Selasa, 26 April 2011

jangan pandang, pandang!

kejap ada
kejap takde...

***

apabila mata sudah bertentangan
tergeraklah hati ingin berkenalan

apabila senyum sudah diukir
beranilah berjanji tidak,kan mungkir

apabila bertemu berdua-duaan
mudahlah iblis meniupkan bisikan

apabila lupa perintah tuhan
terbukalah jalan ke istana syaitan

apabila tidak mendengar nasihat
mudahlah terjebak le lembah maksiat

apabila sudah terlanjur
malunya dibawa sampai ke kubur

ni saja nak kongsikan contoh sebuah gurindam yang dipetik daripada pembentangan kertas oleh tuan haji hamdan abd. rahman, pensyarah di universiti di pattani.

psst: errr... pelaku dalam video ni takde kaitan dengan gurindam di atas heh!

video

35 orang adijauhari:

Aanas berkata...

kalo pandang pandang pun tak leh, pegang pegang lagilah tak leh ekk...

Cik SHiNJU berkata...

Gurindam lama bkn takat mnghibur tapi mendidik juga...

melatidaisy berkata...

mesej dakwah boleh disampaikan sekreatif mungkin :)

p/s:ayat kejap ade kejap x de tu mcm kena btg idung sy la..hehe

munna berkata...

ORG2 DULU BERPESAN DAN BAGI NASIHAT MELALUI GURINDAM...

anitaare berkata...

jangan pandang-pandang
duduk renggang-renggang
bertambah sayang..lalala

So Shy Lady berkata...

dengar tu, adik2 nasihat dr org tua. biar sntiasa ada rasa malu pd Allah

^ Uncle Syaf ^ berkata...

kalau nk pegang gak cam ne?he3

tu lah, bagus juga lagu ni untuk jadikan pedoman orang mude2 skung

iDa berkata...

ehehhe...jgn pandang2..jgn pegang2...itu perisai org beriman...hehhehe

mida midot berkata...

terbaik :)

Woofer Storm berkata...

setuju dgn kata2 shinju lala tu,menegur dalam diam itu ada kalanya baik juga..thank yeee

Werdah berkata...

Assalamu'alaikum cemomoi

Begitulah nampaknya.. sekejap ada sekejap tak ada hingga tak ada lagi kan!!! mudah2an kita diberikan kekuatan, kesihatan dan kelapangan.. insyaAllah.. dengan pertolongan Allh juga.. amiin

Mohamad berkata...

Cemomoi..
Video itu mengenai apa ya? .. nampak yang duduk dibelakang tu semacam je..

Kakzakie berkata...

Letaklah apa ayat sekalipun, nasihat berterabur kalau iman tidak dipupuk sedari awal akan hancurlah akhirnya...

Ati Masrif berkata...

sekali dah buat dosa
berturut2 lagi dosa yang
akan di lakukan...

Nida berkata...

Kena simpan gurindam ni.. nanti bila balik mengajar semula, harus dibaca pada anak2 murid...

NICK IRFAN berkata...

mcm lagu jangan pandang2..

Abd Razak berkata...

Assalamualaikum...

Kejab ada, kejab takder...takut di akhir hayat terus takder...

...nauzubillah

Moga iman kita terus kekal hingga akhirnya..

Yastro berkata...

Lagu baru nih...hehehe baik tuk kesihatan rohani.

si para para berkata...

oh sangat hebat tulisan gurindam tu..
peniuh nasihat...

:)

harap tuan rumah sehat dan ceria hendaknya.

a.z.r.i.n.a.03.07 berkata...

Sejak dah tukar ke Mozilla ni; apa benda pun tak nampak ler..

a.samad jaafar berkata...

best betul gurindam ni.. saya mmg tak pandai nak lenggokkan gaya gurindam ni..tp mesejnya sgt bagus..

minat plk nak follow sini..

shameel Iskandar berkata...

indah sekali gurindam ini. sarat dgn dakwah dan tepu dgn nasihat.

gejala keruntuhan moral amat sukar utk dikikis dan dihakis, apatah lagi utk dilebur dan dikuburkan. Tapi, selagi ada hayat selagi itulah kita mesti mengharap dan mencuba disamping berdoa kepada-Nya.

