Khamis, 30 Mei 2019

Syeikh Nuruddin Albanjari dalam sebuah ceramahnya pernah memberi pertanyaan kepada para jamaahnya. "Kenapa tidak ada seorang pun pemain sepak bola yang membawa handphone mereka masuk padang ketika bertanding?"
Jamaah terdiam, tidak ada satu pun yang menjawab.
Kemudian Syeikh melanjutkan. "Sebab tidak ada kepentingan. Mereka hanya perlu fokus pada permainan mereka. Jadi kenapa kita perlu membawa handphone ketika masuk ke rumah ALLAH atau Masjid? Apakah padang bola itu lebih mulia daripada masjid? Atau apakah bermain bola itu perlu lebih fokus atau khusyuk daripada sholat ?"

"Mulai sekarang!, belajarlah!. Belajarlah untuk tidak menyibukkan diri dengan handphone dalam rumah ALLAH (Masjid) karena tidak ada urusan yang lebih penting daripada urusan kita dengan ALLAH.
"Jaga adab kita dengan ALLAH."

Syeikh Abdurrahman Assudais, Imam Mesjidil Haram, di suatu masa ketika mengimamkan shalat di depan Ka`bah, beliau mendengar suara alunan musik dari salah satu handphone milik seorang jemaah yang turut sholat di belakangnya. Setelah selesai sholat beliau bangkit sambil menangis, ia berkata kepada jamaah sholat, "Saya belum pernah mendengar musik di rumah saya, tetapi hari ini saya mendengar musik di rumah ALLAH".

Mari kita hormati dengan ketaqwaan yang amat sangat pada ALLAH SWT, utamanya pada saat kita berada di dalam masjid ... Matikan HP & di dalam masjid
Wassalam

0 zmn org suka mengomen:

TeRhAnGaT

get this widget here

nyinggoh borok ngekek

mai la slalu

Blog Archive

TerHangiTTT

SuaM KukU

tutorial kongsi panduan untuk beginner easy rider

sharing is caring bio sampei garing  utk sapa yg nak join geng kangkang@ketiak nampak