Sabtu, 31 Julai 2010

ko ingat aku lagi ke?

erti sebuah persahabatan...

bersembang dengan kawan sekampung tapi jarang berjumpa ni seronok juga. kawan aku ni memang 'gila motor'. kami sama satu sekolah dari sekolah rendah sampai la masuk u. cuma dia setahun lebih tua dari aku. seingat aku kat universiti dulu, maunya lima kali tukar motor. bila dah keja, duit terlebih, lagi beso le motor dia. motor yang ini je lebih mahal dari keta avanza aku. tu pon tah brapa kali tukar. tayar aje tak kurang rm650 sebijik dan perlu ditukar selepas 3 ribu km... huuu dapat brapa biji tayar keta tu...

persahabatan aku ni hanya le hubungan sorang manusia yang biasa macam orang lain juga. namun persahabatan dan kasih sayang yang nak dikongsikan ni lebih hebat lagi. jom layan kisah 2 lelaki yang memelihara menda alah ni sejak kecil. bila dah besar, tak sesuai la pulak nak pelihara kat rumah. so dorang putuskan, elok le dihantar aje ke habitat asal di afrika. setelah beberapa tahun, rindu pada kawan lama memaksa mereka mencarinya.
video

yang dikendong dan ...

aduhai...

tengah tido... bunyi enpon plak... "ko kat mana?"

"kat kg. baru... err... sebenarnya aku nak cakap pon serba salah kat ko ni... heee, keta aku kantoi la, bateri weak!" bila kawan aku tlepon semula dalam kul saploh. memang aku tengah tido dalam keta masa tu. aku kalu bule tak mau susahkan orang...

kalo Allah nak duga memang cenggini le. dah brapa kali situasi gini aku terkena. bila musibah datang, aku usaha sana tak dapat, usaha sini tak berjaya, so lebih baik tunggu je la... lepas tipon adik, adik ipar, biras dan kengkawan tak dapat, lepas aku merayau malam cari kedai kereta semua dah tutup, aku yakin usaha aku akan tidak berhasil. so keputusannya; tido dalam keta dan tunggu esok pagi.

sebenarnya aku ada function kat hotel jalan ipoh malam tadi... dek kerana jammed yang teruk, maghrib pon lewat dek terperangkap (sibbaik sempat di kg. baru) maka aku miss le function tu. harap boss tak marah le yea.

member datang, dia ajak tido kat rumah dia. aku sebenarnya tak selesa, tapi takde pilihan. lepas hantar orang rumah dia akan jemput aku. ntah camana, Allah bukakan ruang untuk aku... eelok kawan aku je jalan, kedai keta kat tepi aku parking di kg. baru tu buka sikit pintunya. terus aku tanya dan tukar bateri. alhamdulillah nampaknya tak perlu tido dalam keta malam nih. member datang, mengeteh dulu bertanya khabar... kul 1.30 pagi baru sampai rumah.

Jumaat, 30 Julai 2010

padamkan pelita jika urusan personel yee

pesan dari sorang pakar motivasi terkenal:

Ada orang datang ke pejabat dengan perasaan penuh gembira & ceria, ada datang dengan perasaan 'biasa' dan ada datang dengan perasaan 'serba tak kena'

Ingatlah, sesiapa yang datang hanya dengan perasaan 'biasa' saja, hasilnya adalah 'biasa' saja, sesiapa yang datang dengan ceria, hasilnya akan jadi lebih daripada biasa ataupun luar biasa. Bekerja la dengan ceria agar menghasilkan produktiviti yang luar biasa yang akan menggembirakan orang di sekeliling kita. Semoga hasil itu akan mendapat keberkatan insyallah... Jadi renunglah :-

1. Ada antara kita datang ke pejabat hanya memenuhi tanggung jawab 'DATANG BEKERJA' tapi hampeh, hasilnya macam kita 'TAK DATANG' kerja

2. Adakala kita rasa kita BUSY giler, rupanya kita hanya 'KELAM KABUT'.

3. Adakala kita rasa kita PERIHATIN', tapi rupanya kita BUSY BODY

4. Adakala kita rasa kita OPENMINDED and OUTSPOKEN tapi rupanya kita KURANG PENG'AJAR'AN.

5. Adakala kita rasa kita berpemikiran KRITIS rupanya kita hanya lebih kepada KRITIK yang mencipta KRISIS.

6. Adakala kita rasa kita ingin menjadi LEBIH MESRA tapi rupanya kita dilihat lebih MENGADA

7. Adakala kita suka bertanya 'KENAPA DIA NI MCM TAKDE KEJE', adalah lebih baik kita tanya 'APA LAGI KEJE YANG AKU BOLEH BUAT'

Pejam mata dan renunglah diri, kalau kita perlu melakukan ANJAKAN PARADIGMA, maka lakukanlah... Segera!

tapi manusia tetap manusia... sukar untuk berubah kerana kita selalu beranggapan kita lebih baik... adakah dengan merasakan itu kita sememangnya terbaik? Maka untuk itu, mari kita mula senyum, ceria, mesra sesama kita dan tingkat kerjasama dalam kerja. tak rugi kita semai rasa 'kekeluargaan' dalam tugasan... kalau kita kurang kerja, cari la kerja membantu teman-teman yang lain. Tak dapat gaji lebih pun tak apa sebab pahala dapat... kita draw kat akhirat nanti... tapi kalau kita asyik dengki-mendengki... nasib la sebab dah ditentukan jalan yang sukar itu yang kita pilih...

Renunglah, berapa orang kawan kita dan berapa orang lawan kita, nescaya itu la kayu pengukur diri yang sebaiknya...

"mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik"

psst: aku sokmo kena paksa diri nak g keja

Rabu, 28 Julai 2010

amik ikhtibar

surat kabo hari ni dok crita trauma bebudak yang diculik dek kealpaan ibu bapa yang tinggalkan dalam kereta. aku pon sokmo gak buat gitu tapi dengan pesan pada bebudak ni kunci dan jangan buka kecuali mak dengan ayah suruh. tapi dalam beringat pon kekadang bule terkena gak, maklum le dorang yang niat tak baik ni sanggup buat apa saja hatta pecahkan cermin kereta untuk melampias nafsu mereka.

yang ni lagik dasat...

cerita yang berlaku di sempadan mexico satu ketika dulu. time mak bapak sibuk uruskan passport di sempadan, si anak kenit ni bermain sambil berlari kendian hilang... maknya dok melilau mencari sambil minta bantuan polis. agak lama menunggu kot-kot bule dapat balik, tetiba nampak sorang lelaki mengendong budak tu, terus le maknya berlari menuju ke arah lelaki tu. terkejut beruk, ye la orang salah bila rasakan pompuan tu mak budak tu lantas dia pon lempar budak tu dan cuba lari. polis dapat tangkap le mamat tu tapi malangnya budak tu dah mati rupanya. dan post mortem menunjukkan...

video

si kecil ni jadik mangsa pedagang kokain dan bila selesai urusannya nanti ia akan dicampak seperti sampah. manusia semakin gila?

Selasa, 27 Julai 2010

pasemboq

orang kata cara nak buat roti canai pon ada dalam al-Quran... camana eks? "tanyalah pada ahli zikr jika kamu tak tau..."

