Ahad, 30 Mei 2010

putik MUDA kelapa TUA

sebuah kisah benar yang ditokok tambah hingga nampak karut tapi terlalu banyak kebenarannya.

suatu petang yang hampir romantis;

esah (bukan nama sebenar) tersenyum-senyum, dengan suara manja memulakan sembang... "la ni, betoi dak saya lebih baik daripada tijah (bukan nama sebenar)? dia janda, tua pulak tu dan dah tak cantik lagi. mesti abang dok cinta kat saya kalu nak compare dengan tijah, kan?"

hasbennya menjawab tegas, "dak aihhh, demi Allah!"

belom sempat esah bukak mulut, suami dia sambung kata-katanya, "demi Allah, tidak! dia mempercayai aku ketika orang di dunia ni menjauhi aku, hanya dialah teman baikku."

terkesima aku baca coretan cerita ini

sebenarnya gambaran cerita ini ialah cerita ketika Aisyah r.a. bertanya kepada Rasulullah s.a.w. kedudukan beliau setelah ketiadaan Siti Khadijah r.a. seperti tegas pengarangnya, apa perlunya Rasullulah s.a.w (tentunya bagi semua lelaki) untuk tidak mengambil hati Siti Aisyah dengan mengiakan sahaja jawapannya. lagipun Siti Khadijah r.a sudah tiada untuk dia berasa hati dengan jawapan Rasulullah s.a.w. tu. hebat bukan? Rasullullah s.a.w. seorang yang setia, tidak lupa pada isterinya walaupun telah tiada, bersikap al-amin dan al-siddiq - membenarkan apa yang tetap benar - "seorang yang jujur dalam perkataan, perbuatan dan pemikirannya." (Thomas Carlyle)

asal cerita..
ketika aku diurut menggunakan mesin ogawa, dengan penuh semangat, orang rumah bercerita tentang kisah sorang lelaki yang berurut dengan sorang janda. tah camana, janda tu naik syeh dia duduk atas lelaki tu dengan niat tak baik. menggelupur le lelaki tu melarikan diri dan keesokan harinya (agaknya la) kluo la tajuk di akhbar tabloid "... diperkosa... janda.. " aku pon tak ingat tajuk tu. korang cari je la.

sebagai respon provokasi, aku pon kata la, " tu semua salah pompuan"

"heh! apsal"

"ye la... kalu orang pompuan benarkan poligami... mesti la janda tu tak jadi cam tu"

"elehhhh, sudah laaaa, lelaki perangai tak semenggah (senonoh)!"

dan tak mau melanjutkan provokasi, aku pon alih crita lain.

heee mesti orang pompuan marah kat aku ni...

Sabtu, 29 Mei 2010

la 'datuk' pon nak jumaat dulu la

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

1. Tidakkah engkau mengetahui bagaimana Tuhanmu telah melakukan kepada angkatan tentera (yang dipimpin oleh pembawa) Gajah, (yang hendak meruntuhkan Kaabah)?

2. Bukankah Tuhanmu telah menjadikan rancangan jahat mereka dalam keadaan yang rugi dan memusnahkan mereka?

3. Dan Dia telah menghantarkan kepada mereka (rombongan) burung berpasuk-pasukan;

4. Yang melontar mereka dengan batu-batu dari sejenis tanah yang dibakar keras;

5. Lalu Dia menjadikan mereka hancur berkecai seperti daun-daun yang dimakan ulat. (maksud Surah al-Fiil)

ikut kepercayaan orang kampung, perkataan 'gajah' tak boleh disebut ketika di dalam hutan, apatah lagi diseru atau dicabar... dia dengar. jadi untuk lebih bersopan, ada yang panggil datuk je. ada crita daripada kawan tentang rakannya yang bercakap besar tentang gajah. akibatnya, rumahnya disondol gajah pada malam hari. malah, kami waktu kecil dulu (mungkin secara kebetulan) kena tempiasnya apabila memanggil gajah berulang kali di tepi hutan. tetiba gajah tu melaung menyebabkan kitorang lari lintang pukang.

kuala gandah, lanchang

tak tahan dengan n3 abg piewahid dulu, dan dengo kabo member dari kl nak datang sini... aku pon segera usulkan untuk beraya (wesak day) kat sini.

(sesi santai, sambil makan cekodok pisang dan minum air tebu)

rasa tak munasabah la plak, orang dari ostrolia dah sampai, kita yang dok kat sini, jalan nak pegi pon tak tau...

singgah semayang dulu kat kampung sokmit, kami tiba lepas solat jumaat. uiii, rupa-rupanya dah ramai yang berimam kat situ.

