Isnin, 29 April 2019


SEBAHAGIAN ahli hikmah mengatakan, “Tanda-tanda keimanan kepada Allah itu ada empat, yaitu:
1. Taqwa.
2. Haya’ (rasa malu).
3. Selalu bersyukur; dan
4. Sabar.”

Imam Nawawi Al-Bantani menjelaskan bahawa takwa adalah melaksanakan ketaatan kepada Allah dan menjauhkan diri daripada segala macam bentuk kemaksiatan. Ada juga yang mendefenisikan bahawa taqwa adalah semua aturan Islam. Ada pula yang mendefenisikan bahawa taqwa adalah mengikuti jejak Rasulullah SAW baik dalam ucapan mahupun perbuatan.

Ada pun Haya’ (rasa malu) itu ada dua macam, yaitu:
1. Malu naluri (haya’ nafsaniy), yakni r

 
asa malu yang dikurniakan oleh Allah kepada setiap diri manusia, seperti rasa malu kelihatan auratnya atau malu bersenggama di depan orang lain;
2. Malu imani (malu imaniy), yaitu rasa malu yang boleh mencegah seseorang daripada melakukan perbuatan maksiat kerana takut kepada Allah Ta’ala.

Syukur adalah memuji Allah yang selalu memberi kebaikan dengan selalu mengingati kebaikan-Nya.

Sedangkan di antara bentuk sabar adalah tabah dan tidak mengeluh kepada selain Allah ketika mendapat musibah.

Berkaitan dengan perbahasan dalam perkara ini, sudah seharusnya bagi kita berdo’a dengan do’a yang pernah dibaca oleh Tamim Ad-Dari bin Habib, yaitu do’a yang diajarkan oleh Nabi Khidir a.s. kepadanya sekembalinya Tamim dari suatu tempat akibat dibawa oleh jin.

Lafazh doa’nya sebagai berikut:

اللَّهُمَّ قَنِّعْنَا بِمَا رَزَقْتَنَا وَاعْصِمْنَا مِنْ حَيْثُ نَهَيْتَنَا وَلاَ تُحَوِّجْنَا إِلَى مَنْ أَغْنَيْتَ عَنَّا وَاحْشُرْنَا فِيْ رَمْزَةِ أُمَّةِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ صَلَى اللهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ وَ بِكَأْسِهِ فَاسْقِنَا وَ مِنْ مَعَاصِيكَ جَنِّبْنَا وَعَلَى التَّقْوَى أَمِتْنَا وَلِلذِّكْرِ أَلْهِمْنَا مِنْ وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيْمِ فَاجْعَلْنَا وَ أَسْعِدْنَا وَلَا تَشُقَّنَا يَا ذَا الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ
“Ya Allah, jadikanlah kami merasa puas dengan rezeki yang Engkau berikan kepada kami; peliharalah kami daripada apa yang telah Engkau larang; janganlah Engkau menjadikan kami orang yang memerlukan pertolongan kepada orang yang telah Engkau jadikan dia tidak memerlukan kami lagi; kumpulkan kami ke dalam golongan umat Muhammad SAW dan berilah kami minum dari telaganya; jauhkan kami daripada perbuatan maksiat; wafatkan kami dalam ketaqwaan; berilah kami ilham untuk senantiasa berzikir kepada-Mu; jadikanlah kami termasuk ahli waris syurga yang penuh kenikmatan; dan bahagiakanlah kami dan jangan Engkau sengsarakan kami, wahai Tuhan Yang mempunyai Keagungan dan Kemuliaan.”

Rasulullah SAW bersabda:

ذِرْوَةُ الْإِيْمَانِ أَرْبَعٌ خِلَالُ الصَّبْرِ لِلْحُكْمِ وَ الرِّضَا بِالْقَدْرِ وَالْإِخْلَاصِ لِلتَّوَكُّلِ وَالْإِسْتِسْلَامِ لِلرَبِّ
“Puncak kenikmatan itu ada empat, yaitu sabar terhadap hukum, reda terhadap qadar, ikhlas dalam bertawakal, dan berserah diri kepada Allah.”
- (HR. Abu Nu’aim).

--- Kitab Nashaihul Ibad, Imam Nawawi Al-Bantani.

0 zmn org suka mengomen:

TeRhAnGaT

get this widget here

nyinggoh borok ngekek

mai la slalu

Blog Archive

TerHangiTTT

SuaM KukU

tutorial kongsi panduan untuk beginner easy rider

sharing is caring bio sampei garing  utk sapa yg nak join geng kangkang@ketiak nampak