...

aku tengah syok menghirup laycheekang, bila kawan sepejabat yang rancak bercerita, berkata, "sekali lagi awak buat, saya tampar awak!" dan laycheekang aku pun hampir tersemboq... kawan sebelah terkekeh ketawa bila tengok aku hampir tersedak.

anak dara nak tampo bos yang tengah menggatal? heee... nak tau? kena tampo dek anak dara walopon sakit, tapi "sedappp..." kata p.ramlee.

tu crita asam garam anak dara kat opis yang kena ngorat dek bos kemaruk...

sebenarnya aku nak makan pasemboq padang kota, tapi tah camana amik juga le kue teow udang. rasa cam ada budu la pulak, masam bin pahit le sikit. kata awek tu, "barangkali cuka banyak sangat..." takpe, esok pekena roti banjir tempat biasa kat penang ni. tapi nama jalan tu aku pon tak tau.

Isnin, 26 Julai 2010

islam - yahudi = kita?

memanjangkan nasihat

DIINGATKAN SEMULA supaya tak lupa.

Protokol ke-10 Yahudi mengandungi 8 perkara...

1. ..Song...
Lagu-lagu yang menghiburkan... jika ada anak-anak yang tak tau mengucap, tetapi boleh menghafal lagu Hindustan yang panjang berjela... Ada anak-anak yang tak hafal Fatihah, tapi boleh mengingati lagu Siti Nurhaliza yang panjangnya berdepa depa... berjaya sudah Yahudi... Hingga kita terfikir... bagaimana jadinya radio kalau tanpa lagu?

2. ..Sex....
Lagi satu kegilaan remaja dan yang tua. Seks di mana-mana. di kaca tv, dalam filem, dalam iklan... babak seks amat lumrah. kekadang adegan seks tak diperlukan, tetapi diselitkan jua sehingga ada orang menonton filem hanya kerana ada adegan seks... filem 18SX amat laris berbanding filem U... VCD lucah mudah didapati dan harganya amat murah... Adakah filem yang tiada adegan seks? Lagi sekali berjaya sungguh Yahudi laknatullah...

3. ..Smoke...
Rokok.. menjadi kegilaan para remaja. sehingga dikatakan tidak moden jika tidak merokok. malah sekarang merokok menjadi budaya bagi mana-mana perempuan yang kononnya mau digelar "up to date". Dulu yang merokok ini golongan pelacur saja ataupun penari kabaret... (aku tengok dari filem P. Ramlee) Syabas yahudi... berjaya lagi kamu...

4. ..Sport...
Pelbagai jenis sukan ditonjolkan dan lelaki dengan perempuan sama-sama berlumba mencari nama dalam sukan... hinggakan sekarang bola sepak pun perempuan main juga. Bila bersukan, tutup aurat mestilah jauh sekali, sembahyang pun banyak yang miss. bukan yang bermain sahaja tak sembahyang, yang menonton pun tak sembahyang juga... Kalau menonton di rumah, akan lambat sembahyang sebab takut tak nampak macam mana masuk GOL... Yahudi gol lagi.... sampai ada ulamak kata, kerana sukan sembahyang boleh tangguh... Masya-Allah!

5. ..Fun...
Hiburan...di mana-mana kita dapati hiburan yang melalaikan... Kalau kita lihat dalam 100 majalah, mungkin 99 adalah majalah hiburan. termasuklah majalah mangga... yang menayangkan buah mangga artis perempuan... Kalau ada konsert, sanggup orang Islam bertandang hingga menghabiskan banyak wang dan bila ke konsert, pelbagai maksiat akan diselit masuk... Yahudi terhibur lagi...

6. ..Female...
Perempuan... tawaran Yahudi yang amat mengasyikkan, terutama dalam iklan yang kadang-kadang tidak ada kena mengena dengan perempuan. Kalau kita ke kedai bateri kereta, di hadapan bateri terpampang gadis sunti separuh bogel beraksi... apa kena mengena bateri kereta dengan perempuan? kalau iklan Modess, perempuan ada patutlah... Yahudi bersorak lagi...

7. ..Fashion...
Fesyen terutama perempuan yang bermacam-macam. sehinggakan kalau pakai tudung pun mereka dah tak menutup aurat... Macam mana dikatakan bertutup aurat jika bertudung tetapi berbaju ketat yang kekadang menampakkan pusat? Yang mewarnakan rambut lagi teruklah... Buat apa bertudung kalau rambut diwarnakan... Bila warnakan rambut, mestilah tidak bertudung sebab kalau bertudung, bagaimana nak menayangkan warna rambut yang terkini itu... Kalau dah rambut diwarnakan, sembahyang pun tak sah... malah mandi hadas pun tak sah sebab kebanyakan pewarna adalah kalis air. itu tak kira yang cukur bulu kening lagi... Yahudi ketawa lagi... Umat islam sudah jadi macam Yahudi...

8. ..Food...
Lagi satu kegilaan Umat Islam terutama makanan dari Barat termasukalah McD, Kentucky , Pizza Hut dan seribu satu macam lagi... Buah kurma yang menjadi makanan Rasulullah dipandang hina... masuk rumah pun setahun sekali bila bulan Ramadan... tapi makanan Barat menjadi kebanggaan... Bila makanan datang dari Barat, adakah kita yakin tentang halalnya? Contohnya Kentucky, rempahnya datang dari Amerika... siapa nak pergi check, halal ke tidak? Bila makan benda haram, masakan iman menjadi mantap? Maka lahirlah Umat Islam yang bukan perangai saja macam yahudi, tetapi berfikiran pun macam yahudi... Nauzubillah... Yahudi makan Islam lagi...

Itu baru protokol yang ke-10... yang lain-lain entah macam-macam lagi... aku cinta Malaysia ... tapi lebih cintakan ALLAH... oleh itu, jika berlaku pertembungan antara kepentingan manusia dengan kepentingan Allah...

DAHULUKAN KEPENTINGAN ALLAH...

fikir-fikirkan le yea

Ahad, 25 Julai 2010

jodoh kehidupan

"Dan bagi tiap-tiap umat ada ajal (yang telah ditetapkan); maka apabila datang ajalnya, tidak dapat mereka dikemudiankan walau sesaatpun, dan tidak dapat pula mereka didahulukan."(maksud surah al-A’raf : 34)

sabtu, 6.45 terima sms, 'pakteh tenat masuk icu spital temerloh.'

tipon mak, "on d way gi spital bentong nak amik mak teh ni... takpe la kalo apa-apa kang mak tipon le"

kitorang pon siap-siap nak balik ikut karak highway.

takdan 15 minit mak tipon sambil menangis... rasa macam dah bule agak. "pak teh dah takde ngah!" "innalillah..."

bila jumpa makteh, "makteh ingat makteh dulu, makteh yang sakit teruk-teruk rupanya pakteh yang pegi dulu..."

