Jumaat, 30 Oktober 2009

tempat jatuh

emmm... bila ziarah kengkawan punya blog, tengok ...

banyak menda menjadi bualan
ada crita semasa
ada crita keluarga
ada crita bangsa
ada crita sengsara
ada crita ria
ada segala-galanya.
video
meriahnya dunia dengan seluruh perasaan
gembira kecewa
suka duka
bahagia derita
bersatu dalam jiwa
tak terungkap dengan kata-kata

cukuplah wajah jadi cerminan
senyum
ketawa
murung
menangis

ke manakah sudahnya
segala yang terhimpun ini...

Khamis, 29 Oktober 2009

cObAaNnNnN...

masa belajar kat universiti dulu, kami pernah berpakat dengan beberapa pelajar dari pelbagai jurusan untuk mewujudkan kelab kartunis di UKM. selepas gedebak gedebuk menyediakan paper, akhirnya kami dibenarkan menubuhkan kelab tersebut. nak cari nama kelab pon sikit punya susah... sama susah dengan mencari bilik operasi. kami mohon supaya diberikan sebuah bilik di Pusaneka sebab kebanyakan persatuan mempunyai bilik operasi di situ. tambahan pula di situ menjadi pusat tumpuan pelajar. malangnya kami hanya diberikan sebuah bilik di bangunan DECTAR, paling atas lak tu. punyo la sekso momanjek tanggo... bila pegi mesti sunyi sepi tempat tu. barangkali nak cari ilham untuk orang yang banyak termenung tu sesuai le kot.

Animated Pictures Myspace Comments
MyNiceSpace.com
dengan kemudahan yang terhad dan jauh dari pandangan, kelab tu bagaikan mati sebelum dihidupkan. bayangkan le... beberapa kerat dari kami ni bila datang je situ, tengok kosong je bilik. lomah raso somangat... dulu-dulu bukan ada henpon untuk kontek member bley datang ke tak. untuk permulaan, kami kumpulkan setiap koleksi ahli untuk ditampalkan dalam bilik operasi. aku dengan berat hati sumbangkan juga kalu tak silap 2 halaman kartun aku yang setiap satu mempunyai 3 segmen kartun yang berbeza (kira kartun 3 kolum macam zunar slalu buat tu la). aku lak takde le copy kartun tu. satu hari dengan semangat api lilin yang meliuk-liuk, aku naik le ke bilik kelab. tetiba... dengan rasa terkejut beruk bin gorila, aku tengok bilik operasi dah bertaburan bagai dipecah masuk. segala koleksi kartun yang ada di dinding telah ghaib semuanya. aik! aphal? bila berkesempatan jumpa pengerusi kelab... puf! ati rasa setengah masak bila aku dibagitau, bilik tu dah diserahkan kepada kelab lain dan barangkali masa mereka masuk segala harta kepunyaan kitorang abih dilelong tah ke mana... sedey tul aku ngingatkan koleksi aku yang lebur tu. tah camana satu hari tu, aku terbaca kartun sapa lukih dan dalam media mana aku pon dah tak ingat... idea dan cerita yang sama keluo... aik macam idea aku je.. tak tau la kalu kartunis tu bley terfikir menda yang sama kot... tak apa le...

Selasa, 27 Oktober 2009

mace anjing buruk telingo... oghe klate dok kecek

hampir setahun setengah berada di negeri klate, ada beberapa perkara baru yang aku blajar dan barangkali ble le dikongsikan bersama bagi sesapa yang nak kena transfer ke sana cam aku ni. pertamanya tentang 'semayang hajat'. dalam pengertian biasa kita buat solat hajat untuk memohon sesuatu dari Allah. tapi pengertian di sini ialah 'kenduri kesyukuran'. bila aku cuba blajar berbahasa klate aku guna 'bekwah' rupanya 'bekwah' itu ialah 'kenduri kahwin'. dalam keadaan biasa, kita gunakan kenduri sebagai acara jamuan makan le ni cam kenduri kesyukuran atau kenduri kawin. so perhatikanlah perbezaan bekwah, solat hajat dan kenduri itu sendiri dalam konteks oghe klate.