(yang tak merasa lagi, ni cuba le korang pejam mata dan bayangkan tengah menunggang haiwan terbesar di atas darat ni)

aku tak le kesah sangat sebab kecik-kecik dulu pnah tengok perhilitan tangkap gajah dan gajah pon pnah mengamuk kat kampung kami sampai ditembak dek seorang penduduk situ. sudahnya, lekat le nama dia dengan gelaran Mat Gajah! so trip ni, cuma nak bawak bebudak je (alasan!)

gajah ni kira salah satu haiwan kebesaran diraja Melayu zaman dulukala. kalu korang pnah tengok n3 ni, gajah digunakan dalam upacara penyampaikan watikah, khususnya apabila duta dari negara luar singgah kat Kerajaan Melayu dulu-dulu.

(sesi mandi air gajah, mak oi bau dia melekat, seminggu tak hilang naya g pejabat bau gajah)

sekarang dorang banyak lepak kat zoo je la, pasal duta datang jumpa YDP Agong naik bmw bawak sendiri watikah tu. heh, gajah pon menganggur jugak.

cuba le prahati maksud ayat 'sejenis tanah yang dibakar keras' dalam surah tu... barangkali ada rahsia yang tak tersingkap lagi

Khamis, 27 Mei 2010

takpe aku topup sikit...

sapa saja bole terbang?

orang kata, ada duit semua bule jadik... tapi kalu takde barang, banyak duit pon tak guna juga. jadik la macam zaman jepun. duit pokok pisang. berguni-guni tapi takde nilai.

umpama kasih sayang... ada orang kata duit boleh beli cinta, tapi belum tentu bole beli kasih sayang. kalu duit banyak hati tak bahagia, apa le gunanya. duit kadang-kadang jadi penjara hati. hati dikurung oleh ketamakan dan hasad dengki. duit menjadi nanah yang membengkak, pecah dan busuk akhirnya. takde duit pon susah juga yea. sekarang ni macam-macam cara dicipta untuk mendapatkan duit dengan mudah. mlm, skim cepat kaya, surat @ emel berantai dan macam-macam lagik.

"Bila mati anak Adam, akan terputuslah segala amalannya kecuali tiga perkara iaitu sedekah jariah yang dibuatnya, ilmu yang bermenafaat yang diajarnya dan anaknya yang soleh.”

aku slalu fikir, takde orang nak senang-senang bagi kita kaya. bukan ke lebih baik mereka dulu kaya. lepas tu kayakan kaum kerabat mereka daripada nak bagi kat kita yang tak pnah dia kenali... takpe la. bagi yang ingin berusaha keras untuk memilikinya, cuma pastikan mengikut lunas agama supaya idop di dunia gumbira di akhirat pula bahgia

seblom balik kampung, ni aku bekalkan sikit duit untuk sesapa yang nak amik... sila la kalo malu tutup mata, amik dan terus berlalu, jangan pandang belakang!

Rabu, 26 Mei 2010

sakit lagi ke kepala tu?

owh...
aku tak tau, apa yang aku mau
aku tak pasti, apa yang aku cari
aku tak suka, apa yang aku pinta
aku tak nampak, apa yang aku hendak
aku tak dapat, apa yang aku hasrat
aku tak rasa, apa yang aku raba
aku tak rindu, apa yang aku seru
aku tak sayang, apa yang aku hilang
aku tak cinta, apa yang aku ada
aku, tak!
aku?
owh...
aku!
aku, rasa?
aku tak apa-apa...

Selasa, 25 Mei 2010

nak letak kat mana tag ni

tima kasih...
daipada deena farhana

yang ni pon dia bagi gak


tapi yang ni, addusss... ada banyak soklan nak kena jawab...

3 names in your message inbox
1-spam
2-spam
3-spam yang banyaknya...

your main ringtone
henpon buruk... takde nada bunyi laaa

what you did at 12 last night
layan blog

who was the last person you went with? where?
Sam, jumpa nak settle bisnes dia kat semenyih

the colour of t-shirt you are wearing now
biru, bukan biru bn bukan juga biru pkr

the last thing you did read book
tak ingat tajuk tapi tentang diari alfonso de albuquerque la... sikit je pon

3 of your everyday favorite items
takde kot, pasal hari-hari mau...