S..U..D..@..I..S berkata...

jgn terover pandang sudaaa

dyea irdina berkata...

boleh bg cikgu shida nyanyi gurindam ni..genti klaah lagu si ana rafali tu

Sham berkata...

baguih amat gurindam tu...eh sejak bila ada link biaqpila kat bawah ni...?layan gak ye...

zaty luvlianncezzz berkata...

dakwah secara seni.great!

Mari menghayati di cni
suatu kesah tentang…..

Myra Jay berkata...

gurindam yg penuh makna :)

IMANSHAH berkata...

salam nak jemput sertai contest saya

http://www.abgshah.com/2011/05/contest-selamat-hari-guru-cikgu.html

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o berkata...

salam
kenapa teringgat ct.tak teringat sm salim..parah gua ni

cik sakdi berkata...

fuh,, trime kasih atas ingatan tu. xpayah kuar dating lah, jimat, HAHA

Woofer Storm berkata...

makanya alihkan mata kita dari memandang bnda bukan2..heheeee

zaty luvlianncezzz berkata...

Mari menghayati di cni
korang buat belog utk apa?

sahromnasrudin berkata...

assalamualaikum..

video tue tak leh bukak la plak huhuhuhh..kne blocked la :-(

cemomoi berkata...

assalamualaikum:

Aanas: ada eletrik!

Cik SHiNJU: nak sampaikan nasihat pn masih bersopan

melatidaisy: nak kena pandai tarik minat orang

eee... tak tau la plakkkk

munna: senang ingat!

anitaare: weh, nyanyi dengan senang ati!

So Shy Lady: peringatkan kat kaum kerbat kita ni...

Uncle Syaf: lepas akadddd

iDa: dah ada perisai, jangan dekatttt

mida midot: jangan buat tak baekkk

Woofer Storm: berhemah dan berhikmah

kak Werdah: tu la, kekadang kuat kekadang lemah, kita ni lemah rupanya

cikgu Mohamad: yang belakang tu, nak jadik antu

Kakzakie: tul tu, iman tak dapat dijual beli...

Ati Masrif: sekali, biarlah, dua kali tak kesah, sudahnya jadik haram jadah

Nida: eelok le bio bebudak tu tau khazanah bangsa

NICK IRFAN: sapa ciplak ni..

Abd Razak: moga di akhiri dengan khusnul khatimah

Yastro: nyanyi kuat-kuat dalam bilik ayo

si para para: alhamdulillah sihat... kena ikut cara orang lama, berhemah dalam menyampaikan nasihat

azrina: nampak gorilla je ke?

a.samad jaafar: insyaallah ada kelapangan nanti saya upload contoh plak

shameel: ada azam dan usaha yang bererusan insyaallah berjaya hendaknya... mulakan dengan kluarga kita dulu

S..U..D..@..I..S: bole tengok skali je...

dyea irdina: heh! cekgu tu kompom bole bid

Sham: errr ada ke... huh, sesekali layan juga...

zaty luvlianncezzz: khabarnya wali songo pon guna kuda kepang

Myra Jay: harap juga memberi makna kepada kita semua

IMANSHAH: tima kasih menjemput, stakat ni saya tak pnah lagi join mana-mana kontes

brutalsolo: cian pakcik salim tu...

cik sakdi: dating online je... hujan la ni

Woofer Storm: sedang mencuba... susah tuuu

zaty luvlianncezzz: aiseh, lama ngat cuti berblog ni sori takdan singgah...

sahromnasrudin: sapa buat rodblok tu... menda baik jangan la camtu hek!

Hisyam Nozi berkata...

Iman menentukan segalanya