seperkara tentang kenduri kawin diorang ni yang menarik perhatian aku ialah penggunaan kad jemputan kahwin. korang tengok betul-betul sebelum nak pegi 'bekwah' ni. kalu kad tu tertulih 'walimatul urus', retinya itu ialah jemputan kenduri kahwin di pihak perempuan. so kalu nak datang siap sedia la dengan 'salam kaut'. tapi kalu dia tulih 'kenduri kesyukuran' atau 'majlis menyambut menantu', haa korang sediakanlah hadiah yang bereben-reben tu dan biasanya orang tak le buat 'salam kaut' dah. tang hadiah pon satu crita gak. kalu datang sorang takpe la tangan kosong, kalu datang dengan oghe pue (bukan oghe ghumah ye... bahasa standard org rumah tu ialah isteri, di kelate oghe rumah merujuk kepada si suami) kena le bawa hadiah tu tadi... sesak napas jugak aku nak memahamkan adat baru yang berlaku di negeri cik siti wan kembang ni. aku tak tau la sapa yang mula-mula mencetuskan fenomena budaya baru ni. so kalu ada penggiat budaya negeri klate ni keno lah buak kajie sikit tentang tranformasi budaya yang agak 'unik' ni...

kalu ada oghe klate hok dok baco kawe tulih ni silap, mintok maaf dan tulung perbetulkan le

Selasa, 20 Oktober 2009

pulau batu putih n pulau pisang vs pulau melaka

bila jengah blog sedara lanabulu tentang dokumen pulau batu putih teringat aku satu kesah sebuah jabatan kerajaan kena marah-marah dalam tipon disebabkan hilangnya sebuah kedaulatan negara kita. hemmm aku pon nak tergelak jugak. tergelak sebab kesedaran dah mula timbul. dulu orang sibuk buat koleksi barang antik tapi semenjak hilang p. batu putih, kita yang dah putih mata ni 'baru nak tersadau' kata orang melaka. tak apa la. rasanya belum terlambat sebab kita masih banyak lagi pulau yang perlu diselamatkan. antaranya pulau pisang. nak tengok dokumen dia. nah tengok la contoh hak milik rakyat kita kat sini tapi tak diendahkan.
tapi dalam banyak-banyak pulau kat negara kita ni, pulau yang ni sangat unik. nama je pulau tapi bukan pulau. ia juga jadik rebutan tapi tak jugak dapat-dapat dek orang yang cuba rebutkannya. member yang dok kat situ rileks je tengok gelagat diorang tu. hebat betul orang pulau melaka ni.

Selasa, 13 Oktober 2009

woih abih la pisau mak tuuu...

terngiang-ngiang... heee main perang-perang antara permainan yang paling syok masa kecik-kecik dulu. bila tiba musim ni, sema bebudak akan buat senapang daripada papan. dengan menggunakan arang, papan tu dilukis dengan gambar senapang yang dikehendaki. kendiannya akan digergaji mengikut lakaran tadi. bila dah siap, ia akan dilurut dengan daun palas supaya lebih licin dan kemas. terung pipit digunakan sebagai peluru. sapa punya senapang yang panjang mesti birat belakang dibuatnya kalu kena sedas peluru tu. makcik-makcik plak hangin satu badan. baru mengidam nak buat sambal, terung pipit abih disebat dek bebudak ni. sambil berambat mengejar musuh di celah ampaian, bawah rumah atau di belakang dapur.. kekadang kitorang disergah oleh tuan rumah, "hoh pi main jauh-jauh, anak aku nak tido ni!" selain pada membuat senapang, aku juga buat keris kayu. ada member yang berminat aku pon jual la.. dapat gak topup bli eskrim. tu cerita bebudak. ni aku nak cerita time dah tua-tua ni. argh! tayah crita la korang tengok aje video klip ni. tangan aku dah brapa kali luka buat keja-keja cenggini. siap kena jahit dengan dr. haliza kat taman tenaga dulu. sibbaik doktor lawa, jadik hilang le rasa sakit luka aku.
video

Isnin, 12 Oktober 2009

baru bertatih

alhamdulillah...
aku dianugerahi bakat melukih sejak kecil tanpa pnah amik mana-mana kursus secara formal. hatta sampai sekarang aku tak le expert menggunakan warna melainkan melukih kartun dengan pen dan pensel aje. kalu ada yang berwarna tu memang teruk la catannya. aku pon tak pnah cuba mengembangkan bakat tersebut atas sebab-sebab agama. member slalu tanya, "ko amik subjek lukisan ke masa SPM." "tak pon!" sebab itu aku melukih sekadar hobi, menconteng kertas ketika blajar atau meeting selebihnya hanya tersimpan sebagai koleksi .