the colour of your bedroom
ha..ha tanya orang lelaki pasal menda gini, warna baju aku pon terpaksa tengok balik... tak penah amik kesah

how much money in your wallet now?
takde! serius... memang takde sebab aku tak simpan duit dalam dompet

how's life?
ok, ok aje sebab aku takde nak cari apa sangat dalam idop

your favorite songs
peberet sangat pon takde.. ikut le sesedap rasa mulut menghibur ati...

what will you do next weekend?
ingat nak balik kampongggg

when was the last time you see your mom?
bulan lepas... seboleh mungkin tiap bulan balik le

when was the last time you talk to your parents?
minggu lepas ada la

who is the last person talked to you last night?
tentu la bini aku... walaupun dia dah tido sesekali ngigau tu aku cakap juga le dengan dia

the last surprise you got
emm... arahan gi manila

last thing you borrowed from your friend
pinjam stepler (kerajaan punya)

who is your bf/gf/husband/wife?
soklan dah pnah jawab dalam n3 seblum ni, rasanya dah terang dan nyata...

what do you feel right now
sakit kepala

wanna share with who?
takyah laaa, err tengok la camana...

who know your secret?
idop tak berahsia...

they keep your secret?
...

are you angry with someone?
rasanya, tak

what do you order at McD?
beger tu pon member blanja

the last time you feel so sad?
baru jap tadi... terhantuk kat pintu kaca lepas aku jumpa bos beso... camana aku ble tak nampak, mesti pressure tensen kat orang lain, aku plak yang kena

mahu tag?
tak moh...

kalu ada yang sudi nak amik sila la... takde paksaan

Isnin, 24 Mei 2010

TOLONGGGGGG!!! tolong la amik...

tanpa menyebut nama tertentu

penghargaan dan terima kasih
aku nak titipkan pada semua rakan yang sentiasa bertamu
yang membuatkan kuntum senyuman sentiasa tersimpul
yang membuatkan persahabatan makin berkepul-kepul
yang membuatkan hari-hari tak terasa telah berlalu
yang membuatkan minda sentiasa bak peluru
yang membuatkan aku jadi rindu
dan termasuk kategori hantu
hantu blog
jadik harap sudi le
kiranya terima
pemberian sekenit ini
buat tanda
kita pernah bersua
di maya yang fatamorgana
so harap pada semua ahli dan rakan yang bertandang... aku nak bagi pada semua tanpa syarat dan tanpa di'tag'
terima kasih

Sabtu, 22 Mei 2010

heran kita tak boleh sabil?

"pertama ialah perkhidmatan yang baik untuk kita persembahkan kepada tuhan dengan menghalau orang islam dari negeri ini dan menghalang pengaruh golongan muhamad (s.a.w.) daripada berkembang."

ucapan alfonso de albuquerque menjelang serangan kedua ke atas kota melaka.

kesudahan atas kejatuhan melaka... setiap kali ditemui, orang melayu lelaki dan perempuan, tua dan muda serta kanak-kanak dijarah atas rasa kebencian dan permusuhan bertulangbelakangkan perang salib.

lebih kurang 3000 ribu meriam dirampas, 2000 daripadanya diperbuat daripada gangsa. selain itu, mereka merampas banyak senjata api yang dikenali sebagai bercos yang mempunyai roda, senapang lantak, baju besi dan sebagainya.

beberapa saudagar yang pada mulanya menyokong raja telah berpaling tadah pada saat melihat kejatuhan melaka. antaranya nina chatu yang kemudiannya dilantik menjadi shahbandar bagi saudagar hindu. beliau akhirnya mati membunuh diri pada 1514. utimutaraja, ketua saudagar jawa yang berpaling tadah ini kemudiannya dihukum mati dan seluruh keluarga turut dibunuh apabila diketahui beliau mempunyai hubungan sulit dengan raja yang tersingkir.

Nasrani

musuh yang sentiasa membakar hati kita dengan perbuatan yang jijik dan menjengkelkan.

Yahudi

dah ramai orang bercerita tentang sejarah dan latar belakang kaum pelampau ini.

kita diserang dari kiri dan kanan. dalam kemarahan kepada mereka, kita masih berkawan. dalam kebencian terhadap mereka, kita masih memasang harapan. tatkala kita dihina oleh mereka, kita hanya tersenyum kelat sambil tangan menagih...

umat islam akhir zaman umpama buih lautan. bila dihempas ke pantai, berbondong-bondong mereka berhimpun dengan letusan gelembung udara yang tidak kedengaran.

