Isnin, 22 Oktober 2018

menjadi perfect adalah impian sume orang... dalam seni juga aku ingin jadik perfect malangnya aku cuit sana sikit, sini sikit akhirnya tak jadik hapa... keh!3x. kartun menjadi bidang utama dalam cabang seni yang aku ceburi. dalam pada itu aku cuba lukih potret, terkial-kial. hasilnya tak pnah memuaskan dan tetap ada pengaruh kartun... aku cuba juga mengukir dan bertukang bahkan membuat kerja tangan membuat kolam ikan untuk meluahkan ekspresi seni dengan medium berbeza.

satu lagi cabang seni yang aku ceburi dan slalu jadik bahan contengan waktu mesyuarat ialah seni khat. oleh kerana aku minat juga seni lukisan cina, maka dalam lukisan aku, aku terapkan khat sebagai ganti tulisan cina. kesempatan untuk menerapkan kemahiran menulis khat ini aku lebarkan ketika aku bertugas di sebuah jabatan yang memang menjaga warisan bangsa.

approach yang aku gunakan ialah belajar tulisan jawi menerusi khat. kebiasaannya orang belajar jawi hanyalah melalui kaedah ejaan bahasa melayu yang dipindahkan daripada tulisan rumi kepada jawi. belajar tatabahasa dan nahu ni suatu yang boring gila bagi kebanyakan orang. justeru, aku gunakan khat dengan harapan apabila kita pandai menulis jawi dengan cantik, minat untuk mempelajari jawi akan berkembang. lazimnya khat tertumpu kepada penulisan ayat suci al-quran dan hadis. dalam hal ini, aku mohon penceramah yang juga rakan sefakulti dulu untuk menerapkan bahasa melayu dalam penulisan khat tersebut... amik je la pepatah ke, kata-kata hikmah ke, janji dorang tulis jawi, bukannya tulis arrob!
 


0 zmn org suka mengomen:

TeRhAnGaT

get this widget here

nyinggoh borok ngekek

mai la slalu

Blog Archive

TerHangiTTT

SuaM KukU

tutorial kongsi panduan untuk beginner easy rider

sharing is caring bio sampei garing  utk sapa yg nak join geng kangkang@ketiak nampak