Jumaat, 9 Mei 2014

pra khutbah jemaat: guruku kambing

al-kisah zaman dulu, sorang polis pening kepala bila sorang pencuri di bawah jagaannya melarikan diri dari tahanan. dia pon tak brani nak balik ke balai kang tak pasal-pasal dia pulok masuk lokap. dah sakit kepala dok memikirkannya, tetiba ada orang nasihatkan "pie le jumpa tok ku paloh!" jadik dia pon gie le kat pondok tuan guru tok ku paloh untuk mendapatkan bantuan. dia dibawa bertemu dan mengadu le dia akan nasibnya. tok ku paloh kabo, "nak wat camana, dah itulah ketentuan takdir Allah ke atas kamu"

tak putus harap beliau merayu lagi, "tuan guru tolong buat la camana pon janji mamat tu balik" "gini la, awak balik le, kita tengok la camana..."

polis ni pon balik la, ketnya kat rumah tetap tak bule tido selagi masalah tak selesai. sudahnya dia pon nak mengelamun kat luo rumah. eeelok je bukak pintu, ehhh mamat tu dah dok terpacak depan rumah... huh!!!

(TG Nik Aziz gambo ni masa masih menjadi Menteri Beso kelantan. ada ke pemimpin beso yang lain dok rumah sempoi sambil bela kambing cenggini)

dek brasa bukan sembarangan tok guru, polis ni datang jumpa tok ku paloh dengan hajat nak nuntut ilmu. "ilmu apa ko nak blajo?" "tak kesah la tapi datang nak mengaji le..."

"gini le... kalu nak belajar bole tapi dengan satu syarat, belajar dengan kambing selama seminggu bole?"

dek kerana  datang tadi sungguh-sungguh kata nak belajo, malu alah le kalu nak patah balik, sudahnya terima juga le syarat yang tak berapa munasabah tu.

"senang je..." kata tok ku paloh, "awak catat amenda kambing tu buat dalam seminggu ni."

polis ni pon dok la catat setiap masa akan hal kambing ni tadi. cukup seminggu dia jumpa tok guru untuk present laporan. "kambing ni lain keja takde, siang malam asik makan je."

"lain?"

"dia makan tak kira ladang orang ke, kebun orang ke, pokok bunga orang ke. pendek kata dia punya dia punya, orang punya pon dia punya."

"lain?"

"emak dia bini dia, anak dara dia bini dia, bini orang bini dia... senang cakap asal je betina, tu kira semua dia punya bini. teruk tul kambing ni!"

"awak tau kambing tu sapa?"

"kambing tu kambing le tok, lain pada tu tak tau la saya"

"kambing tu, awak la!"

terkedu dan terus menangis hamba Allah ni. baru dia sedar selama ni dalam kita mencari rezeki, tak peduli siang atau malam, makanan halal dan haram bercampur-aduk, maksiat berkapuk-kapuk... astaghfirullahul azim!

Jumaat, 2 Mei 2014

nangis lagi ke?

crita sorang kawan...

sorang member sms, katanya "jiwa kacau sekarang!" "napa?" aku tanya. "suami ko nak kawin lagi ke?" eh boleh pulok aku gurau saat dia tengah sedih cenggitu.... "tak! hasben yang meracau. dia dapat rasakan ajalnya makin dekat..."

apa yang bole aku tolong aaa...?

moga emel ni dapat membantu jiwa kamu yang dirundung sedih

Assalamualaikum w. b. t

apa crita sekarang... dah oke ke abang ko... harap dapat tenangkan fikiran. mati tu kerja Allah sama ada dekat atau jauh setiap orang akan mati. berbahagialah orang yang dah tau kematiannya kian dekat dan dia makin dekat dengan Allah, tapi sebaliknya kalau lupa pada mati dan lupa pada Allah itu tanda orang yang celaka ('celaka' dalam agama je, sebab tu perkataan tu disebut dalam al-Quran, kata ustaz yang ngajar kat surau aku. dia pelik bila kita istilahkan kemalangan kepada kecelakaan! - sori, iklan jap)

orang yang ingat pada mati itu cerdik, kata Rasulullah sallahu alaihi wassalam. sebab orang yang ingat mati akan perbanyakkan amalannya. kerana kita hidup kekal di akhiratlah, maka kita sediakan bekalan untuk ke sana, bukan beli tanah banyak-banyak macam aku ni. jangan menangis pada orang yang akan kita tinggalkan, kerana biasanya mereka akan ketawa setelah kita tiada lagi di dunia ini. ada baiknya kita tangisi pada nasib yang bakal menimpa kita kelak. nauzu billah. memang kematian itu menakutkan.

Allahumma tahtimna bi husnul khatimah wa la tahtim alaina bi suu'il khatimah

moga kita sentiasa ingat mati