Jumaat, 21 Mei 2010

masa bukan lagi milik kita

"Sesungguhnya di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah manusia tidak mahu mengucapkan salam kepada orang lain kecuali yang dikenalnya saja." - Riwayat Ahmad

dalam perjalanan balik dari pulau pinang, kami bersembang banyak perkara dari soal kerja, sepak terjang kerjaya, poligami (sebab ada pompuan dalam kumpulan tu - tajuk peberet) sampailah tersentuh tentang hari kiamat. satu ketika ada blogger yang memasukkan entri seorang bayi dilahirkan dengan satu mata di tengah dahi. persis dajjal dan berceritalah ia tentang dajjal. semoga kita tak terlalu fanatik dengan fenomena ajaib yang Allah jadikan itu. bimbang budak itu dibunuh konon takutkan dajjal pulak. sebab, aku penah baca buku sains perubatan yang juga ada gambar budak sebegitu... maknanya dah ada yang bermata satu sebelum ni. cuma barangkali Allah nak tunjuk lagi akan tidak mustahil kewujudan manusia bernama dajjal yang bermata satu - orang dulu-dulu ingat dajjal ni macam lanun tutup mata sebelah

gambar hiasan

Pada akhir zaman akan terjadi tanah runtuh, rusuhan dan perubahan muka."Ada yang bertanya kepada Rasulullah; "Wahai Rasulullah bila hal ini terjadi?" Baginda menjawab; "Apabila telah bermaharajalela bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi-penyanyi wanita" - Ibnu Majah

ni sekadar pendapat aku aje la.

bila tiba masanya Allah nak tunjukkan apa yang dijanjikan walaupun pada masa ia disebut sangat pelik dan hampir mustahil, insyaallah Allah akan pamerkan kekuasaan-Nya bersesuaian dengan waktunya. contoh, tentang israk dan mikraj. banyak orang Islam akan menunding jari membodohkan arab 'jahiliah' kerana menolak mukjizat Rasulullah itu. aku rasa kalu aku berada pada zaman itu entah le... hingga dikatakan di kalangan orang Islam sendiri ada yang bergoncang keimanannya kepada Rasullullah. apsal? sebab apa yang Allah paparkan pada waktu itu, tak terjangkau dek akal fikiran mereka. mereka hanya ada unta, kaldai dan kapal layar. belum pnah tengok kereta yang boleh memecut lebih 300 km/j, apatah lagi pesawat yang boleh meleraikan pendengaran mereka jauh sekali nak terfikir manusia akan ke angkasa lepas dalam beberapa minit aje. Allah dah tunjukkan kebenaran pada hari ini bahawa pergerakan manusia seiring kelajuan cahaya cuma tak dapat le nak menandingi kehebatan buraq ciptaan Allah tu. lalu bersyukurlah kita kerana kita islam sejak lahir, menerima cerita israk mikraj tanpa ragu sedangkan saintis yang mencipta roket tersebut ramai yang belum mendapat hidayah.

cerita pula tentang yahudi di akhir zaman akan lari bersembunyi di sebalik sejenis pokok yang boleh melindunginya daripada pembunuhan oleh orang Islam. ketika itu, larilah ke bukit, batu besar atau apa sahaja makhluk yang bole dijadikan benteng, namun mereka akan bercakap dan memberitahu akan kedudukan yahudi ini. aku rasa yang ini jika difikirkan juga hampir mustahil kerana yang bercakap hanyalah manusia. mahkluk lain berkomunikasi dalam bahasa dan isyarat yang sukar difahami oleh manusia. so logikkah kita akan mendengar suara mahkluk ini kelak... huh! tungu aje la akan kebenaran janji Allah. aku rasa dah ada dah petanda dia.. aku agak je la, sejak orang yahudi membina tembok yang memisahkan israel dengan palestine, aku fikir sebenarnya seolah-olah mereka sedang dikumpulkan oleh takdir Allah dalam satu lesung batu yang menunggu masa untuk dihempuk... wallahu a'lam...

masa berlari pantas meninggalkan kita yang tercungap-cungap dan tenggelam dalam keasyikan oleh keindahan di sekeliling kita

Rabu, 19 Mei 2010

idop untuk makan?