"sabar le makteh..." apa lagi yang bule aku katakan selain membantu untuk dia kuatkan semangat.

dalam kepayahan menahan sebak, makteh cuba tersenyum. ada waktu dia melawak dengan tetamu untuk mengalihkan perhatian dia daripada kesedihan. pesan doktor padanya, "jaga kesihatan makteh dulu, jangan sedih sangat" sebelum dibenarkan kluo wad untuk mengurus jenazah suaminya. aku harap takde yang tersalah sangka dengan tindakannya tu. maklum le ketika berhadapan dengan sebuah kematian, beliau seolah-olah cool je...

ini senario kedua yang aku pnah hadapi. si isteri menyangka yang dia akan pergi dulu ketika sakit kuat, rupanya tidak seperti dijangka.

makteh sekeluarga tiada hubungan kekeluargaan tapi hubungan rapat ini lebih berbanding saudara sendiri.

semoga pakteh diampunkan dan dirahmati Allah serta ditempatkan di kalangan orang yang beriman.

"salam sejahtera wahai ahli kubur, kamu mendahului dan kami akan menuruti jejak kamu..."

Jumaat, 23 Julai 2010

eee... comelnyeeeee

bila babi tukar jadik khinzir!

ni bukan cerita mayat bertukar jadik khizir tapi babi yang bertukar...

satu masa dulu sindrom babi meletus khususnya masa wabak nipah, heboh dorang nak guna perkataan khinzir menggantikan perkataan babi. surat kabo dan tv pon ikut nyebut khinzir. kunun bunyinya taboo sangat. teruk bebeno kita ni punya akal.

aku ingat apa perkataan pon, kalu salah digunakan untuk menunjukkan perkara negatif, akan memberikan kesan tak baik kepada orang yang menerimanya.

contohnya 'mangkuk'. perkataan ini tabu ke? tapi kalu dah kita kata kat kawan, "hang ni memang la mangkuk.... mangkuk hayun tau?" aku rasa memang dengan kita skali dapat mangkuk hayun dok melekat kat dahi.

kenapa la babi pon nak ditukarkan kepada khinzir sedangkan khinzir tu ialah babi. cuma disebut dalam sebutan 'arob daa' (bunyi ala-ala sudin: bujang lapok)

soapa implikasi babi dan khinzir dalam budaya melayu?

sama macam crita orang Acheh menghayun buaian dengan lagu bencikan penjajah belanda, maka 'babi' juga begitu dalam masyarakat melayu. masa kecik-kecik hatta la ni pon, aku cuba mewariskan pada anak-anak, jangan sebut 'babi'. jijik, kotor, najis, hina dan semua tanggapan negatif ada pada perkataan tu.

perasaan itu menyebabkan babi pon tak senang. sebab bila orang marah, mesti nama dia pulak yang disebut sedangkan dia tak terlibat dalam-apa-apa konspirasi tersebut ketika itu (memetik temu ramah din beramboi dengan babi tonyok, korang pnah baca tak?)

oleh sebab perkataan khinzir digunakan menggantikan babi, kesan psikologi tersebut hilang dalam pemikiran dan budaya melayu. sudahnya, kita tak merasai apa-apa kesan pon terhadap menatang tu.

(anjing takpe sebab bole pegang kalu dia kering dan kita pon dalam keadaan kering)

budaya kita terhakis? jaga le keluarga kita...

Khamis, 22 Julai 2010

HARAP pisang ni BERBUAH lagi

aik! dah nak abih seminggu? esok dah nak semayang jemaat, tak lama lagi remdan nak menjelang plak...

alkisah...

Pada kali pertama solat Jumaat hendak didirikan, timbul pertanyaan siapa yang layak menjadi imam.

Baginda memerintahkan semua tenteranya termasuk dirinya bangun lantas bertanya, “Siapa antara kita sejak baligh hingga sekarang pernah meninggalkan solat fardhu walau sekali sila duduk!”. Tiada seorang pun yang duduk, kerana tidak seorang pun antara mereka pernah meninggalkan solat fardhu.

Baginda bertanya lagi, “Siapa antara kita yang sejak baligh hingga kini pernah meninggalkan solat sunat rawatib sila duduk!”. Sebahagian daripada tenteranya duduk.

Kemudian Baginda bertanya lagi, “Siapa antara kamu sejak baligh hingga ke saat ini pernah meninggalkan solat tahajjud walaupun satu malam, sila duduk!”. Kali ini semuanya duduk, kecuali sultan sendiri. Baginda tidak pernah meninggalkan solat fardhu, solat sunat rawatib dan solat tahajjud sejak baligh.

Inilah dia anak didikan Syeikh Shamsuddin al-Wali.

sultan mana ni? (gambar ehsan pak google)

Bagindalah, Sultan Muhammad Al-Fatih sebaik-baik raja yang telah diisyaratkan oleh Rasulullah s.a.w di dalam Hadisnya itu.

Sabda Rasulullah s.a.w. ketika menggali Parit Khandaq; “..Constantinople (kini Istanbul) akan jatuh ke tangan tentera Islam. Rajanya ialah sebaik-baik raja, tenteranya adalah sebaik-baik tentera… ” (Hadis riwayat Imam Ahmad)

pssst: huk ala, kalu aku dah lama duduk daaah!!!

Rabu, 21 Julai 2010

orang tua pesan: jangan suka sangat

gedik!

rumah aku dok kat hujung tanjung... tempat yang aman tapi jadik tumpuan bebudak belajar bawak motor pulak dahhhh...

bila balik keja, ada lagi keja. kekadang aktiviti keja kat rumah sambung sampai ke lewat malam, buat keja kat anjung rumah. yang aku tak tahan, bebudak kita ni tak abih lagi merayau dengan motor sampai tengah malam... nak marah kat mak bapak kang, aku pon ada anak. anak-anak aku sok tah camana... cuma yang teruk sangat, kekadang yang pompuan pon sama. bawak motor, getik bebeno pulak aku tengoknya. pnah juga aku tengok dorang main tukar driver sambil motor tu berjalan... terjerit-jerit le dua gadis sunti tu keseronokkan... pompuan yang buat keja gitu! oh yea, emansipasi. lelaki bule buat, pompuan apa kurangnya. apo la nak jadik orang kito ni

video

jaga anak-anak kita, jaga keluarga kita. nak jaga anak jiran tetangga, suasana dah tak cam di kampung dulu-dulu. silap tegur kang saman-menyaman la pulak...

