Selasa, 19 Februari 2019


SYEIKH Abdul Qadir Al-Jailani menulis surat kepada sahabatnya, sebagai nasihat bagi perjalanan jiwanya: 

"Sahabatku!
Ketika kilatan-kilatan cahaya musyahadah memancar dari awan-awan gambaran peribadinya yang menegaskan bahawa Allah memandu menuju cahaya-Nya siapa saja yang Dia kehendaki...

Ketika angin penyatuan cinta berhembus daripada pusaran angin kasih sayang, yang di sana Dia memilih dengan rahmat-Nya siapa saja yang Dia kehendaki, pohon dan bunga-bunga muraqabah serta kemesraan akan tumbuh subur dan mekar di taman hati.
Burung-burung Bulbul kerinduan bersenandung di antara bunga-bunga di taman-taman yang indah dengan nada-nada sendu seperti kerinduan Ya'kub kepada Yusuf --- Duhai, dukacitaku untuk Yusuf....

Gejolak api kerinduan akan bergelora di tungku-tungku hati yang paling dalam. Sayap-sayap fikiran tak bergerak kehilangan daya di depan keagungan dalam perjalanannya menuju akhir tujuan.
Fikiran-fikiran cemerlang pun akan tersesat arah di padang sahara pengetahuan rohani. Pilar-pilar logika bergoncang dihentam ketakjuban dan keagungan.

Bahtera akal nan kukuh dan gagah pun tersesat digoncang gelombang samudera yang teramat dalam, kerana mereka tidak mengagungkan Allah dengan pengagungan yang tuntas untuk-Nya.
Dan, bahtera itu terus berlayar membawa mereka dalam gelombang laksana gunung. Lalu datang gelombang cinta yang terus membara, bersumber daripada hubungan penuh cinta -- Dia mencintai mereka dan mereka mencintai-Nya.

Kedua gelombang itu saling berantakan hingga setiap orang berseru dengan lisan rohani, 
"Ya Rabb...Tempatkanlah aku di tempat yang diberkahi dan Engkau adalah sebaik-baik yang memberi tempat." Hingga mereka mendapat curahan rahmat dari pads Sang Maha Cinta.
Celakalah kalian!
Kalian mengaku cinta kepada Allah, tetapi kalian membuka hati kalian untuk yang lain!"

-- Dikutip daripada Khamsa 'Asyar Maktuban lil-Jailani, karya Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani.
 


0 zmn org suka mengomen:

TeRhAnGaT

get this widget here

nyinggoh borok ngekek

mai la slalu

Blog Archive

TerHangiTTT

SuaM KukU

tutorial kongsi panduan untuk beginner easy rider

sharing is caring bio sampei garing  utk sapa yg nak join geng kangkang@ketiak nampak