" makanlah ketika kamu lapar dan berhentilah sebelum kenyang" ( maksud hadis ).

teluk tempoyak

penah dengo nama nih?

kalo tak penah dengo, cuba teka... argh! takyah la.. lokasinya di batu maung, pulau pinang. baru jap tadi aku dibawa ke situ nak makan. melalui kawasan berbukit dan berselekoh, aku bagitau kat kengkawan, "wuih! susahnya nak makan... sampai begini sekali nak cari tempat makan sedap yea... kalu ikut aku, balun je la kat mana pon"

nak gie ke sini dari bandar tanjung penaga (george town) kena menghala ke pulau jerejak dan jumpa simpang ke muzium perang. depan sikit tu ada le simpang ke teluk tempoyak. berjalan malam ni tak banyak kelebihan untuk menikmati panorama tepi laut. dan barangkali hari kerja ni, tak le ramai ngat pengunjungnya. makanan seafood yang disediakan bule tahan juga. yang bole tahan tu sedapnya. yang tak tahan tu harganya... eleh, sesekali sampai kat sini layan aje la.
Firman Allah s.w.t. bermaksud:

"Hai anak Adam, pakailah pakaianmu yang indah di setiap (memasuki) mesjid[*4], Makan dan minumlah, dan janganlah berlebih-lebihan[*5]. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berlebih-lebihan." (A1-A’raaf: 31)

[*4] Maksudnya: tiap-tiap akan mengerjakan sembahyang atau thawaf keliling ka'bah atau ibadat-ibadat yang lain.

[*5] Maksudnya: janganlah melampaui batas yang diperlukan oleh tubuh dan jangan pula melampaui batas-batas makanan yang dihalalkan.

esok ada kerja nak buat lagi so itu je la yang bole dikongsikan untuk trip kali ni.

Selasa, 18 Mei 2010

jangan buru-buru, fikir-fikir dulu

Baginda Rasullullah s.a.w. bersabda:

"Apabila telah sampai ajal seseorang itu maka akan masuklah satu kumpulan malaikat ke dalam lubang-lubang kecil dalam badan dan kemudian mereka menarik rohnya melalui kedua-dua telapak kakinya sehingga sampai ke lutut. Setelah itu datang pula sekumpulan malaikat yang lain masuk menarik roh dari lutut hingga sampai ke perut dan kemudiannya mereka keluar. Datang lagi satu kumpulan malaikat yang lain masuk dan menarik rohnya dari perut hingga sampai ke dada dan kemudiannya mereka keluar. Dan akhir sekali datang lagi satu kumpulan malaikat masuk dan menarik roh dari dadanya hingga sampai ke kerongkong dan itulah yang dikatakan saat nazak orang itu."
http://dzikir-fikir.com/article/16418/tandatanda-sudah-dekat-dengan-ajal.html

semenjak-dua menjak

dekat dua minggu ikan aku sakit. meneneng dan ketetel aje aku tengok. kesian, mulut pon mengomel... camana la aku nak tolong ko ni. aku bukan doktor. kalu pon ada doktor haiwan, aku tak penah dengo lagi orang bawak ikan gi klinik tu. anjing dengan kucing biasa le... hai! apa le sakit ko ni.

dalam pada itu, aku tengok kengkawan dia sekejap kang datang dok sondol member yang tengah termenung. tak tau le aku apa tujuannya. suruh dia aktif kot jangan dok terbaring macam orang demam, aku tak pasti. sesekali ikan kenit datang dok berlaga idong. biasanya aku tengok orang pompuan suka buat cenggitu, berlaga pipi time baru jumpa atau bila nak balik. budaya baru? gamaknya ikan ni pon tiru manusia juga, atau sebaliknya. tapi aku rasa ikan kenit tu datang berziarah dan bertanya khabar. macam kita tengok semut bila berjumpa. orang kata, dia tengah bagi salam. wallahu a'alam.

baru-baru ni

aku tersenyum lebo... tak sangka dia dah sihat. jarang beno ikan sakit yang boleh bertahan. tapi nampaknya yang ini dah mula kembali ceria bermain dengan rakan dan dah mula berebut makanan. cuma badannya tak berapa lembut bila berenang. "kot kena stroke", kata orang rumah. ceh! suka-suka je...

heh... sib baik aku tak semelih dulu atas alasan menamatkan penderitaan. kalu tak, saje je menjadi pembunuh yek.

