Jumaat, 24 Jun 2011

cinta kasih ati

minggu cuti sekolah itu hari balik kampung sekejap, jumpa mertua punya buku tentang sirah rasulullah. punya khusyuk membaca, buku setebal separuh kamus dewan tu tinggal beberapa bab aja lagi nak aku abihkan dalam satu hari. dan semalam ke kuantan, berkesempatan singgah juga, lalu buku tu dikhatam terus. tapi tak puas ati kalo tak memilikinya. tajuknya yang agak panjang jadik tak ingat judulnya. cuma kabonya, buku tu mencecah 20 ribu jualan. sangat tragis, detail dan asyik masyhuk menghayati perjalanan idop rasulullah s.a.w. berwarna kuning keemasan dan berharga rm35 kalo tak silap, eeelok le kita dapatkan untuk singgah di hati kita kecintaan terhadap rasulullah s.a.w. ketnya crita yang nak aku paparkan ni tiada dalam bab-bab akhir dalam buku tersebut. yang ni aku dapat daripada emel je...

*******

Tiba-tiba dari luar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam. "Bolehkah saya masuk?" tanyanya. Tapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk, "Maafkanlah, ayahku sedang demam," kata Fatimah yang membalikkan badan dan menutup pintu. Kemudian ia kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah membuka mata dan bertanya pada Fatimah,"Siapakah itu wahai anakku?" "Tak tahulah ayahku, orang sepertinya baru sekali ini aku melihatnya," tutur Fatimah lembut. Lalu, Rasulullah menatap puterinya itu dengan pandangan yang menggetarkan. Seolah-olah bahagian demi bahagian wajah anaknya itu hendak dikenang. "Ketahuilah, dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara, dialah yang memisahkan pertemuan di dunia. Dialah malaikatul maut," kata Rasulullah, Fatimah pun menahan ledakan tangisnya.

Malaikat maut datang menghampiri, tapi Rasulullah menanyakan kenapa Jibril tidak ikut bersama menyertainya.. Kemudian dipanggillah Jibril yang sebelumnya sudah bersiap di atas langit dunia menyambut ruh kekasih Allah dan penghulu dunia ini. "Jibril, jelaskan apa hakku nanti di hadapan Allah?" Tanya Rasululllah dengan suara yang amat lemah. "Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti ruhmu. Semua surga terbuka lebar menanti kedatanganmu," kata Jibril. Tapi itu ternyata tidak membuatkan Rasulullah lega, matanya masih penuh kecemasan. "Engkau tidak senang mendengar khabar ini?" Tanya Jibril lagi. "Khabarkan kepadaku bagaimana nasib umatku kelak?" "Jangan khuwatir, wahai Rasul Allah, aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku: 'Kuharamkan syurga bagi siapa saja, kecuali umat Muhammad telah berada di dalamnya," kata Jibril.

Detik-detik semakin dekat, saatnya Izrail melakukan tugas. Perlahan ruh Rasulullah ditarik. Nampak seluruh tubuh Rasulullah bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang. "Jibril, betapa sakit sakaratul maut ini." Perlahan Rasulullah mengaduh. Fatimah terpejam, Ali yang di sampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril memalingkan muka. "Jijikkah kau melihatku, hingga kau palingkan wajahmu Jibril?" Tanya Rasulullah kepada Malaikat penghantar wahyu itu. "Siapakah yang sanggup, melihat kekasih Allah direnggut ajal," kata Jibril. Sebentar kemudian terdengar Rasulullah mengaduh, kerana sakit yang tidak tertahankan lagi. "Ya Allah, dahsyat nian maut ini, timpakan saja semua siksa maut ini kepadaku, jangan pada umatku. "Badan Rasulullah mulai dingin, kaki dan dadanya sudah tidak bergerak lagi.

Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu, Ali segera mendekatkan telinganya. "Uushiikum bis-shalaati, wa maa malakat aimaanukum - peliharalah solat dan peliharalah orang-orang lemah di antaramu." Di luar pintu, tangis mulai terdengar bersahutan, sahabat saling berpelukkan. Fatimah menutupkan tangan di wajahnya, dan Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah yang mulai kebiruan. "Ummatii, ummatii, ummatiii!" - "Umatku, umatku, umatku" Dan, berakhirlah hidup manusia mulia yang memberi sinaran itu. Kini, mampukah kita mencintai sepertinya? Allahumma sholli 'ala Muhammad wa barik wa sallim 'alaihi. Betapa cintanya Rasulullah s.aw. kepada kita.

pssst: kekadang cinta kasih kita pada keta melebihi kasih pada anak bini. keta koto mesti anak bini kena marah, kalo calar lagik hangin!

