Isnin, 26 November 2018

tak pnah jumpa tapi dia bercerita macam dah kenal lama dan bersedia kongsi crita pribadi. kami hanya bersembang di bawah pokok disimbahi cahaya lampu jalan.

"kawe ngisak (hisap dadah) 25 tahun doh, tapi tak pnoh ke dale (lokap/penjara)." dia bagi tips, tapi aku tanak share le tips tu... "buke kawe suh ngisak... dokkk kalu bule jange la..." dia dok peringatkan tentang tips tu.

"pah.. lo ni lagu mano, brenti doh ko?" aku tanya. dia sengih, angguk "kawe brenti doh" "camna bule brenti?" aku tanya lagi. tapi dia jawab ringkas dan menyakinkan, "maye (solat) aaa!"uihhh.. orang nak brenti merokok pon payoh, ini pulok menda alah tu. banyak orang kluo masuk pusat pemulihan pon tak jadik juga...

"kalu niat kita sungguh kerana Allah, buleh..." 'bila dok teringak ko bare tu, maye!!!" huh! tu betui-betui memerlukan semangat yang kuat. tapi statement dia, 'solat, kan mencegah kita daripada perbuatan mungkar', menyebabkan aku brasa terkedu sekejap. maklumlah... kalu betuilah solat aku perfect mesti aku tak buat kerja mungkar. kalu ada maksiat, maknanya solat aku ada tiris di mana-mana le tu.

tapi nak solat, dia pindah randah. supaya kengkawan tak nampak. punya la lamanya tinggal solat, ada orang tegur dia solat 5 rakaat. dia ketawa, "takpo kawe buat jugok sapa betul maye"

mudah-mudahan niatnya kembali ke pangkalan jalan diberkati Allah dan dilindungi Allah sokmo daripada sebarang kesulitan... aamiiin

0 zmn org suka mengomen:

TeRhAnGaT

get this widget here

nyinggoh borok ngekek

mai la slalu

Blog Archive

TerHangiTTT

SuaM KukU

tutorial kongsi panduan untuk beginner easy rider

sharing is caring bio sampei garing  utk sapa yg nak join geng kangkang@ketiak nampak