Jumaat, 22 Januari 2010

itu bukan gagah... itu gelojoh...

gitu le kata Director Ahmad Nisfu bila ditunjukkan seorang pendekar Melayu...

begitukah kita kini... gagah tidak malah menjadi bangsa yang selekeh... gelojoh!

aku nak kongsikan sedikit tentang kehebatan silam bangsa kita, keagungan yang diiktiraf dunia hari ini tapi tak ramai yang tahu dan ambil tau.. malah ramai yang buat-buat tak tau... kalau dah tahu pon masih nak pandang remeh dan mencebik.

istiadat pemasyhuran ini aku edit dari siaran langsung yang dibuat oleh RTM pada 2002 dulu... dah lama dah.. yang tak tau akan terus tak tau, yang tau pulak dah lupa pon peristiwa ni... emmm biasa la Melayu mudah lupaaaa

video

persauadaraan yang dibina oleh Rasulullah s.a.w. dan bersesuaian dengan jiwa adat resam dan budaya Melayu sudah lama longgar disebabkan gelojoh ni tadi...

4 orang adijauhari:

Nida berkata...

Sampai bilalah sikap gelojoh ni terus meresap dan menjalar dalam kalangan bangsa kita ye?

shaniza berkata...

Salam..
Gelojoh kerana akal dah dikuasai nafsu dan dibuai angan2 yg panjang...
Semoga kita tidak menjadi golongan yang merugikan ini...insyaAllah.

IRIS berkata...

Terima kasih atas perkongsian ini. Saya sangat mencintai tinggalan warisan Melayu...tapi kadangkala suatu artifak yang ditemui sukar sekali mengenal yang mana asli atau tiruan.

cemomoi berkata...

rakan blog:-

nida:- penyakit keturunan yang satu ni tak kan hilang dari dalam darah orang melayu kot

shaniza:- moga doa tu dimakbulkan Allah, amin

iris:- memang la ni dah banyak yg tak ori daripada yang ori, apa pun cintakan warisan mampu membentuk jati diri yang tinggi terhadap bangsa kita

pilihan

Melayu Hebat: kita genius la

siri tajuk tu pon dah menjadikkan sesetengah orang melayu rasa jelek - malu nak ngaku apatah lagi nak bangga dengan kemelayuannya. takpe, tu...

rodong