Jumaat, 26 April 2019


SYEIKH Ad-Daqqaq mengatakan,

"Makrifat itu memastikan datangnya ketenteraman pada hati, seperti juga ilmu membawa ketenteraman pada akal. Siapa bertambah nilai makrifatnya, bertambah pulalah rasa tenteram pada hatinya." 
- (Risalah Al-Qusyairiyah).


Dalam kitab kitab Tanwirul Qulub, Syeikh Amin Al-Kurdi mengatakan,
"Maka hendaknya bagi orang berakal agar mengerahkan seluruh kemampuannya dalam menuntut ilmu makrifat dan tidak menunda-nunda dalam hal tersebut. Jangan sampai terjadi, bila maut datang menjelang, kebutaan kerana kebodohan datang menimpa, hingga tak ada lagi jalan untuk melihat bashirah.

Allah SWT berfirman, 'Siapa yang buta di dunia sekarang ini, maka di akhirat kelak pun akan lebih buta dan tersesat jalan."

Maka, mari bersegera untuk belajar makrifat. Datangilah majlis ilmu dan majlis zikir. Bergurulah kepada para ulama pewaris nabi, ahli zikir yang membimbingmu ke jalan rohani. Segera kenali diri kita, kenali Tuhanmu

Syeikh Amin Al-Kurdi juga mengatakan,
"Ketahuilah bahawa pengenalan diri adalah urusan yang sangat penting untuk setiap diri. Kerana, siapa yang mengenal dirinya, maka dia mengenal Rabb-nya. Kenali diri yang hina, lemah dan hina. Dengan begitu kau akan mengenal Tuhanmu yang Maha Mulia, Kuasa dan Kekal Abadi. Siapa yang bodoh terhadap dirinya, bererti bodoh pula terhadap Tuhannya."


0 orang adijauhari:

TeRhAnGaT

get this widget here

nyinggoh borok ngekek

MaKaSeH JeNgUk

Blog Archive

TerHangiTTT

SuaM KukU

lukisan simple semua orang ble buat sendiri