Khamis, 1 April 2010

HEBAT: lagi SEDAP daripada Strawberi la...

MENCEPU, mencupu/kecupu biasa dengar?


kalo muka cenggini petanda mesti tak penah dengar le tu apatah lagi tengok dan rasa.

satu hari tu, ada le orang tunjukkan pokoknya dan kebetulan ada yang tengah menyelat nak masak buahnya... oh gitu gaya buahnya. kenit-kenit saiznya, iras-iras tomato bentuknya. rasanya masam-masam manis gak le walaupun sesetengah orang kata buahnya masam semacam. barangkali tengok tempat dia tumbuh kot. isinya kelihatan berulas macam limau ataupun macam manggis... meleleh air liur aku tatkala menulis semula pengalaman merasai esotiknya buah mencepu ni. sedap rupanya! napa orang tak komersialkan? best apa kalau makan petang-petang sambil cicah budu, atau cencalok, atau yang seangkatan dengannya... hee, tu aku cuma imaginasikan aje supaya yang masam tu jadik masin-masin gitu.

kalo korang nak rasa buah ni, khabarnya kat pahang banyak tapi payah gak nak jumpa orang jual. kalau ada member dari pahang bule le tanya...

alah payah sangat jom ikut aku balik ke temerloh, kot ada rezeki bule le rasa

15 orang adijauhari:

Werdah berkata...

Salam cemomoi.

Rasanya tak pernah tengok buah ni.. tapi seperti sedap bila tengok yang dah berkopek tu.. betul macam limau..

al-lavendari berkata...

pertama kali degar dan tengok gambar buah mencepu tu walaupun saya besar di Pahang iaitu di kampung Jejawi @ Pelangai. Nama Cemomoi tu cukup dekat dan melekat di hati saya ..

endiem berkata...

sedap.. tapi dah tak banyak..

ashrafi berkata...

kirimla sebakul dua.. sabah mcm x ada pula.. (tak pasti)

akuanakpahang berkata...

Salam cemomoi - Buah nei amat biase dgn kawan...di kampung dulu2, rasanya manis2 campo masam sikit kalau betul masak sedak ngat..apapun pantang larang buat ini jika dipetik biarkan getahnya keluar abis dulu satu hari pun x pe jgn makan terus bimbang kena kat bibir mulut boleh jadi berkudis..disebabkan getahnya agak bisa juge.

cemomoi berkata...

assalamualaikum rakan maya:

cekgu werdah: memang sedap la pulak nak kena mai temeloh baru dapat rasa

abg lavendari: aiseh dokek bona tu, eseh pon dulu skolah kek pelangai yo. yang molokek di hati tu apo namo ee ada crito monarik ko?

endiem: hee rasanya koi bule makan sokmo ni, pasal ada yang tanam

ashrafi: nak kirim? hee bule ke sampai kang posmen balun dulu bah... sini kau aku belanja bila mau datang ke mari bagitau aja

cemomoi berkata...

akuanakpahang: opps gitu gayanya nok makannya, koi hari ter bedal aje buoh hok baru nok masok ter, tima kasih atas petua ter abg yasin

koi ingat nak nanam le pokoknya ter

piewahid berkata...

salam,
bila tengok gambo akhir tu, trus trase air liur koi cair...:)

melatidaisy berkata...

salam..

buah ape ni..xpenah tgk pon..tapi macam best..erm..bile la bleh rase ni..teringin jugak :))

Mazru Majid berkata...

sedap sangat buoh mencepu ni weh..

lame benor dah koi tak menjamohnye

cemomoi berkata...

abg piewahid: koi pon ghecor time nulih n3 ni... ihsh.

melatidaisy: nok rasa moh ke temerloh

mazru: koi besa dengo ketnya baru ni dapat rasa.. tapi ander orang tanam pokok nih, bule le rasa sokmo kot

al-lavendari berkata...

terlalu banyak kenangan suka duka ..

yang sukanya .. main gasing pangkah, memancing di sungai Teriang, tengok funfair kat Durian Tipus, mandi Sungai Shafie dan banyak lagi.

yang duka .. biar saya simpan sendiri.

cemomoi berkata...

heee abg lavendari.. tang gi funfair tu pnah pegi waktu skuloh rendoh bila bapak bawak tang mandi, hah kitorang slalu mandi kat empangan sungai pelangai bila sokmo takde air. sekarang ni tah apa jadi kat empangan tu dan pnah gak mandi sungai kat kg bukit gajah ke namanya

kelompen berkata...

sedak weh masam manis, kala hak nyelat te ande getoh lagi, koi suka hakyang dah oren masok betoi manis weh...

cemomoi berkata...

bang kelompen: koi belasoh hok mana yang ande... tak bule cerita banyok, kang meleleh pulok air lio

pilihan

Melayu Hebat: kita genius la

siri tajuk tu pon dah menjadikkan sesetengah orang melayu rasa jelek - malu nak ngaku apatah lagi nak bangga dengan kemelayuannya. takpe, tu...

rodong