Selasa, 20 Julai 2010

memilih jalan LURUS

"hipokrit!"

kata-kata tu pnah gak singgah kat telinga aku tapi lama dulu, masa tengah skuloh dulu. hanya disebabkan aku diminta public speaking dan aku memilih tajuk hal menuntut ilmu dari sudut agama. heee... biasanya bila kita bercakap yang ala-ala agama sikit, orang akan memandang dari atas sampai ke bawah dua tiga kali. tak masuk lagi yang ngeleng kepala tu. tak layak? tak sepatutnya? suluh diri? atau apa aje le tanggapannya. tak kesah le... dek kerana aku pon bukan le baik bebeno, dan bukan le sorang yang begitu peramah (tapi jangan le suruh berceramah), jadik aku mengelak bercakap tentang hal agama macam sorang ustaz.

ni kata-kata rakan yang rajin hantar emel, yang bole mengingatkan diri kita:

Pesanan Guru Mursyid :"Kalau kita hendak menasihati orang, tanya hati kita dahulu; tujuan kita hendak beri nasihat atau hendak memberi malu pada orang. Apabila kita hendak menyampaikan ilmu kepada orang, apakah tujuan kita? Hendak berkongsi ilmu atau hendak menunjuk-nunjuk yang kita lebih tahu. Kalau kita hendak bercakap tentang sesuatu, kita tentu tahu niat kita, hendak menunjuk kita pandai atau rasa berkewajiban menyampaikan ilmu".

dalam keadaan begini, mana lebih baik? diam atau berkata-kata? ada orang kata, "lihatlah apa yang dia kata, jangan lihat sapa yang berkata-kata" - maknanya orang tu tak bole jadik model la, ibarat sorang pencuri yang menasihati seseorang agar jangan jadik pencurik cam dia tu, tapi dia sendiri masih dok mencurik lagi.

diam adalah selemah-lemah iman bila berdepan perkara maksiat. tapi Allah juga mengancam (yang ni aku pegang le) "Sesungguhnya kemarahan yang amat besar di sisi Allah apabila kamu berkata-kata tapi kamu tidak laksanakan" (maksud al-Quran.) dan terlebih takut lagi kalu kita selalu menyuruh orang berbuat kebaikan tetapi akhirnya kita diuji oleh Allah telah melakukan perkara yang bertentangan dengan apa yang kita anjurkan. banyak dah berlaku ni, penceramah bebas disaman jiran... le, ustazah bertudung... le, pak imam ditangkap... le

kata rakan emel tu lagi: "Ingatlah pahala sesuatu amal ditentukan oleh keikhlasan kita. Kalau tujuan bukan kerana Allah, amalan itu akan menjadi macam debu.Bukan pahala kita dapat tapi bala."

Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi Muhammad s.a.w bersabda: "Apabila seorang anak Adam mati putuslah amalnya kecuali tiga perkara: sedekah jariah atau ilmu yang memberi manfaat kepada orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya." (Hadith Sahih - Riwayat Muslim dan lain-lainnya)

owh! aku slalu dok congak-congak segulung ijazah yang aku dapat ni adakah tiada nilainya... dan terus tercangak-cangak memikirkan apa harus dibuat...

Isnin, 19 Julai 2010

korang fikir LAWAK tak?

Daripada Aisyah r.a., katanya: "Saya sama sekali tidak pernah melihat Rasulullah s.a.w. dalam ketawa itu bersangatan sehingga terlihat anak tekaknya, hanyasanya ketawa beliau s.a.w. itu ialah tersenyum. (Muttafaq 'alaih)

Suatu hari pada ketika hendak menunaikan solat Jumaat yang dihadiri oleh lebih kurang 1,000 jemaah... tetiba masuk dua lelaki yang menutupi seluruh tubuhnya dengan pakaian hitam. tak nampak apa cuma dua biji mata dan membawa mesingun. lalu salah seorang lelaki tu bertempik, "Sesiapa yang sanggup MATI kerana ALLAH sila berdiri di tempat kamu!!"

Selepas mendengar amaran lelaki itu maka segeralah bertempiaran lari para jemaah itu untuk menyelamatkan diri. daripada jumlah yang 1,000 tadi tu hanya tinggal lebih kurang 20 orang sahaja yang masih berdiri di tempat masing-masing termasuk Pak Iman. Lelaki yang bertempik tadi segera membuka tutup mukanya lalu melihat ke arah Pak Imam sambil berkata, "Ok, Pak Iman, saya dah halau SEMUA yang hipokrit, sekarang bolehlah Pak Iman mulakan sembahyang Jumaat!" lalu kedua-dua lelaki tersebut berpaling dan meninggalkan jemaah...

Camana? Adakah anda rasa lawak dengan cerita ni? Selain terhibur, anda fikirkanlah...

************ ********* *

Lawakkan? dari 1,000 org yg mengaku dia Islam, hanya 20 yg betul-betul beriman

Lawakkan? berapa banyak manusia yang mudah lupakan ALLAH bila menghadapi bahaya... kedua-dua lelaki tu hanya membawa mesin-gun. dorg tak kata pun nak bunuh... tapi generasi sekarang amat lemah... baru kena ugut terus lari lintang-pukang, lupa yang dia tak sembahyang Jumaat lagi

Lawak, kan? ada juga yang agamanya cuma seminggu sahaja.. tu pun bila time sembahyang Jumaat... tunjuk muka kat org kampung... ada tu lagi dashyat setahun 2 kali aje... bila time sembahyang raya

Lawak, kan? ramai orang percaya pada gosip dan apa yang ditulis oleh surat khabar daripada apa yang tercatat dalam al-Quran

Lawak, kan? berapa ramai yang percaya dunia hanya sementara, akhirat tempat yang kekal, tapi berlumba-lumba mengejar dunia

Lawak, kan? kita boleh bersembang dengan boyfriend atau girlfriend berjam-jam tapi nak berdoa kepada ALLAH alahai, tak cukup masa

Dan lebih lawak lagi, bila kita boleh post banyak thread atau email yang berunsur lawak jenaka dan lucah ke semua tempat tapi merasa berat nak berkongsi dan nak hantar artikel-artikel yang berunsur agama

Tapi yang paling lawak sekali... berapa orang yang lepas baca benda ni akan sampaikan kat orang lain... berapa orang yang akan buka thread ni untuk luangkan masa membacanya? berapa banyak????

wallahu a'lam

pssst: aku sedang ketawakan diri sendiri nih... sob! sob!

Ahad, 18 Julai 2010

amboih rezeki muroh tul...

dua hari cuti ada kenduri, tertinggal la pulak berukben... takde arah le daaaah. bila balik ke rumah siap berkemas mana yang patut, terus capai laptop nak merayau ke blog kengkawan... pergh! hak cheqppjoy pon blom jawab, rupanya ada dua sahabat blog yang tak pnah miss ke blog ni dok bagi award, tima kasih banyak atas ingatan tu... dorangnya semuanya mempunyai keistimewaan masing-masing yang aku mesti nak berkunjung ke sana... nak tau? eeelok le korang gi ke blog dorang nih!

http://www.cheqppjoy.blogspot.com/

soklan: banyak nau soklan dia. antaranya, 'rasa blog kamu lawa ke?' heee lawa tak le tapi hensem le jugak, p. ramlee kata "manis adaaaa..."

http://www.koianakpahang.blogspot.com/

soklan: takde, cuma syarat kena tag pada 3 orang kengkawan...

http://www.akuanakpahang.blogspot.com/

soklan: amenda macho tu? huhu gamaknya, aku ni ada sikit macho kot, tu yang dorang bagi tu... cuma yang pasti macho tu ialah machoman (dulu femes sungguh bila layan gusti wwf)

so, untuk memanjangkan silaraturahim ni, semua teman dan rakan serta pengunjung dipersilakan jangan memalu nak amik. sekadar menyebut beberapa nama : pacifist, shameel, melatidaisy, macy, cheqppjoy, sahrom, aanas, mak, wan hazel, abd razak, iqbal, sakura, dan sesapa yang sudi lee...

walaupun dorang ada soklan yang kena jawab, baik abaikan bila amik dari blog koi ni... kan apa, sian kat kengkawan nak kena jawab yerk

Jumaat, 16 Julai 2010

saham ni rega tak jatuh punya!

baru dapat emel ni hari ni, dek perlukan tindakan segera elok le dipanjangkan...