Sabtu, 15 Mei 2010

dah kenyangkah kami?

hari acara cam biasa akan ada ronggeng-ronggeng. dari tarian orang melayu melanau, persembahan orang iban, tak lupa juga orang ulu. ada petikan sape dan juga er hu. persembahan anak-anak dengan gamelannya. tapi ati aku tertarik dengan satu je. terpempan mata aku dek dua beradik dari tengah hari dok memerhatikan persiapan kami dari luar pagar. aku yang dok jauh masa tu, dapat rasakan dari cara dia berpakaian, aku yakin mereka ni tak bersekolah... kalu tak salah le tekaan aku tu.
pukul 3. 00 petang acara bermula tapi dia masuk dengan emaknya kali ni. tu pon agak lewat. barangkali dah pon 5.00 petang. ketika itu banyak makanan dah abis. orang mula berebut sampai ke dapur... banyak yang berebut nak bungkus sebenarnya. ibu empat beranak ni seperti canggung bila masuk ke majlis tersebut tak tau mana hendak dituju. tercangak-cangak.

dek simpati, aku terus mengajak dia ke tengah lautan orang yang berebut makanan. lupakan pada orang politik yang sedang berkempen. perut perlu diisi dulu. dah kenyang tentu suka hati. malangnya makanan dah banyak yang bersisa. aku jumpa sepinggan pau dua butir dengan sedikit lemang, kalu tak silap. aku tanya kalu takde sapa punya aku rembat le. rezeki dorang.

kendian aku gi berebut pulak untuk dapatkan lagi 3 biji pau, pasal mesti tak cukup. selesai untuk dorang, aku snap untuk kenangan aku. sebab aku sering jugak jumpa orang begini sama ada ketika aku ke rengit, semporna atau yang terbaru di manila... keadaan yang hampir sama...
hari terakhir

kami dibawa ke durin. tempat ni aku pernah sampai dulu. masa tu aku teragak-agak nak beli barang idaman. kali ni selepas aku berhempas pulas tawar-menawar dengan slang sarawak yang sesekali bunyi sabah, indon pon ada.. akhirnya terbarai duit aku rm220. hooo parang ilang, dah beberapa kali aku datang sarawak nak beli, baru hari ni aku dapat. berhulukan tanduk rusa, tu yang mahal sikit tu... letak harga je dekat rm300. kawan aku meleleh air liur nak menda yang sama tapi bajet lari, bedal yang rm150 je. tak kesah le janji ada.

supaya balik tak tido kat luar aku belikan untuk orang rumah yang sesuai dengan kemahirannya. tadaaaaa...

Jumaat, 14 Mei 2010

"agi idop agi ngalaban"

tu kata-kata kanang ak langkau
"lagi idop lagi nak makan", itu aku yang kata


sebelum crita panjang ni nak bagi hadiah pada blogger yang pesan ole-ole... dia sorang je mintak, macy. walaupon aku tengok dia ada banyak syarikat, gedung, bangunan pencakar langit... bla3x masih nak ole-ole jugakkkk, sebagai kawan, aku hadiahkan yang ini jeng... jengggg)
(aku snap kat rumah drebar kami, uncle lenggang, orang iban... apa dia nak buat dengan menda alah ni, aku tak tau dan tanak tanya pon)
hari ketiga di sibu
(amboi kak, khusyuk baca buletin kempen kerajaan...)

aku maleh nak cerita pasal kempen pilihanraya.. bio le dorang akhbar yang cerita. ni aku ada candidkan reaksi orang kampung. yang lain tu bio akhbar le critakan. yang aku nak kongsikan adalah tentang warisan kita. makanan sarawak terutamanya le. jom tengok.
manuk pansoh. ayam yang dimasak dalam buluh menggunakan adunan serai, halia, pucuk ubi kayu, lada hitam, sedikit garam dan air yang digaul dan diperap sebelum dibakar macam lemang selama 10 jam. sapa nak cuba try test, buat le... camana caranya korang bule cari kat internet kot.
yang ni kuih chang berintikan kacang yang dibuat daripada pulut dengan gula nira. biasanya dibalut dengan daun pandan bersaiz besar. tapi yang ini, member beritahu menggunakan sejenis daun hutan yang dia lupa namanya. aku pon lupa nak tanya tuan yang buat kuih ni.
kuih bungkor plak menggunakan santan dan tepung beras berintikan gula apong dan garam. dibalut dengan daun pisang dan sisipkan dengan lidi (jangan staple ye, pesan tukang masak tu) nak masaknya, kena kukus.
kuih celorot juga menggunakan tepung beras, santan dan gula apong.

dek sibuk buat kerja, semua kuih dan makanan yang lain tak sempat nak aku rasa... takpe bio le orang kampung yang makan. lagipon pada kain rentang yang aku pasang tu tertera 'makanan percuma disediakan'. heh, makan le... sampai berbondong-bondong orang kampung bawak balik

kenyang perut, orang kampung suka hati...

