Jumaat, 24 Januari 2020

"PENYEBAB kebutaan kalbu adalah kerana adanya tabir gelap (al-hujub azh-zhulmaniyah), lalai dan lupa kerana jauhnya diri daripada menepati janji pada Allah saat di Alam Arwah. Adapun sebabnya lalai adalah kebodohan seseorang terhadap masalah hakikat Ilahiah.

Kebodohan ini timbul kerana kalbu dikuasai oleh sifat-sifat tercela, seperti sombong, dendam, dengki, kikir, ‘ujub, ghibah (mengumpat), namimah (mengadu domba), bohong dan sifat-sifat tercela lainnya. Sifat-sifat inilah yang mengakibatkan manusia jatuh ke darjat yang paling rendah. Adapun cara menghilangkan sifat-sifat yang tercela tadi adalah dengan membersihkan cermin kalbu dengan alat pembersih tauhid, ilmu dan amal; serta berjuang dengan sekuat tenaga, baik lahir mahupun batin. Semua itu, akan menghasilkan hidupnya kalbu dengan cahaya tauhid dan sifat-sifatnya. Bila seorang manusia telah berhasil menghidupkan hatinya, maka ia akan ingat pada Negeri Asalnya (Alam Lahut).

Setelah ingat, ia akan rindu pulang dan ingin sampai ke negerinya yang hakiki. Dan, ia akan sampai dengan pertolongan Allah. Selanjutnya, setelah tabir gelap (al-hujub azh-zhulmaniyah) hilang, maka yang tersisa adalah tabir cahaya (al-hujub an-nuraniyah). Dan, pada saat itulah ia sudah bashirah, ia mampu melihat dengan penglihatan roh dan menerima cahaya Asma Ash-Shifat (nama-nama sifat). Secara bertahap, hijab-hijab dalam bentuk cahaya (al-hujub an-nuraniyah) itu akan sirna dengan sendirinya dan dia akan diterangi hanya dengan cahaya Dzat."


-- Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani dalam kitab Sirrul Asrar wa mazhharil an wal.

0 zmn org suka mengomen:

TeRhAnGaT

get this widget here

nyinggoh borok ngekek

mai la slalu

Blog Archive

TerHangiTTT

SuaM KukU

tutorial kongsi panduan untuk beginner easy rider

sharing is caring bio sampei garing  utk sapa yg nak join geng kangkang@ketiak nampak