Jumaat, 22 Mac 2019

journey to china


cerita gi china bermula kat sini.



kali ni nak detailkan sket perjalanannya. china seekor naga yang baru terjaga dari tido yang panjang. bingkas bangun daripada mimpi yang macam-macam... sama macam negara lain yang terjajah dan penuh dengan peperangan, tapi dengan cepat mereka menjadi berjaya. kejayaan mereka ada kaitan dengan budaya dan falsafah kehidupan.

kalu rajin, baca le buku ann wan seng tentang bisnes orang china. antara yang menarik pepatah mereka ialah, "kalu nak dapat ikan beso... umpan mesti la yang baguihhh!" sebab tu dalam banyak hal contohnya kalu bab makan orang cina pilih yang berkualiti. berbeza dengan kita ni mementingkan kuantiti. hatta dikatakan kalu orang cina meniaga durian, yang dah tak berapa elok diasingkan, longgok 3 10 hengget "jangan bimbang, yang tu nanti orang melayu akan beli"

skali tu aku saja test masuk bengkel motor apek tua, "allo tokey, saya mau cari tayar motor paaaaling baik aaaa, tapi paaaling muraaaah!" takdan tokey nak jawab, kawan dia yang sama sembang kat tepi pintu kedai cepat-cepat menyampuk, "haiyya, manna ada balang mulah tapi baik ma..." dia ketawa mengekek. aku ikut sengeh je.


 tutup flashback kat mesia...


rata-rata bangunan kat kota beijing ni sangat agam. kalu rumah flat tu tak tau la berapa pintu satu baris gamaknya... selain pesat membangun, tu tandanya ramai beno rakyatnya. tak bule buat kecik-kecik mungkin nanti rugi penggunaan tanah.


bagusnya dorang ni, bangunan lama yang ada nilai estetika tetap utuh dijaga apatah lagi yang ada nilai sejarah. dorang ni pulak selalu kaitkan dengan budaya dan seni dalam reka bentuk bangunan atau susun atur hiasan dalaman.


adat budaya berpisah tiada!
 
 
 

Reaksi?:

0 orang adijauhari:

TeRhAnGaT

get this widget here

MaKaSeH JeNgUk

Blog Archive

TerHangiTTT

SuaM KukU

Melayu Hebat: kita genius la

siri tajuk tu pon dah menjadikkan sesetengah orang melayu rasa jelek - malu nak ngaku apatah lagi nak bangga dengan kemelayuannya. takpe, tu...

nyinggoh borok ngekek