Khamis, 29 Disember 2011

tima kasih masih setia

dek mood menulih ada datang sikit, maka aku gagahkan diri jengok la blog ni... tapi cam besa, bila nak stat mesti dengan isu yang tak pnah selesai ni (penambah semangat)... sesapa nak baca eelok juga jenguk n3 paling terhangat walopon takde perkaitan tapi mungkin kesan daripada penyakit yang sama

...

"kamu tau datuk (nama kena rahsia sebab kang korang kenal lak) tu?" kata sorang bekas bos (pompuan) lama aku yang dah lama juga pencennya.

"napa?" aku nunjukkan minat, saja mancing bio dia buka crita yang menarik nih...

"dia bukan takat kawin dua tapi ada empat bini... bini pertama dia cuma tau bermadu pon dah lewat, tapi dua-dua tu tak tau yang dorang sebenonya kena madukan sampai empat..." dia tersengih je.

aku pon sengih juga memikirkan kehebatan 'datuk' nih... apa ilmu dia pakai?

"tapi seblom tu, dia dah bagi amaran dengan dua orang lagi ni tadik jangan nak ngengada nak expose diri atau 'makan luar'. dok diam-diam je la rumah, keta mewah dah dapat, kan?" sambil crita dia juga ikut mengomen. mungkin dari sudut pandangan wanita yang positif bab poligami.

pada asalnya, dia bagi respon tentang tak kesah kalu lelaki berpoligami sambil kata, "Allah jadikan tu mesti ada kebaikannya"

sabda Rasulullah s.a.w "umatku akan sentiasa baik selagi belum lahir anak zina di kalangan mereka. Jika anak zina sudah tersebar di kalangan mereka, maka aku bimbang Allah akan menimpakan azab-Nya kepada mereka." (maksud hadis riwayat imam ahmad)

psst: emmm barangkali tu la 'ilmu' zaman moden kot - bagi 'kemewahan' dengan bersyarat. penen juga memikirkan bila kita berada di persimpangan antara kehendak fitrah (kawin) dan nafsu (harta).

cuma satu lagi isu, bila dah masuk peringkat 'datuk' sama ada bergelar atau digelar dek cucu ni tak heran le kalu kes 'makan luar' berlaku. dulu crita bangla tapi sejak akhir-akhir ni awang hitam pon mula join skaki. makin bertambah la penyakit moral dalam masyarakat kita ni

pilihan

Melayu Hebat: kita genius la

siri tajuk tu pon dah menjadikkan sesetengah orang melayu rasa jelek - malu nak ngaku apatah lagi nak bangga dengan kemelayuannya. takpe, tu...

rodong