja Lawak kot !

afzainizam berkata...

Salam dari kami sebuah ikatan persahabatan
Salam dari kami…
http://firestartingautomobil.blogspot.com
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

Salam kunjungan salam ziarah…. Thanks kerana berkongsi story pada kami. … kami sedang berusaha membaca older post entry kamu… Wow entry yang menarik

Salam sebuah persahabatan salam perkenalan dari kami salam dihulur tanda sebuah perkenalan ….

Semoga kami menerima respon yang baik dari kamu…. Thanks againt…

" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara
Sebuah persahabatan....
Terima kasih
kembara ziarah maya”

tunbegia berkata...

sungguh pakcik kayo tuh,

salamm,

pilihan

Melayu Hebat: kita genius la

siri tajuk tu pon dah menjadikkan sesetengah orang melayu rasa jelek - malu nak ngaku apatah lagi nak bangga dengan kemelayuannya. takpe, tu...

rodong