1) Rumah Anak Yatim Baitul Hidayah

Kepada semua KAWAN – KAWAN / Dear Friends

Saya ingin menyampaikan permohonan bantuan oleh Rumah Anak Yatim Baitul Hidayah, Batu 13, Puchong untuk membantu mereka membayar bil elektrik yang tertangguh dari tahun lepas. Detail adalah seperti dilampirkan.

Puan Azuana, penjaga rumah tersebut memberitahu yang pihak TNB (Tenaga Nasional Berhad) telah mengeluarkan notis pemotongan sehingga 3 Mei ini. Jumlah tertunggak lebih dari RM5000. Pihak TNB meminta rumah tersebut membayar sekurang-kurang 1/3 dari jumlah tersebut.

Minta jasa baik pihak kawan2 semua untuk membantu seberapa mampu. Sekurang-kurangnya kita dapat mencukupkan 1/3 yang diperlukan.

2) Sekolah Agama Rakyat (KAFA INTEGRASI) AL WAHIDAH

Bantuan anda semua amatlah diperlukan bg menyelamatkan seramai 400 org pelajar Sekolah Agama Rakyat (KAFA INTEGRASI) AL WAHIDAH, Taman Bukit Indah Ampang kerana pada masa ini bangunan sekolah mereka sedang dilelong oleh pihak bank berkemungkinan daripada pemilik bangunan tidak mampu membayarnya.

Harga yang ditawarkan adalah RM 550,000 yang pihak sekolah tidak mempunyai kewangan yang mencukupi untuk membelinya walaupun Pengetua sekolah tersebut sedang mencuba sedaya upaya untuk menyediakan wang yang dikehendaki.

Pihak sekolah diberikan masa selama 6 bulan oleh pihak bank bg menyediakan wang tersebut. Setakat email ini ditulis pada 09/05/2010 pihak sekolah telah berjaya mengumpulkan sebanyak RM 20,000 dan mereka menpunyai masa lebih kurang 5 bulan lagi.

Oleh yang demikian, pihak sekolah sedang menjual saham sebanyak RM50 seunit bagi sesiapa sahaja yang ingin membeli bagi membantu pihak sekolah menyediakan wang yang secukupnya. Bagi sesiapa yang ingin mendapatkan kepastian mengenai keadaan sebenar, tuan2 dan puan2 bolehlah menghubungi sendiri Pengerusi Sekolah tersebut seperti butir2 di bawah.

HJ MOHAMED BIN SAHARUDIN - 0162953756 / 0199476844

Sumbangan tuan2 dan puan2 bolehlah dimasukkan ke dalam akaun bank seperti di bawah
Akaun : KAFA INTEGRASI AL WAHIDAH
Maybank :: 562209609000

3) Pusat Jagaan Siraman Kasih ,Rawang

Assalamualaikum WBT/Salam Sejahtera

Pusat Jagaan Siraman Kasih merupakan sebuah PUSAT KEBAJIKAN yang menaungi seramai lebih 60 orang anak-anak yatim, anak fakir miskin dan golongan yang layak menerima zakat. Pusat ini telah diasaskan oleh Pn Hajjah Kamariah Yaakob,seorang bekas guru sekolah kerajaan yang berhasrat menjadikan PJSK sebagai pusat membela kelompok anak-anak kecil yang sebegini.

PJSK juga berperanan sebagai Pusat Pengumpulan dan Agihan Bantuan berupa makanan asas, pakaian serta barangan lain untuk mereka yang benar-benar memerlukan bantuan, terutama kepada anak-anak miskin, ibu tunggal, warga emas dan lain-lain.

Kami amat berbesar hati sekiranya pihak tuan dapat menghulurkan sebarang bantuan untuk sama-sama menyumbang dan berkhidmat kepada mereka yang sangat memerlukan ini. Sebarang bentuk bantuan kewangan boleh di buat atas nama RUMAH SIRAMAN KASIH. Akaun Maybank 562012003129. Sebarang pertanyaan lanjut sila hubungi:

Pn Hajjah Kamariah Yaakob: 016-331 3546 atau fakskan ke nombor 03-6733 1690.

"Semoga usaha kita ini dinilai oleh Allah serta menjadi amal jariah yang berkekalan dan mendapat balasan yang terbaik di akhirat nanti."

psst: sesapa yang dok di kawasan berhampiran boleh le tolong kompomkan maklumat ni agar sekurang-kurangnya membenarkan maklumat berkenaan dan orang yang nak membantu pon lebih konfiden...

bas datang ko naik?

member: ngeh3x... minyak naik?

aku: lima sen je...

member: korokmu! lima sen minyak... tepung? kuih? roti canai? susu? bla... bla... ngeh3x lagi?

aku: takkkk...

aku: errr... sebenonya member ada bagitau dua tiga minggu lepas, beria-ria le aku gi tuang minyak penuh-penuh... esoknya takde apa pon... cis! rupanya hari ni dia naikkan... aku nak balik kampung petang nih!

member: ngeh3x... takpe, ikut petua aku ni...

video

Rabu, 14 Julai 2010

JAGA encik/cik ROHANI

nak memanjangkan apa-apa yang telah diperingatkan orang...

Awas Pinggan Mangkuk Diperbuat daripada Campuran Tulang Babi

PETANG semalam selepas makan di food court di Alpha Angle berhampiran rumah bersama rakan lama, Pyan Habib saya bersama isteri dan anak-anak melilau sekejap dalam kompleks itu untuk melepaskan penat kerana lengguh setelah lama melayari internet dan mengisi blog. Kebetulan di situ saya masuk ke ruangan pameran pinggan mangkuk. Sudah lama saya terliur dengan pinggan mangkuk dinner set dan tea set yang dipamer. Ia simple dan menarik. Setiap kali tersasau ke kompleks itu, saya akan menjenguk ke ruangan pameran itu. Kerana semalam ada sedikit masa terluang saya memerhatinya dari dekat. Melihat reka bentuk dan juga harganya. Harga boleh tahan dan mampu milik. Nampak ia bermutu dan berkualiti... ada kombinasi klasik dan moden.

Hati berkenan dan berhajat untuk memiliki. Sempat juga tiga keliling pusing melihat pinggan mangkuk berkenaan, macam ikan sepilar nak belaga barangkali gayanya! Baru nak panggil promoter nak bertanyakan harga, tiba-tiba muncul seorang perempuan umur dalam lingkungan 50-an ke atas. Mulanya saya ingat dia promoter.

"Encik nak beli ke?" begitulah tanyanya. Saya sikit terperagah. "Kalau ianya dibuat dari China tertulis Han Bone China, elok jangan beli encik..?' katanya mensuspenkan sikit saya. Tanpa sempat saya bertanya dia menjelaskan, "kalau ada tanda Han China ia diperbuat daripada tulang babi. Ada campuran tulang babi..." jelasnya. Saya terkulat-kulat sekejap.

