Khamis, 25 Julai 2019

SYEIKH Ibnu Atha'illah mengatakan, "Engkau hendaknya berfikir untuk melakukan amal sebaik mungkin, bukan sebanyak mungkin. Banyak amal jika tidak dilakukan dengan baik adalah seperti pakaian yang banyak jumlahnya, tetapi harganya murah. Sedangkan sedikit amal tetapi berkualiti ( dikerjakan dengan baik ) adalah seperti sedikit pakaian tetapi mahal harganya.

Amal yang berkualiti (dikerjakan dengan baik) adalah seperti sebutir intan berlian, kecil bentuknya tetapi mahal harganya. Orang yang menjadikan hatinya selalu ingat kepada ALLAH SWT dan berjuang untuk melindungi hatinya daripada pengaruh hawa nafsu, maka itu lebih utama daripada banyak melakukan solat dan puasa sunah (tetapi hatinya dikuasai hawa nafsu). Orang yang melakukan solat dengan hati lalai adalah seperti seseorang yang menghadiahkan seratus peti kosong kepada seorang raja, tentunya sang raja akan marah dan selalu mengingati perbuatan buruknya ini.

Sedangkan orang yang solat dengan hati yang hadir (khusyuk), adalah seperti seorang yang menghadiahkan sebutir intan berlian seratus dinar kepada seorang raja, sang raja pun akan mengingati dan memujinya selalu!"

--- Syeikh Ibnu Atha'illah dalam Tajul 'Arus.
Reaksi?:

0 orang adijauhari:

TeRhAnGaT

get this widget here

MaKaSeH JeNgUk

Blog Archive

TerHangiTTT

SuaM KukU

Melayu Hebat: kita genius la

siri tajuk tu pon dah menjadikkan sesetengah orang melayu rasa jelek - malu nak ngaku apatah lagi nak bangga dengan kemelayuannya. takpe, tu...

nyinggoh borok ngekek