Isnin, 4 Januari 2010

cehhh... ni suda lebey-lebey ni

tahun baru menuntut kesabaran yang paling berat bagi kita nampaknya. persoalannya perlukah kita berkorban sekali lagi pada tahun masihiyyah ini. menggelegak rasa hati bila dengar berita kalimah Allah terpaksa dikongsi dua agama. pada peringkat awal lagi aku nak ketawa bila dengar si balau tu nak bawa ke mahkamah dengan perebutan tersebut. rasa kurang yakin ikut bersama bila melihat hakim yang mengendalikan kes. bolehkah diharap pada orang yang tak mengerti tentang agama kita untuk mempertahankannya... sudah tentulah bole agak apa jawapannya. kalaupun menyebelahi mungkin atas faktor ketenteraman dan keharmonian... nampaknya telahan kedua aku tak menyusul.



tang aku nak ketawa bila dengar si balau ni nak jadikan kes ialah, mengapa sudah lebih dua ribu tahun mereka menyembah tuhan bapa, jesus dan ruh kudus, baru hari ini mereka perasan yang tuhan mereka sembah rupanya takde nama... pelikkkkkk... tapi aku tak pelik bila dia memilih nama Allah untuk dibagikan pada tuhan dia umpama seorang bapak memberikan nama pada anaknya... lagi pelik bila manusia nak namakan penciptanya.... ajaibbbbb...

napa diorang tak amik aje nama lata wal uzza, atau gautama budha, atau dewa vishnu, atau susah sangat isi aje nama presiden amerika yang kununnya hebat-hebat tuh kerana mereka pembela agama kristian. tidaklah aku pelik bin ajaib atas kehendak mereka kerana Allah telahpun memberitahu kita semua dengan maksud firman-Nya "Sesekali selamanya tidak akan redha orang yahudi dan nasrani ke atas kamu sehingalah kamu mengikut jejak langkah agama mereka" ertinya mereka akan cari pasal dengan kita atas rasa permusuhan yang menebal sehingga hari kiamat.

bagi muslim yang tertindas di bumi sendiri ini.. renung-renungkanlah firman Allah ini:



dan tak pelik juga bila tok guru nik aziz setuju dengan permintaan si balau tu tadi. memang dalam Quran menyatakan antara maksudnya "jika kamu bertanya kepada orang kafir siapakah yang menciptakan alam semesta nescaya mereka menjawab Allah"
retinya mereka percaya kewujudan Allah walaupun mereka sembah berhala. tapi yang aku tak setuju pendapat tok guru bukan pada kepercayaan mereka mengatakan Allah sebagai pencipta alam sebaliknya mereka hendak berkongsi nama tuhan yang berbeza berbanding para penyembah berhala yang percaya batu sembahan mereka tak berkuasa sekadar menjadi perantaraan kepada Allah.

sebaliknya sekarang ada dua Allah iaitu satu disembah orang Islam satu lagi oleh orang kristian. kedua-duanya berbeza tidak seperti yang dimaksudkan oleh al-Quran ini tadi. sepatutnya kristian terus menyembah tuhan bapa, jesus dan ruh kudus tapi dalam masa yang sama masih mempercayai Allah sebagai pencipta alam ini.... esok-esok anak-anak kita akan keliru tuhan manakah yang perlu disembah, pergi ke masjid orang menyembah Allah dan di gereja pon mereka menyembah Allah nanti diorang tanya kenapa tak kita satukan aje tempat dan masa untuk menyembah nama tuhan yang sama ini.. heemmm 1Malaysia la nampaknya kita...

hayya bil jihadddddd

10 orang adijauhari:

LIPISLADY berkata...

Assalamualaikum, takut jadi macam Indonesia, islam dan kristian berkongsi masjid dan gereja...

LanaBulu berkata...