Belum sempat saya bertanya dia menjelas lagi; "Saya selalu ke luar negeri dan tengok sendiri di kilangnya macam mana ia dibuat. Ada campuran tulang babi," katanya lagi, jujur. Belum sempat saya mendapat penjelasan lanjut perempuan itu sudah berlalu. Saya rasa dia ikhlas memberitahu hal itu. Menurut isteri yang nampak perempuan itu bersama suaminya ketika itu sudah menuju ke eskelator untuk turun dan begitu melihat saya sedang memegang pinggan dia pusing semula dan mendapatkan kami.

Selepas mendengar itu tiba-tiba selera untuk meneliti dan memiliki pinggan berkenaan hilang terus. Babi! Ia satu nama yang cukup sensitif bagi orang Melayu. Mulanya saya cuba mencari justifikasi dalam diri bagaimana untuk menolaknya. Hanya setakat campuran dalam bentuk serbuk... fikir saya, masakan... Ah... sudah bercampur jadi tidak bolehlah. Kalau beli dan memilikinya ia sudah jadi bersubahat!

Selepas meninggalkan tempat itu ingatan serta-merta juga terkenang kepada persoalan dibangkitkan di Parlimen mengenai makanan haram di hotel yang dibangkitkan oleh ahli Parlimen. Kalau benarlah pinggan keluaran Han Bone China itu diperbuat dengan campuran tulang babi tak moleklah membelinya. Haram!

Sambil berjalan pulang saya terus terkenang kepada pinggan itu dan merasakan bagaimana bukan Islam cuba mempermain atau mengenakan umat Islam. Mungkin mereka tidak ada niat hendak perkenakan orang Islam tetapi kerana teknologi semasa atau penemuan baru dalam dunia pinggan mangkuk secara tidak langsung telah mengenakan orang Islam yang tidak berhati-hati.

Di sini, kalau boleh saya ingin cadangkan supaya Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, bersama Jabatan Kemajuan Islam (Jakim) mengambil berat perkara ini. Mana-mana barangan atau apa juga benda yang dimport dari negara bukan Islam hendaklah ditelitikan dan dipastikan tentang kesahihan halal haramnya. Adalah malang kita yang begitu kuat berpegang kepada Islam tetapi tanpa sedar telah menjadi pengguna kepada barangan keluaran negara luar yang boleh merosakan iman dan akidah kita.

babi lagik!!!

Isnin, 12 Julai 2010

tido pon dah mula lena

rasa selera tido bertambah semenjak piala dunia tamat... takde le asyik nak tersengguk-sengguk tido, maklum le takut terlepas siaran langsung... sesekali ada juga terkejut tengah malam, bila buka tv... "eh! takde bola ke malam ni?" dalam pisat-pisat tu g le tengok jadual, "hampeh! besok laaaa" sambung balik tido.

dan terlebih aman rasanya tak dengo lagi orang mati pasal bola lepas abih wc ni kot. tak macam satu kes tu bila sorang pemain bola ditembak sebab ter'gol' sendirik... barangkali bosan asik penyerang je dapat anugerah kasut bola, sesekali lepas tensen sepak kat gol sendiri... puas ati.

hadis riwayat Abu Hurairah r.a., ia berkata: Rasulullah saw. bersabda: "Barang siapa yang bunuh diri dengan benda tajam, maka benda tajam itu akan dipegangnya untuk menikam perutnya di neraka Jahanam. Hal itu akan berlangsung terus selamanya. Barang siapa yang minum racun sampai mati, maka ia akan meminumnya perlahan-lahan di neraka Jahanam selama-lamanya. Barang siapa yang menjatuhkan diri dari gunung untuk bunuh diri, maka ia akan jatuh di neraka Jahanam selama-lamanya"

video

pilih: derita atau bahagia

memanjangkan nasihat...

"hidup kita cuma di dalam 3 hari:
semalam ~ sudah menjadi sejarah.
hari ini ~ apa yang sedang kita lakukan.
esok ~ hari yang belum pasti.

hisablah hari pertama semoga hari yang kedua kita lebih baik kerana mungkin ajal kita pada hari yang kedua.

hidup cuma dalam 2 nafas:
nafas naik.
nafas turun.

hargailah nafas yang naik kerana udara yang disedut adalah pemberian Allah secara percuma dan carilah keredhaan~Nya dalam menggunakannya.

bertaubatlah dalam nafas yang kedua kerana mungkin itu nafas yang terakhir keluar dari tubuh bersama nyawa dan roh untuk meninggalkan dunia yang fana ini.

hidup cuma ada 2 pilihan :
hidup dalam keredhaan Allah.
hidup dalam kemurkaan Allah.

hidup yang abadi cuma ada 2 tempat :
kekal di dalam neraka.
kekal di dalam syurga.

ingatlah kecelakaan neraka itu amat mengerikan dan kita hanya diyakinkan oleh keyakinan kita kepada rukun iman. rukun iman itu pula ada 6 dan apabila hilang salah satu daripadanya maka hilanglah ia.

kelazatan dan kesejahteraan syurga itu maha hebat. tidak terduga oleh fikiran kita dan untuk mendapatkannya, terjemahkan rukun islam yang 5 itu dan puncaknya adalah solat ... amat sukar untuk dipercayai bagi yang ingin ke syurga tetapi tidak bersolat, umpama seorang yang mahu menaiki kapal terbang, tetapi tidak mempunyai boarding pass.

dan mereka yang sengaja melalaikan solat, umpama mengeposkan sepucuk surat tanpa melekatkan setem ... apabila ditanya bagaimana surat itu akan sampai pada penerimanya ... lalu dia pun berkata setemnya akan dihantar kemudian.

ada 2 penyelesaian dalam kes ini :
dia mungkin didenda ... atau, suratnya masuk tong sampah.

oleh itu, tidakkah kita semestinya bersyukur atas segala nikmat yang Allah kurniakan kepada kita ... sekurang-kurangnya Allah telah memberi udara secara percuma untuk kita berzikir mengingati~Nya setiap detik dan ketika, hinggalah kita kembali kepada Allah dalam keadaan jiwa yang tenang ... lalu masuk ke dalam syurga dalam keadaan kita redha dan Allah meredhai.

semoga kita semua berbahagia dan sejahtera senantiasa ... di dunia jua di akhirat kelak serta di dalam rahmat Allah s.w.t.