Selasa, 21 Jun 2011

jalan mana nak ikut?

abdullah ibnu amru meriwayatkan bahawa rasulullah sa.w. bersabda, “umatku akan menyerupai bani israil selangkah demi selangkah. bahkan jika seseorang dari mereka menyetubuhi ibunya secara terang-terangan, seseorang dari umatku juga akan mengikutinya. kaum bani israil terpecah menjadi 72 golongan. umatku akan terpecah menjadi 73 golongan, seluruhnya akan masuk neraka, hanya satu yang masuk syurga.” kami (para sahabat) bertanya, “yang mana yang selamat?” rasulullah s.a.w menjawab, “yang mengikutiku dan para shahabatku.” riwayat imam tirmizi.

satu ketika sorang member dok tanya, "kalo takde mazhab tak bole ke?" kerana kekadang kebanyakan kita rasa susah dibuatnya. apatah lagi bila dalam keadaan tertentu kita kena pulak ikut mazhab lain. contohnya bila berada di mekah untuk tunaikan haji, contoh paling popular sebagai alasan. tu blom lagi crita bergaduh kerana mazhab!

"yang pertama kita kena faham bahawa perbezaan dalam mazhab hanyalah dalam perkara ranting (furu'), bukan hal dasar. contohnya hal baca qunut, wajib baca ke tak? dorang bukan bincang pasal wajib ke tak solat lima waktu tu..."

"yang kedua, mazhab tu suatu aliran. dorang tu ibarat guru. bila cekgu ngajo begini, begitu, kita akan ikut cakap cekgu. bila dah ramai yang ngikut, maka lahir le suatu aliran dan disandarkan pada nama guru tersebut... contoh kalo kat negara kita ni, dorang slalu kata dalam bahasa melayu pon ada mazhab, ada dua prof. yang glemer yang sokmo dirujuk sebagai mazhab tu!"

"cuma bezanya imam mazhab kita tak rigid pon. dorang sendiri kata, bole ikut mana-mana. hatta kalo nak tau, imam syafei blajo daripada imam malik dan anak murid imam hanafi, manakala imam hanbali pulak berguru dari imam syafei. takan nak kata anak murid lawan tokey kot?"

"berbalik pada soklan tayah bermazhab... kita kena tanya pulak kat diri kita, mampu ke kita berfatwa? kita hapal ke quran dan hadis? tau ke asbabun nuzul? tau ke bahasa arab dan segala selok belok balaghah, ma'ani, mantiq dan macam-macam la? tau ke usul fiqh dengan bab qias, masalihur mursalah dan apa lagi istilah yang aku pon dah tak hengat! bla... bla... bla..."

"abih tu apa crita dengan syiah ni?"

"heee... tu baru topik aliran yang wujud dalam masalah fekah. syiah pulak muncul kerana pertelingkahan politik mengenai pelantikan khalifah. dari situ juga muncul golongan khawarij. nampak tak bezanya?"

"tu blom kira pecahan mazhab dalam perkara usuluddin... ada muktazilah, syiah, murjiah, jabariah dan macam-macam lagi... semua tu kebanyakan rentetan dari perbalahan politik hingga membawa kepada perkara akidah dan masalah fekah"

pssst: ala macam politik kita ni la... bila sorang kluo parti, tubuh pulak parti lain. mula pekembar pecah parti negara, kendian 46 lepas tu ada pkr. tu blom parti india dan cina yang berantakan juga... masing-masing tuduh orang salah dengan segala macam dalil!

Jumaat, 17 Jun 2011

prakhutbah jemaat

jika ada kesempatan, baca le buku tulisan dr. maurice bucaile, bible, al-quran & sains moden. sangat bagus untuk kita menerobos mukjizat al-quran...


"hai manusia, apakah yang telah memperdayakan kamu (berbuat derhaka) terhadap Tuhanmu Yang Maha Pemurah, yang telah menciptakan kamu lalu menyempurnakan kejadianmu dan menjadikan (susunan tubuh) kamu seimbang" (maksud surah al-infithar: 6-8)

"hai jin dan manusia, jika kamu sanggup menembusi (melintasi) penjuru langit dan bumi maka tembusilah, dan kamu tidak dapat menembusinya melainkan dengan kekuatan (sedang kamu tidak punya kekuatan)" (maksud surah ar-rahman: 33)

salah satu daripada hipotesis ayat ini, bahawa manusia bule menakluki bukan sahaja penjuru angkasa malah ke dalam perut bumi jua.

"dan jika Kami bukakan kepada mereka salah satu daripada (pintu-pintu) langit, lalu mereka terus-menerus naik ke atasnya, tentulah mereka berkata, "sesungguhnya pandangan kamilah yang dikaburkan, bahkan kamilah orang-orang yang kena sihir" (maksud surah al-hijr: 14-15)

ayat ni menerangkan kehairanan yang akan dilalui oleh kafir quraiys jika Allah bukakan pintu langit. tapi penggunaan kalimah 'lau' (jika) menunjukkan keadaan itu takan berlaku pada mereka sebaliknya pada orang lain khususnya angkasawan yang ada pada abad ini...

