Jumaat, 21 Jun 2019

SYEIKH Abdul Qadir Al-Jailani mengatakan:

“Siapa yang memperlakukan Allah dengan penuh keikhlasan dan ketulusan, maka dia telah mencampakkan segala sesuatu selain-Nya di pagi dan sore. Wahai manusia, jangan kau mengaku-aku apa yang tidak kau miliki.

Tauhidkanlah Allah dan jangan sekutukan Dia dengan sesuatu pun! Demi Allah, sungguh panah takdir-Nya hanya membuatmu lecet saja dan tak akan sampai mematikanmu. Dan, siapa pun yang mem-fanakan diri demi Allah, maka dia akan memperoleh ganti daripada-Nya.

Ketahuilah, jika kalian tidak mengakui qada dan takdir, ia tetap akan mengenaimu. Ia tak akan memilah-milah kalbu sampai ia terpilih dan menjadi seperti anjing yang terus menunggu di depan pintu dan berseru: “Wahai jiwa yang tenang, kembalikah pada Rabbmu dengan keridaan dan rida-Nya.”

Ketika itulah kau akan masuk ke Hadirat Allah dan Dia menjadi Ka’bah dalam tawaf. Allah pun akan menyingkapkan kebesaran Kerajaan-Nya di hadapannya, menempatkannya di kemah kedekatan dan memancangkannya di samping kerajaan. Ia disalami dan disapa selalu, dan mendengar panggilan di Ar-Rafiq al-‘Ala’:
“Hamba-Ku dan seluruh hamba-Ku, engkau adalah untuk-Ku dan Aku adalah untukmu.”

Jika persandingan bersama Sang Raja berlangsung lama, maka ia pun akan diangkat menjadi tangan kanan Raja (Bithanah Al-Mulk) dan khalifah-Nya dalam mengurusi rakyatnya, juga menyimpan rahsia-rahsianya. Dia akan mengirimkannya ke lautan untuk menyelamatkan orang-orang yang tenggelam, atau mengirim ke daratan untuk membimbing orang-orang yang tersesat. Jika ada mayat yang lewat di hadapannya, maka ia bisa menghidupkannya. Jika ada seorang pemaksiat, maka ia akan mengingatkannya. Jika ada orang yang jauh daripada Allah, maka ia akan mendekatkannya. Jika melewati orang yang menderita, maka ia akan membahagiakannya."

-- Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani dalam kitab Adab As-Suluk wa At-Tawassul ila Manazil Al-Muluk.

0 orang adijauhari:

TeRhAnGaT

get this widget here

nyinggoh borok ngekek

MaKaSeH JeNgUk

Blog Archive

TerHangiTTT

SuaM KukU

lukisan simple semua orang ble buat sendiri