Ahad, 11 Julai 2010

awas, malam ni belanda mengganas?

sian penyokong spanyol... insyaallah, spanyol akan kembali ke pangkuan islam!

huuu, orang belanda?

sama seperti penjajah seblom ni, mereka juga amat zalim dan sangat penindas. bangsa indonesia diganyang tanpa belas. mungkin kita pnah dengo nama snouck hurgronje. nak tau lebih lanjut kisah dia, bule tengok kat wikipedia.

secara ringkasnya beliau merupakan dalang yang menyebabkan kejatuhan kerajaan acheh pada 1904, yang sangat teguh berpegang dengan islam dan mampu bertahan dari serangan belanda. mereka menjadi bangsa indonesia yang paling lewat dijajah lantaran kekentalan mereka. hingga dikatakan setiap anak yang dalam buaian akan didodoikan dengan lagu perjuangan menentang belanda. tak heran le mereka sangat membencikan penjajajah ganas ini.

snouck hurgronje, kristian khatolik yang kelat pahit ini dihantar belajar tentang orang islam di mekah dan telah memeluk islam untuk tujuan mendampingi ulama islam. ada uudang sebalik mee... dan telah diatur takdir Allah, supaya kita mengambil ikhtibar, dia bertemu dengan seorang ulama acheh dan daripada ulama ini beliau dapat merisik kekuatan sebenar bangsa acheh. melalui surat-urat dan nasihat hurgronjelah, akhirnya acheh berjaya ditundukkan.

catatan nasihat snouck hurgronje telah diterjemah dan dibukukan ke dalam tulisan indonesia dan walaupun aku ada sebahagian terbitan tu namun blom berkesempatan nak membacanya. teruk tu laaa...

okeh, warm-up dulu seblom tido untuk tahajud dan layan bola malam ni
video

Sabtu, 10 Julai 2010

ko penyokong spanyol heh?

pnah dengo nama sultan alimuddin 1 dari sulu (mindanao)? heee, sejarah negara pon tak hengat, camana pulak nak kenal mamat dari sulu ni ye dak? meh aku kenalkan sebab aku pon baru je kenal...

ketika penduduk sulu berperang menentang penjajah spanyol di sekitar kepulauan selatan filipina, mereka berhadapan dengan satu bangsa yang sangat kejam dan zalim. sama seperti bangsa portugis yang sangat memusuhi islam, orang spanyol bertindak membakar masjid, memaksa penduduk menganut kristian khatolik, menjadikan mereka sebagai hamba abdi, dan menangkap, memenjara dan mengkristiankan guru-guru agama.

apabila perdamaian dicadangkan, sultan alimuddin 1 telah bertemu dengan pemerintah spanyol. dengan tipu helah dan cara yang keji, baginda ditawan dan dipenjarakan di manila. baginda dipaksa menerima kristian, ditukarkan namanya sebagai sultan alimuddin ferdinand dan disebut dalam buku-buku mereka sebagai 'don partandori alimuddin pertama khatolik sultan sulu'. orang melayu sulu tidak pnah diam untuk membebaskan baginda. hanya setelah inggeris mengalahkan spanyol pada 1763 di manila, baginda berjaya dibebaskan.

alhamdulillah, rupanya baginda tidak pernah memeluk kristian walaupun terpenjara selama 14 tahun. barangkali penukaran nama itu sebagai strategi memperdayakan orang islam sulu supaya menjadi kristian. hebatnya baginda mempertahankan keimanannya walau dihina, dipaksa dan diseksa. kalu nak tau apa perkaitan kita dengan sultan ni, baginda ialah kerabat sultan johor yang sangat tegas dalam menegakkan hukum islam. baginda akan menghukum rakyatnya yang coleh/culas (cuai) melaksanakan perintah agama khususnya solat.

berbanding sekarang, barangkali kita biasa dengar nama azlina joy. bagaimana pulak dengan kisah hartina, norfazilah, siti dan banyak kes yang tak diketahui umum yang rata-ratanya tersungkur di pintu gereja hanya dek kerana cinta. (rujuk: murtad jangan pandang sebelah mata, ann wan seng)

jati diri islam+melayu sudah terlerai

tido awal buat bekalan

"Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa ditempatkan di dalam beberapa taman Syurga, dengan mata air-mata air terpancar padanya. (Keadaan mereka di sana) sentiasa menerima nikmat dan rahmat yang diberikan kepadanya oleh Tuhan mereka. Sesungguhnya mereka di dunia dahulu adalah orang-orang yang berbuat kebaikan. Mereka sentiasa mengambil sedikit sahaja: masa dari waktu malam, untuk mereka tidur. Dan pada waktu akhir malam (sebelum fajar) pula, mereka selalu beristighfar kepada Allah (memohon ampun)" .(maksud surah Adz-Dzaariyaat15-18)

untuk peminat bola, jangan lupa malam ni... jom bangunnnnn (kalu tido dulu, bangkit tido tu buat le semayang tahajud jap... lepas tu layan la sampai pagi)

video

kita memang kuat sorak
kita menang sorak lagiiiii

Rabu, 7 Julai 2010

camana nak jawab ni?

"Perintahkanlah anak-anak kamu supaya menunaikan solat apabila usia mereka tujuh tahun. Apabila usianya 10 tahun pukullah mereka seandainya mereka ingkar, dan pisahkanlah tempat tidur mereka (antara anak lelaki dan perempuan)." (Riwayat Abu Daud)

kisah benar

seorang murid ditangkap kerana menjual gambar photostat cover dvd lucah di sekolah

...

satu petang...
"mama, hati-hati bukak pintu, kang orang jahat datang tangkap mama, dia bawak dalam bilik, dia bukak kain, dia rogol mama..."
ibunya terkejut@terkesima beruk mendengar anak seusia 8 tahun spontan bercakap begitu.

belum sempat dia membebel, si anak 4 tahun pula mencelah, "dia angkat baju mama, dia ambik gambar kopek mama!"
"weyyyy, mana ko belajar semua ni, cakap menda tak senonoh ni?"

pengaruh kawan? pengaruh tv yang banyak memaparkan keganasan seksual? atau kerana pendidikan seks tak diajar kat sekolah?
perlu ke pendidikan seks diajarkan kalu dah seusia kecil ini dah pandai menjual gambar lucah?

akhirnya... bila?

dzauk aku nak layan bola masih tak datang lagi

demam makin parah...

dah banyak juga timbul masalah...
sebab datang keja asyik mengeluh - ngantukkk,
dah banyak juga orang yang rebah...
sebab abih modal buat bertaruh - nyorokkk

dah banyak juga yang menyerah...
sebab team pujaan ramai lumpuh - tundukkkk
tak kurang juga yang mengalah...
sebab bajet ngeteh mamak abih luruh - moyokkk

so yang tinggal kumpulan gagah...
sebab dah betulkan mana yang seliuh - angguk, anggukkk!
aku yang pasrah cuma nak agah - tengokkk

jangan korang sampai tercekik bola cam ikan ni sudahhh - terukkk!
wc - banyak jadi kaya
wc - banyak juga papa
wc - kita tukang sorak jeeee

Selasa, 6 Julai 2010

dah londeh, londeh lagi

hubaya! hubaya! melayuku

cerita tentang masalah orang melayu memang tak penah abis... bercakap banyak tak mendatangkan kesan, langsung tak bercakap memburukkan keadaan.

ramai:

sang pemimpin dengan lagak masing-masing tak abih bertelagah. sang bapa gundah dengan masalah rumah tangga dan kekadang sampai cencaru makan anak. sang isteri berkelewak sampai istana menjadi neraka. sang anak lelaki terkapar menjadi manusia sia-sia bahana dadah. sang gadis menjadi lubuk anak haram... kita juara dalam segala lapangan yang memalit hitam nama moyang yang sejahtera... bahkan kitalah yang merosakkan nama agama yang mulia

sang aku hanya mengeluh syahdu

kita biasa dicela dengan gelar bangsa pemalas. bukan hari ini, sejak dulu lagi... zaman penjajah lagi. sila baca komen surat ini. surat lama sekadar mengingatkan kembali supaya kita sokmo sedar.

jangan dimaki penulisnya, takde gunanya pon... tapi nilailah diri kita sendiri. jangan lihat pada negatif, tapi carilah yang positif. membenarkan kata-katanya bererti membenarkan penghinaan tersebut. menafikan cemuhan itu bererti menipu diri kita

berdoa agar aku tak hanya pandai mengomel, jaga le kain sendiri ...

tapi ada waktunya kena jaga tepi kain orang - takut terlondeh - tempias malu tetap kena pada kita yang dok di sebelah dia. dek kerana orang akan mencaci disebabkan kita sanggup membiarkan saja keadaan begitu!