Kacau..lagu ni..
Kalau dibiarkan terus..
Lagi mudah dakyah kristian menjalankan jarum mereka...
dalam keadaan laa ni pun dah senang nak murtadkan anak2 muda..
apatah lagi bila kerajaan membenarkan dgn pelepasan mahkamah..lagi mudahlah...tersesat nya anak2 melayu Islam masa depan..
Tak kan situasi lagu ni masih nak berpolotik lagi..?
p/s-news paper hari in ..TGNA menentang penggunaan nama ALLAH tu..!??

cemomoi berkata...

assalamualaikum saudara seislam:-

lipislady:- semoga kita tak jadi cam diorang dah le.. nanti bala sokmo kita terima... ni pon satu bala juga... papaleh

abang lanabulu:- alhamdulillah tok guru nik aziz dah khabo lagu tu... aku respek kat beliau walau apapun kontroversi yang berlaku sebab tok guru bercakap berlandaskan ayat al Quran macam aku tulis dalam blog ni. cuma perbezaan pendapat aku berlaku pada rantingnya sahaja seperti yang diulas semula oleh tok guru 'bimbang disalahgunakan...'

shaniza berkata...

Salam..
Pelik jugakan bila benda lain boleh diubah dan diadakan kalau nk bg menang cthnya kes Dato Seri Anwar dgn hakim ubat batuk.. pasai apa kes ni depa biaq pi je? Pas tu buat demo bantah2... heran ni!

Webmaster@Echam berkata...

Salam rodong,
Pada koi banyak sgt kemuskilan semua ni. Kalo selama ni mahkamah tu selamba je diorang beli nape kali ni tak beli pulak untuk isu yang amat menyentuh kesucian Islam ni....

Nida berkata...

Salam Tuan Blog...

Mudah2an orang2 yang menggunakan kalimah Allah tu terbuka ler hatinya masuk Islam
... aminnn

Ahmad Muslihin berkata...

salam ziarah semua..

Mybabah berkata...

Salam Cemomoi. Pendapat saya sangat hampir dengan pendapat tuan. Saya rasa ijtihad Tok Guru Nik Aziz kali ini juga mungkin tersilap seperti mana beliau memilih Al-Kataki menggunakan nama PAS semasa pilihan raya. Wallahualam.

Cikgu Jang .. berkata...

1 malaysia la tu...gamoknya..

cemomoi berkata...

rakan blog:

shaniza:- "dunia ini ana yang punya, undang-undang negri ini ana yang bikin..." gitu la gamaknya yang dikatakan oleh P.Ramlee dulu untuk renungan kita juga

echam:- tima kasih join seni... duit bole beli segalanya kot tapi belum tentu dapat membeli kebahagiaan.. jadi kita sekarang semakin menderita walaupun puak-puak tu kaya-raya

nida:- harapnya begitu le... tapi realitinya ramai orang baik jadik haprak bila bercampur dengan mat drug... manusia cenderung ke arah keburukan berbanding terpaksa dipimpin untuk menuju ke arah kebaikan

ahmad muslihin:- tima kasih berziarah dan menjadi keluarga seni

mybabah:- emm.. saya tak pasti le ijtihad tok guru tersebut... tapi pada dasarnya saya setuju atas dasar kita berpegang pada ayat yang mengatakan semua manusia percaya kepada Allah sebagai pencipta alam, perbezaan furu' (cabang) ialah penggunaan nama tuhan mereka seperti contoh lain yang jelas jika agama budha dan hindu juga nak guna nama Allah untuk tukar nama tuhan mereka. inilah perbezaaan dalam isu ini. wallahu a'lam

cekgu jang:- 1Malaysia ialah perkongsian negara, rakyat dan kekayaan bahkan perasaan... sebab tu sema raya nak disambut bersama. nampaknya nama tuhan pon diorang nak jugak... papaleh, tu pasal la dah lebeyyyy, koi rasa nok balun je

pilihan

Melayu Hebat: kita genius la

siri tajuk tu pon dah menjadikkan sesetengah orang melayu rasa jelek - malu nak ngaku apatah lagi nak bangga dengan kemelayuannya. takpe, tu...

rodong