Sabtu, 26 Februari 2011

bercakap dengan setan (siri 2)

bila kita solat je, berduyun le setan datang pada setiap anggota badan. dipicit-picitnya setiap anggota badan sampai cam nak luruh tulang supaya jadik malas nak solat.

sesetengah setan akan masuk plak dalam ati, mulo la was-was, niat sempurna ke tak ni? tak hengat bilangan rakaat laa hatta masa ni mula teringat kat mana barang yang hilang... dalam fikiran, disibuk-sibukkan dengan rasa bimbang pada keja-keja dunia yang ditinggalkannya - mulo la ndak cepat habis solat lalu hilangkan khusyuknya.

mata pon asik menjeling ke kiri kanan, melilau tak tentu hala, bukannya tengok tempat sujud. telinganya lak cepat je nangkap perbualan orang dan bunyi-bunyi yang lain termasuk le anak kentut pon dengo - kendian sengih sensorang. yang herannya, nyamuk ngokgek-ngokgek depan muka pon bule ditamparnya.

manakala segerombolan setan lain duduk di belakang badan orang yang solat supaya dia tidak betah sujud lama-lama. sendi mula penat dan lenguh bila duduk tahiyat lalu hendak cepat habis je (dalam hatinya sokmo terdetik "napa la panjang ngat tok imam baca ni" - kalu solat jemaah le, kan?). itu semua menyebabkan kurangnya pahala.

janji iblis, jika kuncu-kuncunya tu tidak dapat menggoda manusia tu, dia sendiri akan menghukum mereka dengan seberat-berat hukuman. wallahu a'lam

video

psst: dua siri ni dikutip daripada kisah dialog nabi s.a.w dengan iblis. 18 soklan lagi sila gugel untuk tau apa kelebihan dan kelemahan setan

20 orang adijauhari:

Abd Razak berkata...

السلم عليكم ورحمة الله

Nafsu menjadi penolong mereka untuk menggoda kita...

zulkbo berkata...

salam..
jauhi bekawan dengan setan nih..
paling afdal..amalkan bismillah
dalam setiap perbuatan..jadi takut nak buat salah perkara berdosa..lebih lagi dosa syirik..nauzubillah

Werdah berkata...

Assalamu'alaikum cemomoi

Terasa berat nak duduk lama selepas solat.. benarlah syaitan ni duk bertenggek.. mudah2an kita kuat dan gigih berusaha mengatasinya sedaya upaya kita.. mohon perlindunganNya...

cik nurussalwa berkata...

seram la pulak video tu..
erm.. setan2.. mmg jahat. name pun setan kan..

akuanakpahang berkata...

Mmg haru kalau kena kaco dek setan nie nok pulak tengah sembahyang macam bendernya kaco kita tak ingat lupa, was2 dan macam-macam lagi sudah pikiran tak nentu hala lalu maru keje setan nie :(

Cikgu Jang .. berkata...

payoh nak ngelakan dr godaan iblis...kecuali kalo betoi beriman.....semoga kita tergolong dlm kumpulan org beriman...Insyaalah...

mida midot berkata...

yaa ..godaan mmg kuat .

Mimi Jazman berkata...

say no to setan!! hm!

NICK IRFAN berkata...

mmg btol masa nak solat mmg rasa malas btol x thu nape? oleh itu sy byk solat ter qada

Jejaka Desa berkata...

Name pun setan.Sejok Nabi Adam lagi dia dendam nok nyesat ke manusia.

Sham berkata...

aduyai memang koi ni lemoh godaan setan...payoh betul nak kusyuk masa semayang...

Ati Masrif berkata...

as salam cemomoi,

video apa tu..
kita ni penakut orgnya..
kalau gitu2 ..huhu tak berani den
nak2 dah tgh mlm ni..sorang2 lak tu

selalu saje time solat tu
mula le ..perut ni meragam
rasa nak buang angin je..
mesti kerja iblis gak kan..geramm!

shameel Iskandar berkata...

paling hebat, waktu solatlah kita akan teringat barang2 yg tersalah letak.

Yastro berkata...

Koi pun same gak ngan sham..payoh ngat nak dpt khusyuk mase solat...time semayang,time tu memacam segala dok kelour....
kenkadang tu klau semayang sensorang saje je koi bace kuat2 sikit..nk bg perhatian lebih...

Mazru Majid berkata...

Salam weh..

Bile solat je mule mk ke mcm2,ms tak solat tidok pulok terpikir te..

Mohamad berkata...

Minta dijauhkan.. semoga kita mempunyai kekuatan untuk melawan godaannya, tidak kira walau di mana saja...

Hisyam Muhibah berkata...

kena usaha dan susah payah untuk lawan setan ni, terutama masa solat. maknanya kena bersiap sedia untuk solat dengan sempurna mungkin. insyaAllah setan tak kacau sangat.

cemomoi berkata...

assalamualaikum:

Abd Razak: tul tu, sebab tu walopon bulan posa takde setan... ramai yang jadik cam setan

zulkbo: sangat benar le tu... setan yang dok berdampingan dengan kita akan kurus kalu setiap kali makan kita baca bismillah... ketawa setan lain yang dok ngikut tuannya yang tak pnah baca bismillah time makan time jumpa setan kurus ni

kak Werdah: tu la... pak imam takdan baca doa mula la nak ca alif buttt je

nurussalwa: sila jangan percaya kat video tu

akuanakpahang: tu yang ande kabo, kalu nok cari barang ilang g le semayang

Cikgu Jang: sendo dek koi tak ada orang yang bole ngelak godaan setan ni kecuali nabi s.a.w dan beberapa para sahabat nabi

mida midot: auwww jangan buat i tergoda u...

Mimi Jazman: masalahnya, setan kata YES!

NICK IRFAN: harap lepas ni kita baiki semula kelemahan kita

Jejaka Desa: gitu le janjinya dengan Allah

Sham: sama le kita weh.. iman setipis kulit bawang

Ati Masrif: heh, hantu mak limah tak reti nak balikkkk

jangan kata nak kentut, kekadang time kumur satu pon tak kluo. eeelok je semayang kluo pulak lauk yang terselit celah gigi tu... mula la meleleh air lio

shameel: lagi teruk kalu kita dok salah paham konon Allah beri petunjukkk

Yastro: puas pejam celik dan kosentret baca... tak mboh juga.. payoh la setan ni

Mazru Majid: banyok je idea datang yerk... kekadang bole buat skrip filem

cikgu Mohamad: aminnnn!

Hisyam Muhibah: harap kita berjaya lawan deme ter.. baru le solat kita dapat mencegah perkara munkar

Cik SHiNJU berkata...

Disebabkan setan dok menempel sepanjang 11 bulan,kdg2 bulan pose pun boleh was2 time solat...

cemomoi berkata...

terasa macam ada setan hek... dah berkawan lama ngat!