Isnin, 5 Julai 2010

tima kasih blanja, join la skali!

sebagai menghormati rasa 'ngidam' rakan blogger abg pie dalam n3 seblom ni, elok le kita berkongsi pelajaran sivik ni...


video


lain kali nak buat kija tu tengok-tengok la kiri kanan sketttt

salah ke aku...

Kadang kala...


Kadang kala
ketika kita menangis
tiada orang nampak tangisan kita

Kadang kala
ketika kita sedang menderita
tiada orang nampak derita kita

Kadang kala
ketika kita risau
tiada orang nampak kerisauan kita

Kadang kala
ketika kita gembira
tiada orang nampak kegembiraan kita

-

-

-

tapi kalau KENTUT!! Sekali je cukup....


Semua orang tau!!

manusia memang suka menunding jari

pssst: kot akan ada orang bertanya apa kaitan gambar dengan cerita? baik le aku bagitau awal... manusia selalu nampak yang tak elok je, jarang beno perasan yang baik-baik

Ahad, 4 Julai 2010

brani eksperimen ni?

"Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda (kekuasaan) Kami di segala wilayah bumi dan pada diri mereka sendiri, hingga jelas bagi mereka bahawa Al-Quran itu adalah benar. Tiadakah cukup bahawa sesungguhnya Tuhanmu menjadi saksi atas segala sesuatu?" [QS. Al- Fushshilat]

video

kalu nak cuba, pastikan anda pon pandai berenang dan pandai jugak buat cpr yea

Jumaat, 2 Julai 2010

mulakan hari kita dengan nama-Nya

بسم الله الرحمن الرحيم


mukjizat di sebalik bismillah adalah sebutan/nama singkat dari lafaz 'Bismillahir rohmaanir rohiim' yang bermaksud: 'Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.'

kelebihan-kelebihan bismillah

1) yang pertama ditulis qalam adalah bismillah. maka apabila kamu menulis sesuatu, maka tulislah bismillah pada awalnya kerana bismillah tertulis pada setiap wahyu yang Allah turunkan kepada jibrail.

2) "bismillah untukmu dan umatmu, suruhlah mereka apabila memohon sesuatu dengan bismillah. Aku tidak akan meninggalkannya sekelip mata pun sejak bismillah diturunkan kepada adam." (hadith qudsi)

3) tatkala bismillah diturunkan ke dunia, maka semua awan berlari ke arah barat, angin terdiam, air laut bergelora, mendengarkan seluruh binatang dan terlempar semua syaitan.

4) demi Allah dan keagungan-Nya, tidaklah bismillah itu dibacakan pada orang sakit melainkan menjadi ubat untuknya dan tidaklah bismillah dibacakan di atas sesuatu melainkan Allah beri berkat ke atasnya.

5) barangsiapa yang ingin hidup bahagia dan mati syahid, maka bacalah bismillah setiap kali memulakan sesuatu perkara yang baik.

6) jumlah huruf dalam bismillah ada 19 huruf dan malaikat penjaga neraka ada 19. ibnu mas'ud berkata: "sesiapa yang ingin Allah selamatkan dari 19 malaikat neraka maka bacalah bismillah 19 kali setiap hari."

7) tiap huruf bismillah ada junnah (penjaga/khadam) hingga tiap huruf berkata, "siapa yang membaca bismillah maka kamilah kekuatannya dan kamilah kehebatannya. "

8) barangsiapa yang memuliakan tulisan bismillah nescaya allah akan mengangkat namanya di syurga yang sangat tinggi dan diampunkan segala dosa kedua orang tuanya.

9) barangsiapa yang membaca bismillah maka akan bertasbihlah segala gunung kepadanya.

10) barangsiapa yang membaca bismillah sebanyak 21 kali ketika hendak tidur, maka akan terpelihara dari gangguan syaitan, kecurian dan kebakaran, maut mendadak dan bala. 11) barangsiapa yang membaca bismillah sebanyak 50 kali di hadapan orang yang zalim, hinalah dan masuk ketakutan dalam hati si zalim serta naiklah keberanian dan kehebatan kepada si pembaca


semoga mendapat keberkatan pada hari 'penghulu segala hari', belum terlewat untuk mulakan bismillah pada hari ini juga

Khamis, 1 Julai 2010

jumpa identiti?

nak selesaikan hutang aku

LAWAK ORANG ASLI siri last

yang dicopy dari emel,

PETAI

(rumah orang asli di kuala gandah, pahang)

Seorang penjual petai orang asli di tepi jalan berkata kepada seorang lelaki yang bercadang membeli petai itu ...

"Incik satu longok, RM1 syaja. Tapi, kalau incik ambil syemua, kira murah ...RM20 syaja."

Tanya lelaki berkenaan : "Berapa longgok semuanya?"

Jawab orang Asli itu : "Syemuanya 20 longgok ."

CUTI

Seorang pengawal keselamatan kaum orang asli yang bekerja di sebuah kilang berjumpa dengan manager minta cuti ...

"Tuan, syaya mahu minta cuti syeminggu balik kampung, ada urusyan keluarga. Bolehkah?

(balai raya kampung orang asli di lojing, cameron highland)

Jawab manager : "Cuti seminggu? oklah, saya bagi cuti seminggu."

Selepas 14 hari, baru si pengawal keselamatan itu balik bertugas.

Tanya si manager : "Kenapa dua minggu cuti?"

Jawab si orang asli itu : "Syaya minta syeminggu cuti. Tuan bagi syeminggu cuti. Jadi dua minggulah ..."

KONDOM

Seorang penduduk orang asli mengadu pada pegawai kesihatan:

"Doktor! doktor kata kalau pakai kondom, bini syaya tak boleh beranak, tapi syepas syaya pakai, dia beranak juga, sudah berduyun-duyun anak syaya."

Tanya pegawai kesihatan: "Pakcik pakai kondom itu betulkah caranya?"

Jawab orang asli: "Syaya pakai betul pada tempatnya, cumanya syaya ini orang Isylam, bila syaya tengok kondom itu tidak bersunat, syaya pun sunatkanlah (khatankan) ..."

kot-kot la crita ni ada moral yang boleh dipelajari, amik le yang baik-baik aje, kalu takde anggap sebagai pembasah bibir supaya senyum tu lebih sikit, hilang jugak stres seharian bekerja

pilihan

Melayu Hebat: kita genius la

siri tajuk tu pon dah menjadikkan sesetengah orang melayu rasa jelek - malu nak ngaku apatah lagi nak bangga dengan kemelayuannya. takpe, tu...

rodong