Isnin, 29 April 2019

SYEIKH Abdul Qadir Al-Jailani mengatakan, “Wahai orang-orang yang bertawajuh kepada-Nya, salah satu kesinambungan daripada tauhid adalah kalian tidak boleh menampakkan dan menumpahkan keluhan berlebihan kepada Allah dalam hal-hal yang berhubungan dengan urusan duniawi. Kalian tidak boleh memaksa dalam munajat dan doa. Kerana yang kalian kritik itu Maha Melihat semua keperluan kalian. Jadi kalian harus reda atas semua ketetapan yang kalian jalani. Reda memang pendamping yang terbaik."

Kerana itu Allah SWT berfirman,

“Allah tidak menyukai keterusterangan dengan (perkataan) buruk, kecuali oleh orang yang dizalimi. Dan Allah adalah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. Jika kalian menampakkan sesuatu kebaikan atau menyembunyikannya, atau kalian memaafkan suatu kesalahan (orang lain), maka sesungguhnya Allah Maha Pemaaf lagi Maha Berkuasa." - (QS An-Nisa 148-149).

Menurut Syeikh Abdul Qadir lagi, 

“Allah yang Maha Bertajalli dengan nama-Nya "Ar-Rahmân" di setiap butir zarah semesta dengan seimbang dan lurus tanpa kekaburan, sesungguhnya Allah tidak menyukai hal-hal yang diucapkan secara semberono dan “gembar-gembor” tentang keburukan, sungguh Dia tidak menyukai hal-hal buruk yang diucapkan secara terang-terangan, apalagi hal-hal yang tidak masuk akal dan bertentangan dengan syariat.

Allah juga sangat peduli pada urusan ini dan menyampaikan seruan mengenai hal tersebut. Kerana di dalam kerajaan-Nya memang tidak boleh ada sesuatu pun yang terjadi, melainkan hanya keadilan dan kebaikan. Khusus untuk keterusterangan daripada ucapan atau pengaduan orang yang telah dizalimi, sesungguhnya Allah sangat menyukai pengaduan orang yang terzalimi, kerana Dia akan bersegera untuk mengabulkan permohonannya. Sebab bagi Allah, orang yang zalim itu telah keluar daripada keadilan-Nya dan keluar dari jalan-Nya yang lurus.

Allah yang Maha Bertajalli di atas keadilan yang lurus Maha Mendengar ucapan mangsa kezaliman yang berterus-terang, Dialah Zat yang Maha Mengetahui tentang kezaliman dan para pelaku penzaliman, serta Maha Mengetahui balasan apa yang layak. Dia akan memberi balasan kepada pelaku kezaliman sesuai pengetahuan-Nya.


Wahai orang-orang Mukmin, jika kalian menampakkan dan menunjukkan sesuatu kebaikan kepada semua makhluk atau menyembunyikannya tanpa diketahui umum, atau kalian memaafkan suatu kesalahan orang, mengampuni pelaku kezaliman, tidak membalasnya dan tidak mengadu kepada Allah Yang Maha Pembalas, maka sesungguhnya Allah Maha Melihat berbagai rahsia dan niat kalian, dan Dia Maha Pemaaf terhadap kalian, Maha Menghapus dosa-dosa kalian, meski pun Dia juga Maha Berkuasa untuk membalas perbuatan si penzalim demi membela kalian.”
-- Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani dalam Tafsir Al-Jailani, terj. Timbalan Markaz Al-Jailani.





0 zmn org suka mengomen:

TeRhAnGaT

get this widget here

nyinggoh borok ngekek

mai la slalu

Blog Archive

TerHangiTTT

SuaM KukU

tutorial kongsi panduan untuk beginner easy rider

sharing is caring bio sampei garing  utk sapa yg nak join geng kangkang@ketiak nampak