Rabu, 12 Mei 2010

gendang gendut tali kecapi

hari pertama di sibu
sungai rejang dari lif kaca wisma sanyan. maaf le yea, rasanya buaya bujang senang tak dok sini... dok kat sungai batang lupar di kawasan sri aman... tapi nak tengok bujang senang sebenar, kitorang la
calon dap dok berkempen ketika aku tengah beli barang persiapan nak gantung poster. letih tunggu kelulusan permit satu hari suntuk tak settle jugak... adoiii

hari kedua di sibu

siang
perang poster banyak di kawasan kampung. di bandar sibu baru nak mula hari ini. masa dorang sibuk pasang poster, kami jugak berhempas pulas keliling bandar sibu hingga ke kampung hilir sampai ke kampung bandong
kelapa kecut pon jadikkk... heee kami gelak sakan bila dapat menda alah ni untuk membantu kain rentang lebih teguh menahan terjahan angin kuat di bandar sibu. kuatnya angin seolah berasa dok di tepi pantai

malam
ketika pm sibuk berkempen di sekitar sibu, segelintir orang cina sedang merayakan toa peh kongnya.
apek yang jaga kaunter hotel bajet (harga mahal wooo, maklum le semua hotel penuh.. dorang titik cukup-cukup) kitorang menjadi mangsa soalan aku. dia kata perayaan ni diadakan 3 tahun sekali. ooo aku ingatkan chap goh mei ke... (ceh! macam le reti ngat menda chap goh mei tu)

beberapa kumpulan dari daerah berdekatan macam serekei, bintangor, kanowit dan tah mana lagi datang untuk sertai perarakan tu.

kenyang perut, orang kampung tentu suka hati...

Selasa, 11 Mei 2010

apo kono ey jang...

short notice jumaat, "isnin kita g sibu..."

semalam. lcct.

ops! pertama kali aku naik airasia gini rupanya. masa nak check-in, mak oi panehnya takde aircond. kerusi pon takde. apa nak buat, nak yang murah jangan la banyak komplen yea. kebetulan hujan bole tahan jugak lebatnya. dan aku tengok nak g ke pesawat kena jalan kaki. ooo gitu rupanya, rasa macam airport dulu-dulu lak yea. dan penumpang menggunakan payung. nak murah dan jimat belanja kena la korbankan keselesaan. itulah prinsipnya. teringat aku waktu bersembang dengan sorang tua (bapak kepada bekas bos aku, orang rembau)"ekau tengok bonggali. dulu-dulu dorang makan roti, baka(r) pon tak guno minyak masak do. mano ado! jimek. idop susah, jadi jaga yo - terus ingatanku mencarik sedutan filem seniman bujang lapok - skarang ekau tengok, ado bonggali jadik jaga? somo ey jadi loya (lawyer)"

pling! balik pada cerita asal.

ala kejap aja. dah dok dalam kapal terbang kang ok le tu. hemmm, betul! sebab dah ada sistem nombor. kalu tak dulu, aku bayangkan macam naik bas mini je, berebut-rebut cari tempat duduk.

hari ni. sibu.

sibu? @ kuala kubu? sama dan serupa. berebut nak dapatkan kerusi. yang tak sama hanya perang poster. tak begitu hebat. tak meriah.

yang hebat.

mee kampua udang goreng

ini pon
nescafe tarik (buihnya dekat dua inci)

Isnin, 10 Mei 2010

jangan takooootttt!!!

al-Baqarah ayat ke-19:

او کصیب من السماء فیه ظلمات و رعد و برق یجعلون اصابعهم فی آذانهم من الصواعق حذر الموت و الله محیط بالکفرین

Atau seperti orang-orang yang ditimpa hujan lebat dari langit disertai gelap gelita, guruh dan kilat. Mereka menyumbat telinga dengan jari tangan mereka ketika mendengar petir karena takut mati. Dan Allah meliputi orang-orang kafir

Ayat ke-20:

یکاد البرق یخطف ابصارهم کلما اضاء لهم مشوا فیه واذا اظلم علیهم قاموا و لو شاء الله لذهب بسمعهم و ابصارهم ان الله علی کل شیء قدیر

Hampir kilat itu menyambar penglihatan mereka. Setiap kali sinaran itu menyinari mereka, mereka berjalan di bawah sinar itu, dan bila gelap menimpa mereka, mereka berhenti. Jikalau Allah menghendaki, niscaya Dia melenyapkan pendengaran dan penglihatan mereka. Sesungguhnya Allah berkuasa atas segala sesuatu

langit mendung dan awan makin memberat, gelap.

satu petang, sembang dengan kawan

"aku nak balik awal la... sekarang petang aje hujan"

"eh! aku pon nak balik jugak nih. kang hujan susah plak."

maklum la kami sama-sama naik motor.