dulu ada yang bagi tau melukih ni berdosa. di akhirat nanti kita akan diminta oleh Allah untuk hidupkan smula apa yang telah kita lukihkan tu. aku cuak juga. dalam pada tu aku cuba cari hadis sohih yang menjadik dalil. pertama yang aku jumpa, hadis mengatakan haram mengukir berhala (ukir arca atau apa-apa aje yang seangkatan dengan dia terhadap menda hidup atau yang menjadik sembahan memang sah la tak bule) yang kedua hadis menyuruh kalu tak silap Aisyah r.a supaya memalingkan sehelai kain (aku tak ingat sama ada hamparan/karpet atau langsir yang mempunyai gambar la). Nabi s.a.w tak suka atas sebab ia boleh melalaikan atau kalu dalam solat akan memalingkan fokus kita la (time semayang jemaat korang tengok la brapa ramai jemaah pakai baju yang ada gambar dan tulisan, sampai tengah baca fatehah pon sempat pulak kerling dok baca tulisan kat baju tu.. heh ghosak somayang deyan). aku takde la jumpa secara spesifik mengatakan melukih itu haram sebagaimana hadis yang mengatakan pengukir berhala itu akan dipaksa menghidupkan ukirannnya di akhirat nanti. sedikit ilmu yang aku ada: segala yang Allah jadikan asalnya adalah harus selagi belum ada dalil yang mengatakan hukumnya haram atau sebagainya. setiap yang Allah jadikan mesti ada tujuan, sebab dan musabab. jadik pada aku, melukih pon gitu la. sejauhmana kita menggunakannya le yang akan menentukan hukum halal dan haram. kalu ada tok imam tok khatib yang dapat memberikan aku tambahan maklumat untuk aku mencari jawapan di sebalik kemusykilan aku ni.. tima kasih aku ucapkan.

Jumaat, 9 Oktober 2009

diari hidop: betulla korang ni



ahad0206199606.30p.m
penuh tul jadual harian. semalam roommate, abang mat kawin, esok lak ada program Motivasi Khidmat Masyarakat kat Felda Lakum. so hari ni aku bertolak awal daripada member PKAP (pasal diorang naik van, aku layan motor). hujan punya la lebat spanjang jalan stat dari serdang sampai la kat karak. dah tu k.l jammed. syok betul mandi hujan atas motor. sure la member-member aku sangkut punya. elok juga beg pakaian aku dalam van sama diorang. tapi skali pikir, kalu aku sampai dulu kang camana ni. aku takde baju ni. nak lepak semejid, baju basah lenjun.. aiseh camana ni.

dalam dok pikir-pikir atas motor, aku lalu kat depan rumah zai, kat karak setia. nampak la aku roneh, abang dia (senior aku kat Temerloh) tengah termenung dalam hujan, layan feeling gamaknya. so aku berenti nyembang la dengan dia sambil nunggu van member sampai. seronok dok sembang tapi ati aku tak senang pasal hari makin lewat, diorang tak nampak batang hidung lagi. aku basah kuyup ni. hari dah mula nak maghrib. last roneh paksa aku singgah rumah dia, tido sini laa... eh! tak mau la (aku ada personel konflik dengan zai. tapi aku tak pasti la zai anggap aku camana. segan le aku) macam-macam alasan aku bagi, dia tak pedulik... memang le ye dak, pasal dia tak tau hapa-hapa. adui!! (sebelum ni aku pernah selisih faham dengan zai. puncanya aku dah tak ingat tapi angkara mulut kengkawan la ni. niat ati aku, aku nak jarakkan diri dengan harapan toksah simpan perasaan kat aku... tak tau le kot aku yang perasan)
Friends Myspace Comments
MyNiceSpace.com
malam tu, dengan berkain pelekat dan berbaju T si roneh, aku tebalkan muka terpaksa gak tegur zai. eh! dia ok aje.. sah aku yang salah sangka kot selama ni... heeee ni member punya pasal la ni. aku sembang sampai malam buta ngadap tv berdua. dalam ati, aku dok ngutuk kawan aku yang kenen-kenenkan aku dengan dia. barangkali dia nak aku jadik special freinds kot, tapi tak kena cara. aku plak ada alasan tersendiri untuk tidak mau orang simpan ati. aku dapat rasakan apa yang aku andaikan betul bila zai sendiri ngaku dia jarang jumpa awek yang dok kenenkan aku dengan zai tu. jadik, kesimpulan aku, barangkali dia buat-buat cerita supaya aku akrab le dengan zai. gamaknya la. aku tak la marah sangat cuma terkilan. hubungan baik aku selama ni dengan zai jadik terjejas sampai dia jadik jauh ati plak dengan aku. sori la zai. gitu la gayanya kengkawan sekolah. esoknya lepas sarapan aku minta maaf banyak-banyak dengan dia tanpa menyebutkan apa-apa sebabnya, terima kasih atas layanan baik dan sudi tumpangkan aku bermalam di sini. lalu aku teruskan perjalanan ke destinasi sebenar. wohhh! rupanya ada hikmah aku bernaung di rumah kawan baik tu. malam itu, sementelah aku syok bersembang, rupanya orang di Lakum sedang berkumpul hendak menyambut 'anak angkat' katanya. ya Allah! menda ni la yang aku paling tak nak. bukan tak sudi, tapi aku tau, banyak program anak angkat hanya hangat-hangit taik ayam je. abih program semua balik ke kampus, tinggal le mak ayah angkat tertunggu-tunggu khabar berita macam menunggu buah yang tak gugur. sian kat orang tua tu.

