Rabu, 14 November 2018

Abu Hurairah Radhiyallahu ‘anhu, ia berkata bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda,


“Siapa yang menempuh jalan untuk mencari ilmu, maka Allah akan mudahkan baginya jalan menuju syurga.”


(HR. Muslim, no. 2699)


Ibnu Rajab Al-Hambali rahimahullah berkata,“Seharusnya setiap penuntut ilmu berusaha untuk meraih manfaat dari ilmu diin (agama). Kerana ilmu itu akan menghantarkan pada Allah dan mempelajari ilmu adalah jalan yang paling singkat menghadap-Nya.”


Siapa yang menempuh jalan dalam menuntut ilmu dan tidak berhenti dalam mencari ilmu, maka ia akan dihantarkan pada Allah dan dimudahkan masuk syurga. Menuntut ilmu lah jalan paling ringkas untuk masuk syurga. Menuntut ilmu juga adalah jalan yang paling mudah untuk masuk syurga. Ilmu ini akan menuntun pada berbagai jalan di dunia dan di akhirat untuk bisa masuk dalam syurga.
Ingatlah, tidak ada jalan untuk mengenal Allah, untuk menggapai redha-Nya, untuk makin dekat dengan-Nya, melainkan melalui ilmu bermanfaat yang dengan sebab ilmu itu para Rasul diutus oleh Allah, dan sebab Allah menurunkan kitab. Ilmu itulah penuntun dan pemberi petunjuk ketika seseorang berada dalam gelap kebodohan, syubhat (pemikiran sesat) dan keragu-raguan. Oleh kerana itu, Al-Qur’an disebut cahaya kerana dapat menerangi jalan di saat gelap.

0 orang adijauhari:

TeRhAnGaT

get this widget here

nyinggoh borok ngekek

MaKaSeH JeNgUk

Blog Archive

TerHangiTTT

SuaM KukU

lukisan simple semua orang ble buat sendiri