Isnin, 8 Julai 2019

"انت من الاكوان مالم تشهد المكون فاذا شهدته كانت الاكوان معك."
"KAU tunduk kepada alam selama belum melihat Pencipta-NYA. Jika kau telah menyaksikan-NYA maka alam akan tunduk kepadamu."
-- Syeikh Ibnu Atha'illah, Al-Hikam.

Syeikh Abdullah Asy-Syarqawi menjelaskan bahawa engkau hanya akan terpaku pada alam dan bersandar kepadanya selama engkau tidak melihat siapa pencipta alam itu. Namun, jika engkau sudah melihat Sang Maha Pencipta di dalamnya, maka alam akan bersamamu. Dengan kata lain, engkau tidak memerlukannya, namun kau akan memilikinya. Alamlah yang akan memerlukan dan melayanimu.

Jika engkau melihat sesuatu daripada alam permintaanmu akan cepat terwujud. Jika kau katakan kepada suatu benda alam: "Jadilah!" Nescaya ia akan menjadi dengan izin ALLAH. Kerana itu, tak hairan jika sebahagian ahli ada yang berkata kepada langit, "Turunkan hujan!" atau berkata kepada angin, "Bertiuplah", maka angin itu pun bertiup dan awan menurunkan hujannya. Sebabnya adalah kerana para wali merasa ghaib daripada alam dengan menyaksikan Penciptaannya. Dalam keadaan syuhud ini seorang wali akan kehilangan inderanya dan kehilangan kemanusiaannya, tetapi tidak mesti ia harus mengalami kefanaan.

Oleh sebab itu, Syeikh Ibnu Athaillah berkata: "Adanya keistimewaan tidak bererti lenyapnya sifat-sifat manusia. Keistimewaan tersebut ibarat sinar mentari di siang hari. Ia nampak di cakrawala, padahal bukan bersumber daripada cakrawala. Kadangkala mentari sifatnya terang di malam wujudnya. Kadangkala pula DIA mencabutnya kembali daripadamu dan mengembalikan pada batas semula. Siang tersebut bukan berasal daripadamu dan bukan pula menuju padamu, namun ia datang daripada ALLAH untukmu."

-- Syeikh Ibnu Atha'illah, Al-Hikam, syarahan oleh Syeikh Abdullah Asy-Syarqawi.


0 zmn org suka mengomen:

TeRhAnGaT

get this widget here

nyinggoh borok ngekek

mai la slalu

Blog Archive

TerHangiTTT

SuaM KukU

tutorial kongsi panduan untuk beginner easy rider

sharing is caring bio sampei garing  utk sapa yg nak join geng kangkang@ketiak nampak