Jumaat, 5 Julai 2019

"ما حجبك عن الله وجود موجود معه ولكن حجبك عنه توهم موجود معه."
"BUKAN keberadaan benda yang menghijab dirimu daripada ALLAH, tapi yang menghijabmu daripadanya adalah sangkaan adanya wujud lain selain DIA."
-- Syeikh Ibnu Atha'illah, Al-Hikam.

Menurut Syeikh Abdullah Asy-Syarqawi, sesungguhnya bukanlah hal-hal duniawi dan ukhrawi yang menghijab kita daripada ALLAH, kerana tidak ada wujud pada sesuatu selain wujud-NYA. Namun, yang menghijab kita daripada-NYA adalah anggapan kita sendiri bahawa sesuatu selain-NYA memiliki wujud. Padahal menurut orang-orang Arif, sebenarnya sesuatu itu tidak berwujud. Wujud segala sesuatu itu seperti bayangan pepohonan di atas air, ia tidak dapat menghalangi perjalanan perahu di air tersebut. Dengan demikian tidak ada hijab antara dirimu dengan ALLAH, kecuali sangkaan kita sendiri bahawa ada wujud lain selain daripada ALLAH.

Seperti seorang laki-laki yang ingin buang air kecil di dekat sebuah gua, ketika dia mendengar suara deru angin dari mulut gua itu dia menyangkanya suara ngauman singa. Kerana itu, suara itu pun menghalanginya untuk buang air. Tetapi, ketika dia tidak mendapati seekor pun singa di sana akhirnya, memberanikan diri untuk menunaikan hajatnya. Tentu saja, bukan sesuatu yang menghalanginya untuk buang air, melainkan sangkaannya tentang wujud seekor singa di sana.

Fikir-fikirkanlah... Renung-renungkanlah!

-- Syeikh Ibnu Atha'illah dalam Al Hikam, syarah oleh Syeikh Abdullah Asy-Syarqawi.

0 orang adijauhari:

TeRhAnGaT

get this widget here

nyinggoh borok ngekek

MaKaSeH JeNgUk

Blog Archive

TerHangiTTT

SuaM KukU

lukisan simple semua orang ble buat sendiri