Rabu, 7 November 2018

10 Februari 2014, langkawi




waktu bersembang dengan sorang nelayan, dalam rangka penyelidikan di langkawi, soklan aku "saya ni bukan orang yang mahir tentang laut... kalau la ditakdirkan saya hanyut di tangah laut... camna saya nak tau arah ke daratan?" kesempatan bertanya ni aku simpan lama dah kerana takjub waktu ikut abang member aku gi mancing di rompin sekitar tahun 1995 gamaknya.

bayangkan, kami turun dari jeti pepagi hari... aku peratikan sedikit demi sedikit pantai yang kami tinggalkan sehingga ia lenyap daripada pandangan. sempat juga dia bagi tips kat kawan aku yang nak koncing tongah laut... "wey! ahh aok jangan membese gitu je. aok amik tong tu, buang situ lepas tu baru buang ke laut... haaa aok jangan lupa basuh ter, kang tengit pulok!"


hari kami turun mancing tu hari jemaat... esehmen! terpaksa la bergegas balik nak kejo solat jumaat. wennggg! bot cilok2 ombak. tetiba dari jauh berbalam-balam nampak daratan... eh! camna lak dia tau jalan nak balik haaa... bukannya ada signboard tengah laut ni... betui la ada gps, kompas dan macam-macam... tapi kalu kena macam soklan aku tu tadi.' sesorang karam tengah laut' apo nak buek?


tamat flashback!


brader nelayan tu bagi tau, pertama kita kena tengok ombak. besanya ombak menuju ke pantai... tapi tu bukan jaminan la sebab besanya kekadang arus berubah. tapi kira itu paling asas la. yang kedua... emmm aku pon dah lupo laaa... sori aaa, ingatan dah tak berhubungan😠
 


0 orang adijauhari:

TeRhAnGaT

get this widget here

nyinggoh borok ngekek

MaKaSeH JeNgUk

Blog Archive

TerHangiTTT

SuaM KukU

lukisan simple semua orang ble buat sendiri