Khamis, 8 Oktober 2009

sungguh manusia tak tahan ujian


pernah kehilangan sesuatu? ada la kot, pensil ke, duit ke, apatah lagi melibatkan orang tersayang; kaum keluarga ke, tok nenek ke, awek ke. tak kesah la... apa pon kehilangan suatu yang menyakitkan bila terjadi. sesungguhnya bila kita melihat rakan yang mengalami nasib malang, segera kita menasihati agar bersabar dengan ujian Allah tu. tapi bila terkena batang hidung sendiri, sempatkah kita mengungkapkan kata-kata 'Innalillah', sebab semua benda milik Allah so pulanglah kembali kepada yang empunya. nak tersenyum rasa kelat jauh sekali dari menyebut 'Alhamdulillah' ye dak... betapa rapuhnya iman kita. kalu mulut tak menyebut, hati mesti menyahut... ini la hasil nukilan ati aku bila ujian kecil melanda... belum lagi jadik macam sedara kita di Padang, Sumatera.

Rabu, 7 Oktober 2009

bila aku glamer ...

Animated Pictures Myspace Comments
MyNiceSpace.com
bila orang tengok gambar awek ni atas meja aku, diorang tanya "peminat ke?" "tak aih! dia yang minat kat aku, tapi aku malas layan" he he bila siti dah kawin aku dapat lak satu emel lagu dari peminat dia yang merana dan merapu mengenangkan perkahwinan siti dan aku simpan lagu tu untuk sama-sama layan feeling kira senasib cam mamat yang cipta lirik tu untuk siti. atas kesungguhan aku yang nampak cam syok sangat kat siti, kawan aku rusdi bagi kat aku beberapa keping koleksi gambar siti masa mola-mola meletup dulu (genuine ye bukan amik kat kedai gambar sebab dia amik dari kawannya yang jadik wartawan hiburan) sampai sekarang gambar tu masih aku simpan dan letak atas meja untuk tatapan tetamu yang datang singgah kat meja kerja aku. siaaan siti kenapa la aku tak layan dia dulu...

Isnin, 5 Oktober 2009

sunyi dan permai


melihat gambar seperti ini, teringat aku kepada kampung tok aku dulu, sebelah ibuku. sama, rumah beratap anyaman rembia, berdinding dan berlantaikan buluh, bertanggakan batang kayu yang diikat kukuh (licin tu, kalu pijak tapak kaki pon terasa meleret geli geleman). setiap malam dia akan mengasah pisau toreh sambil bertemankan pelita ayam. sambil berehat dia mengambil daun sireh bercuit kapur dan sekacip pinang sambil menggobek-gobek lantas dimasukkan ke dalam mulut. aku memerhatikan gerak-gerinya dengan penuh minat. ada waktu-waktunya kedamaian malam kami diganggu bunyi bising. aku berlari ke beranda sambil meniarap dan menjenguk kepala ke bawah. mataku bagai menerobos kegelapan malam mencari bunyi yang sangat suka aku dengar. kalaulah waktu ini sudah siang pasti aku berlari ke baruh mengejar bunyi yang kuat itu... bunyi kereta api! dan kereta api inilah yang sering menjadi hiasan lukisanku tanda manifestasi rasa seniku terhadap alam.

Khamis, 1 Oktober 2009

tangisan tunggul-tunggul silam

ekspedisi jerejak sekali lagi aku tampilkan namun dengan pengertian berbeza berasaaskan kutipan cerita sejarah yang tersurat dan tersirat. klip video ini sekadar memaparkan rintihan suara yang tak pernah didengar oleh banyak orang. ia tenggelam dalam semak-samun. ternyata kita kaya dengan khazanah seni warisan tinggalan moyang yang telah dilupakan. sebahagian suara yang merintih tersebut disebabkan oleh penderitaan yang dialami, atau sebahagian lagi suara merintih minta dibebaskan diri dari pungaran rimba yang menelan kesedihan mereka sebenarnya mengharapkan kita menghargai seni warisan. jom terokai seni. dengari!dengarlah! dengarkannya!
video

pilihan

Melayu Hebat: kita genius la

siri tajuk tu pon dah menjadikkan sesetengah orang melayu rasa jelek - malu nak ngaku apatah lagi nak bangga dengan kemelayuannya. takpe, tu...

rodong