"aku takut betul kalu bawak motor ada petir... kawan aku berlubang kepala kena sambar petir!" dia melanjutkan perbualan.

"mati?"

"mati la... tembus sampai ke kaki"

"aku bukan le cakap besar. aku ni suka hujan. petir berdentum pon, aku layan aje hujan... dok basuh laman rumah aku. tapi bila petir menyambar, aku doa la dalam ati kalu Allah nak tarik nyawa aku pon jangan le kena sambar petir"

pendirian aku.

"bila cerita pasal petir ni, aku teringat Quran ada sebut tentang orang yang takut petir ni orang kapir aje... jadi aku tanak la takut" (rupanya ayat tersebut berkenaan perumpamaan bagi orang munafik)

orang kata, kalau tak salah kenapa nak takut yea. kalu dah nak kena juga nak buat camana, itulah takdir yang ditentukan oleh Allah untuk kita.

Sabtu, 8 Mei 2010

aik? aku pulak yang kena?

petang

"mama! angah nak pinjam duit mama bole?" anak seusia enam tahun memandang penuh harap ke muka ibunya agar permnntaan tersebut tertunai."angah nak buat apa?"

"angah nak beli cincin untuk mamalah" serius anak itu menjelaskan niat tersirat.

"cincin untuk mama? kenapa?"

"la untuk hadiah hari ibu la!"

terkerenyeh ibunya, tenggelam dalam keikhlasan anak tersebut.

"haaa... tengok! anak pon tau nak bagi hadiah kata mama dia.. nak harap abang bagi... huhhh! enta la"

sudahnya aku jugak yang kena bila bini aku bercerita tentang keletah anaknya hari ini. apa yang bole aku buat , sengih aje la... dalam hati "bukan tanak beli, harga emas tengah mahalllll.."

malam

cerita terakhir baru aku terima...

"angah tak jadi belikan mama hadiah... sebab mama marah angah. angah tak suka mama marah angah"

"tu la, yang ko buat perangai tu buat menda.. mama tengah pening kepala ni..."

aku? sengih lagik.

selamat hari ibu untuk mak kat cemomoi tu. moga ceria sokmo

kapsyen: kad hari ibu dari angah

Jumaat, 7 Mei 2010

sibuk ke menyibuk?

teruk la weh...

berita sangat ter'lewat'
hari ni (semalam) on call la pulak... tengah cuti, opis tipon kalo takde menda tu datang la ke opis ada hal nak bincang... hoh, rasa cam orang terlebih penting. kata member pejabat, aku ni cam doktor la pulak, standby on call.

on call dan on the way nak ke opis, ada eksiden depan tesco kajang... tempat ni biasa ngat eksiden... agaknya kata orang, selekoh peberet kalo nak eksiden.

biasanya aku jarang nak berenti kalo ada eksiden. takut mabuk tengok orang luka apatah lagi berdarah. kang seminggu dok terkenang... lagi pon, kalu takat gie menyemak menambahkan kesesakan lalu-lintas pon nak buat apakan? nanti drebar lain dok menyumpah seranah orang yang suka menyibuk dan takat 'tolong tengok' aje... kali ni berenti le kerana sokmo ada kamera dalam poket. amik gambar pon dari jauh je. malas nak gi dekat. eksiden ni berlaku lebih kurang pulkul 11 pagi tadi (semalam).

disebabkan kabel usb tertinggal.. balik rumah baru nak upload. (semalaman menggode komputer, line tak elok, last pagi-pagi buta, hari ni baru dapat) jadi berita ni pon dah tersangat basi sebab barangkali dah kluo kat tv (dan suratkhabar pagi ini kot). apa pon yang penting untuk dikongsikan ialah 'memandulah dengan waspada' supaya kita lebih cakna dengan sekeliling. jangan' memandu dengan berhai-hati' sebab nanti kita jalan pon terkedek-kedek.. cukup patploh orang menyumpah kat belakang kita, takut makbul doa dorang tertonggeng pulak kita atas jalan raya.

na'uzubillah.

pilihan

Melayu Hebat: kita genius la

siri tajuk tu pon dah menjadikkan sesetengah orang melayu rasa jelek - malu nak ngaku apatah lagi nak bangga dengan kemelayuannya. takpe, tu...

rodong