"dan Dia telah menundukkan pula bagimu matahari dan bulan yang terus-menerus beredar (dalam orbitnya) dan telah menundukkan bagimu malam dan siang" (maksud surah ibrahim: 33)

adanya peraturan-peraturan yang dipatuhi oleh cakrawala ini menunjukkan ada suatu kuasa maha hebat yang mencipta dan menguasainya, itulah Allah Maha Agung lagi Maha Perkasa. Maha Suci Allah, tidaklah Engkau jadikan hal ini dengan sia-sia...

Selasa, 14 Jun 2011

tempoh bertenang

baru je abih meeting... tapi dan lagik amik kesempatan kat bos, "saya ni dalam tempoh kuarantin, jadik mintak maaf tak dapat tak komit dengan banyak program yang melibatkan hari cuti..."

kaitannya dengan blog, sama. tak dapat nak acap kali berziarah dan bersantai sampai tengah malam...

jadual harian yang dah bertukar ni, betul-betul mencabar. bila kengkawan ucap tahniah, aku segera menyengetkan kaki bagai ketempangan. baru rasa keja orang pompuan yang berkerjaya. balik je rumah nak memasak, basuh pinggan, basuh baju, ngemas mana yang sempat, ngajo ngaji lagik... ngeh3x, rasakan! hilang kejap masa nak bergumbira...

psst: mintak maaf, semua komen tak dapat nak balas... sekadar baca sambil tersenyum jeee.. tima kasih kerana masih sudi menjenguk blog yang bersawang nih

Khamis, 9 Jun 2011

pompuan? heee yang penting sihat dan sempurna!

semalam penat ngemas rumah, ari ni nak ngibas blog! uiks, nampak beno lama ngat cuti berblog...

*******

hadis yang diriwayatkan oleh ibnu majah dari syaidatina aisyah r.ha, bahawa rasulullah s.a.w. bersabda: “nikah adalah sunnahku. barangsiapa yang tidak mengikut sunnahku, maka dia bukanlah termasuk dalam golonganku. bernikahlah kalian. sebab sesungguhnya aku akan berbangga dengan banyaknya jumlah kalian di hadapan umat-umat lain pada hari kiamat nanti.”

3.00 pagi tadi kat laman spital, minah guard yang jaga kat pintu tu minta aku alihkan keta kat parkir. aku mintak izin kejap je untuk tak mau tinggalkan dorang dalam keta. dia bertanya, "anak-anak ke semua tu? brapa orang?" matanya terarah dalam keta myvi.

"aa'ah" kataku sambil menambah, "lima orang..." dia pon terdiam tak ada lagi sebarang perbualan selepas itu...

satu kegembiraan pada rasulullah s.a.w ialah banyaknya umat baginda kelak. membilang dengan jari, dah cukup seblah tangan rupanya jumlah anak-anak aku. tapi kalu nak pikul keranda, balancing lari plak. alhamdulillah di kala subuh bertandang tadi, ada insan baru juga datang dalam kluarga kitorang. ahlan yabunayya... lelaki lagi!

walopon rasulullah s.a.w. gembira dengan jumlah yang ramai tapi baginda juga mengingatkan:

"Hampir tiba masanya kamu dikerumuni oleh manusia seperti mana orang-orang mengerumuni sesuatu hidangan" seorang sahabat bertanya, "adakah ia lantaran pada waktu kita yang sedikit?" nabi menjawab, "tidak,sebaliknya kamu ramai tetapi kamu menjadi seperti buih ketika berlaku banjir. Allah mencabutkan rasa gerun dari hati musuhmu dan memasukkan perasaan wahan ke dalam hatimu." sahabat-sahabat bertanya, "apakah itu wahan?" nabi bersabda, "cintakan dunia dan takutkan mati" (Hadis Riwayat Abu Daud)

haaa... yang tu memang aku risau... sebab orang islam ni makin teruk nampaknya. ketika masyarakat eropah berlumba-lumba nak tau tentang islam, kita pulak berebut-rebut melupakan agama. na'uzubillah! moga anak-anak aku menjadi anak-anak yang soleh - qurrata a'yun

pssst: gambo anak takde lagi... gambo yang ada tu nak crita betapa kelabu asapnya manusia

pilihan

Melayu Hebat: kita genius la

siri tajuk tu pon dah menjadikkan sesetengah orang melayu rasa jelek - malu nak ngaku apatah lagi nak bangga dengan kemelayuannya. takpe, tu...

rodong